Lina06 skrev 2010-12-18 19:13:39 följande:
Nu är jag inte så där jättebra på ponnyavel, då jag sysslar med ASVH.
Vad är det för ras? Hur ser hennes stamtavla ut?
En ponnyhingst som är väldigt populär är ju såklart Power Boy som finns tillgänglig på Flyinge. Skickar med en liten länk till dej=)
www.flyinge.se/Avelochreproduktion/Hingstar/P...
Hur stor hingst du ska ta beror ju lite på vad du vill ha, vill du tex. att fölet ska vara ponny? eller vill du att den ska gå över till liten häst?
Hon är en New Forest e. Rambo u. Randora.
Jag skulle gärna vilja att avkomman blev häst. Känns som att dottern kommer ha glädje av h*n längre då och att jag ska kunna ta över om hon tröttnar/växer ur. Min ambition är att kunna ge h*n ett livslångt hem.
Som det är just nu med denna kyla, så har jag ridit våran ponny mest och jag känner mig för stor även fast jag vet att hon är viktbärande. Blir inte lika rolig ridning när man inte vill "kräva" lika mycket av de för att man hela tiden känner sig för tung.
Dessutom så vill jag kunna vara med och rida in avkomman.
Vårat sto är ganska grov i kroppen och jag skulle nog vilja att avkomman också blev det. Vill ha mycket häst.
Jag tar tacksamt emot alla tips!
Ska vaccinera tanten i januari så jag ska förhöra veterinären om möjligheterna då, tänkte jag.
Men tror du att det är en för- eller nackdel att hon inte har haft föl förut med tanke på hennes ålder? Känns som att hon inte blivit "sliten" på samma sätt som ett sto som fått många föl, men det kanske är tvärt om?
Jag har iaf insett att om det ska bli möjligt att ta föl så måste jag se till att ha folk som kan vara med och hjälpa mig hela vägen, som har erfarenhet.