• Lattemaja

Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

Jag startar en ny tråd eftersom den andra blivit stängd på grund av ålderskrämpor (jag känner det som att jag också ligger i den riskgruppen). En sammanfattning är att jag och min sambo genomgått en utredning vid Alan E. Beer center i Kalifornien, för att se om det kan finnas t.ex. några immunologiska orsaker till att vi har svårt att bli gravida.

Efter en mängd prover som tagits i Sverige och blod + en biopsi som skickats till Kalifornien så har vi till slut fått en diagnos.

De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara 50-100) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara 50-100, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.

Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.

LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.

• Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2
  • Den lilla M

Morkullan vilken sötis ... åh vilket fint hår han hade! Men tänk att det redan gått 8veckor sen du fick honom, tycker det känns ungefär som max två veckor sen! Tiden går fort

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Bling1975

Morkullan - supersötis! Verkligen fin frisyr. Immunbehandling ger verkligen världens bästa bebisar, jag hoppas innerligt att alla här i tråden snart har sina egna sötnosar.

• stumpan81

Jag tvivlar starkt nu på att jag någonsin kommer att få ett barn. Allt känns hopplöst och tungt just nu, mannen börjar vara sliten han också. Efter 11 MF/MA så känner man sig hopplös. De flesta i denna tråden har fått sina efterlängtade bebisar nu, och jag känner mig ensam kvar. Suck, förlåt att jag låter negativ.

• Lully Hill

Morkullan: Åh vilken fin lite kille! Jag håller med dig! De är faktiskt lite lika! Det vore roligt om de fick träffas någon gång och brottas lite de små grabbarna

Bling och Lilla M, Tack så mycket! Jag vill jättejättegärna ses till hösten över en immunbebisfika! Det skulle vara så himla roligt! 

Och grattis till Tjorven och Lilla M, tänk vad långt ni kommit nu! Vilken vecka är du i Tjorvis?

Stumpan, jag förstår att det känns trist men du, från den ena dagen till den andra kan det vända. Kämpa på så ska du se att det funkar till slut.

Kramar

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Hjärtefröjd
    stumpan81 skrev 2012-07-12 19:05:24 följande:
    Nu bombar jag med frågor, förlåt! Men vad kan det bero på om man har sparsam mens?
    Sparsam mens kan bero på tunn slemhinna, men i mitt fall stämmer inte det. Jag har otroligt sparsam mens, men alltid tjock och fin slemhinna vid ÄL.

Så vad det beror på i mitt fall har jag ingen aning om tyvärr.
  • Bling1975

Stumpan - när jag gjorde min i april 2011 så kostade det 1550 euro. Man sövs men det är en kort och lätt sövning så uppvaket brukar bara ta ca 1 timme. Man kan göra hela resan på bara 2 dagar om man vill spara på hotellkostnaden. Men med svenska flygtiderna behövs oftast 3 dagar.

Även om du känner dig på efterkälken så tänk på att många av oss som har fått barn började resan mycket tidigare än dig. Jag gjorde t ex min utredning hos Dr G i januari 2010 så det kan ta tid och man kan behöva ändra behandlingen för att lyckas. Jag gick ju från egna toppenembryon vid starten för 7 år sedan till dubbeldonation för att få lilla Vera. Jag tror stenhårt på att om man är villig att prova precis allt så kommer man få sitt barn till slut även om backen är lång. Det tråkiga är att det är så himla dyrt så alla har kanske inte råd. Där har jag haft tur.

Du kommer att få din bebis, håll ut och tro på det! Kram

• Morkullan

Stumpan jag vill bara ge dig en stor varm medkännande kram. Och uppmana dig att inte ge upp även om jag förstår att det kan vara frestande ibland. Men precis som Bling säger så är det flera av oss som äntligen fått våra barn som påbörjade våra immun-behandlingar för ett bra tag sedan. Från att jag började min utredning hos dr G till jag fick min son gick det två långa år. Ge behandlingen lite tid innan du ger upp- Mirakler sker och ditt barn kan vara mycket närmare än du tror. I juni för ett år sedan opererades jag för ett X, mitt andra på mindre än ett halvår. Jag var förkrossad och övertygad om att jag aldrig skulle få något barn. Nu har jag fått världens finaste lilla pojke. Med detta vill jag säga att ditt Mirakel kan ske snabbare än du kan ana. Kanske behöver ni ta en paus och bara ta hand om varandra en tid?  Slicka såren.  Samla kraft.
    Vi är många som vet hur tungt det är ibland. Den smärtan är något man aldrig glömmer, även om man är en av dem som välsignats med ett barn och kommit ut ur den svarta tunneln. Men vi finns kvar här. Håller tummar och ber böner. Önskar er till "andra sidan".

Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2