Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

JohannaJ skrev 2010-02-05 11:14:16 följande:
    behöver hjälp och råd. Tokbockande b-ponny som blivit lycklig av sitt numera ridskolefria liv. Vad gör man?Och nej han har inte ont. Är nykollad iom vet.besiktningen.
    Vi hade samma problem med våran B-ponny när vi köpte honom (oxå från en ridskola).
    Vi provade med gummisnodd som skulle funka sååå bra, men det bekom honom inte det minsta. Till slut fick vi helt enkelt lära oss att sitta kvar.
    När vi väl lärt oss det fick vi ge honom ett rapp i rumpen så fort han bockade. Efter en vecka var han bockfri.

Jag är helt mot den typen av metoder, men i det läget fanns det inte så mycket annat att göra och det fungerade ju på ganska kort tid, som tur var.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-02-07 20:07:24 följande:
    Här har vi gått omkull i ett dike idah......roligare saker har jag ju gjort förr men både jag å M klarade oss bra, men hon fick simam upp ur snön i diket...Ett rådjur kom i världens fart ut hoppandes ett par meter framför oss och M flög rätt upp iluften och landndade en meter åt sidan, på kanten till ett dike som man inte såg för all (j*la f********e s**t) snö!!! Så hon kanade den med mig på och där blev vi fast tills jag hade lyckats pulsa mig upp i snön på traktorvägen igen och drog upp henne, tack gode gud så tog hon det hela med ro och vi båda klarade oss oskadda men nu får det f*n bli paddocken (om traktorn kommer till att ploga alltså eller åka till ridhuset varje kväll tills att all den här (j*la f********e s**t) snön har försvunnit!!
    Usch! Skönt att det gick bra. Visst är vi fler som vill bli av med snön,  men jag fasar för hur mycket is det kommer bli innan den smält bort helt...
  • Ogift Fru
    JohannaJ skrev 2010-02-08 07:44:18 följande:
    tack för alla tips!Jag satt upp på honom själv igår (han dör väl inte av 55 kilo) efter fru X iidé. Han bockade inte en enda gång men är galet stark i galoppen. Jag kunde knappt hålla honom men herregud vilken hopponny vi köpt! Han bjuder på allt och ligger högt över LB/LA höjder. Bara vi får ordning på den här busen så har vi en pärla.Igår bockade han som sagt inte men drog ner huvudet i galoppen och stack iväg med Alicia som såklart blev rädd och tappade balansen och ramlade av. Så nu får ha endast galopperas i lina av henne. Så vi börjar från andra hållet då. Balansövningar? Tips? Han är så himla fin i traven och vi har tid att skynda långsamt så ös på nu. Vad ska vi hitta på?
    Slår ett slag för barbackaridning! Är uppväxt med det och det finns nog inte ett bättre sätt att träna balansen. Och om ni longerar så skulle jag rekommendera barbacka utan tygel. Typ voltige, men utan gjorden. Att blunda är också ett sätt att lära sig hitta balansen.
  • Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-02-08 11:29:39 följande:
    Jag med!! Håller med helt! Här får barnen rida barbacka ofta och rider de inte barbacka tar jag ofta bort stigbyglarna, tycker sitsen är A och O och utan balansen så får man inte någon bra sits, jag rider tom barbacka själv ibland bara för att barnen ska se att jag inte gör det för att plåga dem... Det är kanon, sen är man mör en vecka, men det är det värt. Och precis om Ogift Fru så är jag uppväxt på hästryggen mer barbacka än med sadel...
    Och det är ju såååå härligt att ha en varm hästrygg under baken istället för en sadel nu när det är kallt.
  • Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-02-09 08:15:19 följande:
    Hallå hallåFru X: Det största problemet är ju att det är människor som tror att de  vet vad de gör...Ex karln som tyckte att när han skulle fodra sin häst så gick han efter HUR mycket det såg ut att vara i foderhinken. Så deras häst (som inte gör en knop) fick upp till en liter havre varje dag!!När jag påtalade hur galet det var fick jag till svar att annars såg det ju ut att vara så lite i hinken?!!!Cajsasmamma: Ja du har rätt! Jag är likadan! Problemet är ju att det här är mina vänner som jag vet inte har en aning om hur mycket jobb det är med hästar. Jag trodde dock att de skulle vara villiga att lära sig (eftersom de skaffade häst) MEN icke. Ex..har man inte tid att rida så tar man sig inte ens tid att träffa sin häst alls.Vi får väl se hur det går nu. Jag ger dem en sista chans. Men jag är inte den som är den,funkar det inte så får de flytta...Jag känner att jag verkligen har försökt hjälpa dem med sin häst men om de inte vill ta till sig det man säger så är det ju meningslöst.
    Usch, det är inget kul när det strular med inackorderingar. Jag hade en inhyrd i mitt stall förut som skulle polisanmäla mig och för att deras häst gjort illa sig på boxdörren när jag tog in henne.
    Till saken hör att insläpp inte ingivk i avtalet, men de behagade bara dyka upp i stallet c:a en gång/vecka. Är så svår sits. Tyckte hemskt synd om hästen som inte fick mockat eller fick bli omskött, men samtidigt så hade jag inte tiden att hinna göra det själv heller.
    Som tur var så flyttade de till slut. Sista jag hörde var att de skaffat en Shirehäst. Undrar hur det gick med tanke på att den hästen hon hade innan blev riden och pysslad med max en gång/månad...
  • Ogift Fru
    BombshellBaby skrev 2010-02-15 16:38:33 följande:
    Får man flytta in med sitt trasiga varmblod?
    Här är allt hästfolk välkomna!

Själv äger jag inte ens en trasig häst (än), utan är bara medryttare/fd hästägare.

På vilket vis är din kompis trasig?
  • Ogift Fru
    BombshellBaby skrev 2010-02-16 11:29:06 följande:
    Beklagar Tips på hur en häst ska få muskler? Han rids, tömkörs och klättrar men lika jävla kantig
    Snöpulsande brukar ju vara en höjdare, men jag misstänker att ni har provat det redan (som att man har nåt annat val...).

Igår fick jag SMS från tjejen som äger min medryttarhäst att hon ska flytta honom. Stallägaren har tröttnat på att han biter sönder hennes häst och går ur hagen, och det förstår jag. Han är inte elak, men han står och nafsar på kompisen hela tiden och han har sett ut som att han är drabbad av nån sjukdom pga alla bitmärken han fått, kraken.
    Så synd att det inte funkar för stallägaren är en mycket trevlig och rak människa att ha att göra med. Tror dessvärre inte att "min" medryttarhästs ägare och hon har kommit så värst bra överens. Verkar som att de irriterar sig på varandra lite hela tiden...

Nu hoppas jag bara på att "min" häst blir flyttad till nåt ställe som inte ligger alltför långt bort. Och att han sköter sig.
    Ägaren har inte sagt nåt om det men jag vet att han har stått på två ställen till förutom det här sen hon köpte honom i somras, så jag misstänker att han inte har skött sig nåt vidare tidigare heller...
    Ägaren menar att det är vårat fel för att han inte varit tillräckligt aktiverad, men när han kom till henne i somras så var han startklar för MSV dressyr, så jag tycker det verkar konstigt om han inte var tillräckligt aktiverad då... Men jag hoppas att jag har fel.
  • Ogift Fru
    BombshellBaby skrev 2010-02-16 13:40:06 följande:
    Han gicks igenom av vet i september 09. Då fick vi klartecken att han kunde börja musklas. Detta efter 3 skoningar för få hans långa tår korrekta och benen på plats (stod som Charlie Chaplin). Plus hullet hade börjat bli stabil. Så då började vi tömköra. Han får röra på sig 4 dagar i veckan, ville inte gå hårt ut. Men han får inga musklar Eller ja lite bog o hals men rumpan är ju en krake och fortfarande sladdrig i bakbenen för han inte fått muskler bak.
    Tipset med bommarna är väl bra för att aktivera bakdel? Har för mig det iaf...
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-02-16 13:43:45 följande:
    Jobbigt om han ska flytta vrka som han har f lyttat mycket på sistone. Och hur kan ägaren tycka att det är erat fel att hästen skulle vara underaktiverad? det är väl hennes ansvar hästen motioneras tillräckligt.
    Jag har inte ridit honom så mycket som jag borde pga att mina leder har strulat så mycket nu när det varit kallt och hon har bara sagt att det inte är några problem, så jag blev mäkta förvånad i torsdags när jag fick ett meddelande på tel att om vi inte aktiverar honom mer så hittar hon nån som gör det.
    Såklart att det är till stor del mitt "fel" att han är underaktiverad, men jag trodde inte problemet var så stort. I så fall hade jag tagit tag i den biten mer lite tidigare.
    Sen känns det lite surt att inte hon aktiverar honom när hon är där, men det är ju som det är.

Hoppas som sagt att jag har fel, men jag tror att problemet ligger lite djupare än i själva aktiveringen... Han är en supergo häst på alla sätt och vis, men väldigt klemad med och (vet inte om jag törs skriva det...) daltad.

Jag och ägaren har nog väldigt olika syn på hur en häst ska bete sig mot folk. Jag kanske är hård men jag vill inte att en häst ska stanna femtielva ggr under en ridtur för att titta och lukta på saker som är intressanta, eller klia sig på mig så jag ramlar omkull, eller dra iväg för att äta upp närmaste buskage medan jag stänger hagen och har han i andra änden av grimskaftet.
    Känns som att aldrig nåt är hans fel. När hans kompis tröttnade och sparkade tillbaka så var det en katastrof och likadant med de få bitmärken han har fått när kompisen tröttnat på tjuvnyp.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men det känns som att man måste inse att han iaf är en del av problemet så man kan börja jobba med det, inte hitta annat att skylla på.

Vad tror ni?
  • Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-02-16 14:33:20 följande:
    Ogift Fru: Näe..du är inte hård! Inte fasen skulle jag tolerera att min häst stannar hur som helst under ridtur el promenad mm..Ni har inte provat att ha nån hästleksak i hagen som han kan leka med istället?Det är nog svårt att få bort sånt där beteende...svägerskans hingst var ju helt omöjlig när han hade sällskap av en valack i somras. De kom båda in med bitskador var och varannan dag. De tycktes inte göra annat än att nafsa/bita varandra och kuta runt i hagen...
    Gud va skönt att höra! Puh! Lite svettig och tänker att jag kanske är världens sadistryttare utan att jag begriper det.

En leksak i hagen kunde absolut vara nåt att prova, men som sagt så anser ju ägaren att problemet inte ligger hos hästen utan hos oss. Ingenting beror nånsin på honom, tyvärr, utan det hittas alltid på andra orsaker till att han beter sig som han gör.
    När man tex leder honom ute så går han och nafsar en i armen/axeln hela tiden. (Eller gjorde från början. På mig har han slutat sen jag visade att det inte är ett beteende som jag accepterar). Det motiverades med att han tycker det är så tråkigt att vara ute och bli ledd, så det är därför. Klart att det är därför, men då får man väl visa honom att man inte får bete sig så som häst?

Känns som man måste försöka väcka ägaren på nåt sätt innan det blir värre, men hur? Vill ju inte bli osams med henne...
Svar på tråden Hästtråden v. 11