• Lattemaja

Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

Jag startar en ny tråd eftersom den andra blivit stängd på grund av ålderskrämpor (jag känner det som att jag också ligger i den riskgruppen). En sammanfattning är att jag och min sambo genomgått en utredning vid Alan E. Beer center i Kalifornien, för att se om det kan finnas t.ex. några immunologiska orsaker till att vi har svårt att bli gravida.

Efter en mängd prover som tagits i Sverige och blod + en biopsi som skickats till Kalifornien så har vi till slut fått en diagnos.

De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara 50-100) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara 50-100, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.

Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.

LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.

• Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2
  • Bling1975

Mammawannabe, välkommen hit!

Jag mejlade en sammanfattning av vår historia samt alla tidigare prover och bad om en tid. Jag hade sedan tänkt att ringa några dagar senare och boka men då hade jag redan fått ett förslag på tid via mejl.

Det är bäst att ha en tid på en måndag för man måste lämna blod före klockan 13 på en måndag eller tisdag. Och Dr G är ibland lite sen om det har kommit någon akutpatient mellan då han också gör IVF så det är bra att ha möjligheten att lämna blod dagen efter i så fall.

Till mötet är det dock bra att ha med alla journaler för han kommer att ställa en del frågor och jag var i alla fall tvungen att kolla vissa fakta.

FF ger mig fantastiskt mycket info om allt det här. De är så väldigt många fler än oss som gör allt det här så det finns alltid någon som har liknande resultat eller som har gjort samma behandling.

Stitch längtar efter Lilo
  • EMND

Hej tjejer. JAg har en fråga angående biopsin. Jag hade + Äl test i lördag den 10:e. Är det tidigt att ta provet den 19 eller den 20? Jag vet inte när jag får mens så därför räknar jag utifrån ÄL.

• mammawannabe

Tack för infon Bling, vad bra. Då ska vi försöka boka tid till en måndag.

DND, har inte koll alls angående biopsi tyvärr.

• Bling1975

MW - lycka till! Tipset jag har fått är att vara ganska påläst innan för han förväntar sig att vi kan en hel del. Men var inte rädd för att ladda upp med frågor!

DND - jag har ju inte gjort någon biopsi så jag har tyvärr ingen aning. Hoppas någon på FF eller lattemaja har bättre koll.

• Irma

Hej tjejer!

Följer eran tråd med spänning. Har haft 5 MA. Börjar tyvärr inse att jag nog har mer komplicerade problem. Har nu hittat en läkare som är intresserad av dethär med NK-celler osv. Skulle någon av er vilja inboxa mig kontaktuppgifter till eran läkaren i London? Och vad kliniken heter?
    Sen undrar jag också om det finns någon forskning som jag kan visa för min läkare?
  • Lattemaja

DND: Biopsin ska tas en vecka efter ÄL eller en vecka före mens (vilket borde bli ungefär samma tidpunkt). Om du hade + på ÄL-sticka den 10:e så hade du ÄL omkring den 11. Det vore alltså lämpligt att ta biopsin omkring den 18:e (söndag). Någon dag hit eller dit verkar inte ha någon betydelse, så måndag eller tisdag blir nog utmärkt.

Vi var till Uppsala och tog nya blodprover för LAD-test och Human t-reg i måndags och skickade dem med Fedex till AEB ctr i Kalifornien. Transporten har gått som den ska, så nu är proverna framme på labet. Jag vet dock inte hur lång tid det tar för dem att analysera proverna. Nu börjar det bli nervöst. Det känns inte så lockande att åka ytterligare en vända till Aten ifall värdena inte alls har ändrats.

Jag har också börjat spraya för nästa ivf. Vi har köpt ett trepack och måste göra en behandling innan sommaren för att hinna med det vi har betalat för. Det gör att oron inför provsvaren blir ännu större...

Kul för resten att vi kan inspirera fler att ta steget och försöka göra någonting åt sin situation.

• Bling1975

Sorry Irma, klart du ska få uppgifter. Min läkare heter Dr Amin Gorgy och alla kontaktuppgifter finns på hemsidan. Han är dock på semester den här veckan så räkna inte med svar innan måndag. Vill du bara boka en tid kan hans sekreterare hjälpa dig om du ringer.

www.fertility-academy.co.uk/

Här finns en hel tråd för alla som går hos honom där du kan hålla dig uppdaterad med provsvar, priser, öppettider etc.

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

• Lattemaja

Nu har jag fått provsvaren från Kalifornien. Det gick otroligt snabbt. Vi skickade blodproverna i måndags. Resan tog 1,5 dygn och efter ytterligare 1 dygn får vi svaret från kliniken. Jag vågade knappt öppna mailet. Men jag hade helt oroat mig i onödan. LAD-test: IgG B-celler: har stigit från 1,9 till 52,7 IgG T-celler: har stigit från 28,0 till 91,7 Dessa värden ska ligga mellan 50 och 100 (ju närmare 100 desto bättre). T-cellerna är tydligen viktigare än B-cellerna. Human T-reg: T regulatory cells (CD4/CD25/Foxp3): har stigit från 0,7 till 0,9 Detta värde ska ligga över 0,7 när man inte är gravid. Det här värdet grundar sig på ett blodprov. Man kan även få fram ett motsvarande värde genom att analysera en biopsi av livmoderslemhinnan. Även där låg jag förut på gränsen. Vi har inte gjort någon ny biopsi, men det är troligt att även det värdet har stigit. Jag har alltså svarat bra på de två omgångar av LIT som jag gjorde i Aten. Det känns så otroligt skönt. Nu kan jag gå in i min nu påbörjade ivf med ett större lugn. Jag ska nu ägna de kommande veckorna åt att försöka visualisera hur ett embryo fäster i min livmoderslemhinna och börjar växa till ett friskt och starkt foster. Tankens makt är stor... Hoppas att det går lika bra för dig Bling1975!

• Bling1975

Grattis Lattemaja! Underbart att du fick så bra resultat av LIT. Ska hålla tummarna för ditt försök nu.

Hur tyckte du att du reagerade på andra omgången LIT? Min första reagerade jag väldigt starkt på, men andra har ärligt talat knappt kännts. Det har kliat någon enstaka gång och jag var lite röd i några dagar men bara som små prickar. Första gången var jag svullen och röd over ett stort område och det smärtade och kliade en hel del.

Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2