cajsasmamma skrev 2010-02-16 13:43:45 följande:
Jobbigt om han ska flytta vrka som han har f lyttat mycket på sistone. Och hur kan ägaren tycka att det är erat fel att hästen skulle vara underaktiverad? det är väl hennes ansvar hästen motioneras tillräckligt.
Jag har inte ridit honom så mycket som jag borde pga att mina leder har strulat så mycket nu när det varit kallt och hon har bara sagt att det inte är några problem, så jag blev mäkta förvånad i torsdags när jag fick ett meddelande på tel att om vi inte aktiverar honom mer så hittar hon nån som gör det.
Såklart att det är till stor del mitt "fel" att han är underaktiverad, men jag trodde inte problemet var så stort. I så fall hade jag tagit tag i den biten mer lite tidigare.
Sen känns det lite surt att inte hon aktiverar honom när hon är där, men det är ju som det är.
Hoppas som sagt att jag har fel, men jag tror att problemet ligger lite djupare än i själva aktiveringen... Han är en supergo häst på alla sätt och vis, men väldigt klemad med och (vet inte om jag törs skriva det...) daltad.
Jag och ägaren har nog väldigt olika syn på hur en häst ska bete sig mot folk. Jag kanske är hård men jag vill inte att en häst ska stanna femtielva ggr under en ridtur för att titta och lukta på saker som är intressanta, eller klia sig på mig så jag ramlar omkull, eller dra iväg för att äta upp närmaste buskage medan jag stänger hagen och har han i andra änden av grimskaftet.
Känns som att aldrig nåt är hans fel. När hans kompis tröttnade och sparkade tillbaka så var det en katastrof och likadant med de få bitmärken han har fått när kompisen tröttnat på tjuvnyp.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men det känns som att man måste inse att han iaf är en del av problemet så man kan börja jobba med det, inte hitta annat att skylla på.
Vad tror ni?