Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

angelofthedevil skrev 2010-02-01 11:39:15 följande:
    Så jobbigt, jag måste nu sälja båda mina små guldklimpar pga separation. Kommer varken ha tid eller ekonomi å ha dem kvar när jag blir ensam med två små barn. Någon som behöver en suveränt snäll liten 8 årig valack eller en underbart go 3 årig hingst?? Hoppas att jag hittar en bostad snart och att jag får sälja hästarna eller åtminstonde får iväg dem på foder.
    Usch! Aldrig kul när oväntade otrevliga saker händer. Hoppas det löser sig för dig.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    Pallas skrev 2010-02-02 01:16:07 följande:
    Hjälp! Jag har hand om grannens häst när hon är på skidsemester och vet inte vad jag ska göra. Han fick en blisterskada för ca 3 veckor sedan och han har varit skorvig, svullen och varm sedan dess (insidan av kotan hb). Han har tappat all päls på ett ca 1 kvdm stort område. Svullnaden har gått lite upp och ner och blivit värre när han stått inne över natten. Nu kom jag nyss hem från jobbet och släppte in dem från natten, och jag blev lite bekymrad när jag kände på det. Mycket värme, ganska svullen och så ett ENORMT blodkärl från hasleden ner mot kotan. Han har samma kärl på andra benet, fast det är kanske hälften så tjockt. Detta har jag inte känt/sett förut. Jag blev ju livrädd för blodförgiftning eller nåt, jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det nu. Ingen temp, ingen hälta, god aptit.
    Tempen går väl upp direkt vid bf och rejäla infektioner, så det borde inte vara nåt farligt. Kan du inte få kontakt med ägaren på nåt sätt? Bättre att hon får avgöra om du ska söka vet.
  • Ogift Fru

Nu har jag kollat upp vad stallplatsen som jag suktar efter kostar. Känns som jag tar saker i lite fel ordning, men vad vet jag...

2500:- kostade det och då ingår in- och utsläpp, utfodring, strö, hö och kraftfoder. Tyckte jag var helt ok jämfört med de andra platserna jag tittat på.

• Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-02-02 12:29:58 följande:
    Det låter jätte bra det!!Jag har lyxen att ha hästarna hemma hos en kompis så jag betalar 750:-/månad i stallhyra inkl box, in/utsläpp (jag släpper ut dem på Söndagar), strö, hö & kraftfoder, kan verkligen inte klaga...=) Hur har ni andra era hästar uppstallade? Hemma? Inhyrda (vad ingår & vad betalr ni?)
    Det här är på en ridskola så ridhus finns att hyra precis utanför stallet och padocken är gratis! (Dessutom ligger det på gångavstånd hemifrån)
    Hade tänkt mig att ha med min blivande kuse på lektionsverksamheten eftersom jag vet att jag inte kommer ha tid att rida varje dag. Känns bra eftersom jag litar stort på personalen.

Ja 750:- är inga fel. Har själv varit stallägare förut och det är ju iss vad man betalar för maten.
  • Ogift Fru
    Pallas skrev 2010-02-02 15:21:17 följande:
    Tack för blisterråden! Han var fortfarande svullen och varm i morse, och när jag kollade lite närmare så hade han två sår, ca 1 cm i diameter, som såg lite infekterade ut. Inte variga, men sådär lite svullet röd/sårvätskiga ut. Ska jag ha på nåt? Tvätta? Lösa upp skorvarna? Om det hade varit min häst hade jag nog vräkt på helosan och avvaktat.
    Tvätta med spädd jodopax och spraya blåsprej? Det brukar väl bara bäst att det luftar så mycket som möjligt och nu är det ju kallt och torrt ute så det borde ju inte bli nå lerigt.
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-02-03 19:44:45 följande:
    Ser ljuset i Tunneln... hoppas att det inte är tåget! Lättnanden är oändlig...Har fått positivt besked från uppf att få ställa tillbaka honom i 1-2 mån så han får växa till sig lite till och snöhelvetet ge med sig! Är så glad och lättad så jag nästan grinar! Eller, ja det gör jag.Nu är det bara resan ner i morgon att oroa sig för..
    Skönt att det ordnat sig till det bättre. Inge roligt när man sett fram emot nåt och det inte blir som man tänkt sig.
    Håller tummar att det går bra idag.
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-02-04 11:25:56 följande:
    Tur är att det ordnar sig!! Fy va jag är trött nu... jag har en snöslugan men nu finns det för mycket snö så den orkar inte :( Och min "stallgranne" har åter igen haft otur med sina växthus, när ett av dom nybyggda husen rasade igår, han blev ju av md 80% av sin verksamhet i våras pga en brand.
    Usch vilken otur. Var väl ingen som skadade sig? Såg på nyheterna om ridhuset i Uddevalla som rasade ihop mitt under en lektion. Ren tur att det gick så pass bra som det gjorde!

Tror det börjar bli dags att höja kraven på takbyggen och hur mycket tryck de ska klara. Har ju rasat hur många tak som helst på allmänna utrymmen senaste dagarna. Vågar inte ens tänka på vad som händer om det skulle bli BLÖTSNÖ av det här!
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-02-04 13:35:35 följande:
    Nä ingen ha skadat sig... Jo det rasar tak lite titt som tätt, ett till stort växthus rasade igår här i mantorp. och värre blir det sen när det blir BLÖTSNÖ... nu är det högtid och skotta takerna...
    Jag har svurit över att vårat hustak är så brant. Takpannorna ska bytas till sommaren och blotta tanken på att karl ska vara där uppe ger mig rysningar... Men just nu känns det ganska bra att ha brant hustak.
  • Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-02-05 07:31:04 följande:
     Fru X: Vad bra! ja..nu få du längta igen och jag håller tummarna att det blir lättare sen när snöhelvetet gett sig.Vilka skillnader det kan vara på nederbörden! Jag som tyckte vi hade mycket... men igår hittade jag faktiskt en plogad skogsväg som vi kunde rida på..annars är det ju snö upp tillmagen på Jhaxe om man försöker sig på att rida på åker el i skogen. Vet inte om jag är kinkig men tycker det är lite väl mycket snö för honom att pulsa runt i....
    Kom att tänka på en vinter för alldeles för många år sen Jag var ute med min B-ponny och fick syn på ett orört gärde med härlig, glassvit snö. GALOPP! tänkte både han och jag och gav oss iväg ut på gärdet. Kom inte så långt innan snön var en bra bit över manken... Gick knappt att vända. Det var lätt panikartat, så ja, det kan bli FÖR mycket snö.
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-02-04 21:02:58 följande:
    Sådärdå, H tillbaka HEMMA hos sin mamma där han är trygg.Fru W (o alla ni andra som kan V-manlands geografi): Hallsta, där är det ca 15 cm mindre snö än Ramnäs. Det är iofs 2 klimatzoner på bara 3 mil.Han får gå där och växa till sig. Lättnanden är enorm. Så skönt att det gick att ordna Resan gick BTW fint, vi körde vid middagstid när trafiken var lugn, det inte var så halt etc.Han klev på snällt, tog 30 sek att lasta och reser VÄLDIGT bra.Nu får man fortsätta längta, fast mer återhållsamt denna gång.Stressen har gjort att jag tappat 3-4 kg på 3 dgr. måste ju slå tom Robinson-svälten... Men Det finns bättre sätt.Kram till alla som supportat och bryt tsig - helt fantstiskt!
    Skönt att transporten ick bra.

Hoppas tiden går snabbt så du snart får hem din polle igen och att det går bra nästa gång.
Svar på tråden Hästtråden v. 11