Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

Ts Mamma skrev 2010-01-25 10:41:40 följande:
    Han va riktigt fin!!!
    Ja verkligen! Har bara bra erfarenheter av varmblod, så jag är mer än måttligt sugen.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-01-25 21:58:06 följande:
    Vet inte varför nr till fodervärden står som förstanr...

Kanske har stått där länge så den känner hästen bättre än ägaren? Fattas tyvärr både pengar, tid och stallplats än så länge så det är inte dagsaktuellt med att åka och titta på nån häst. Men drömma kan man ju...

Har kollat lite på Tinkrar också. Gillar tungridna hästar. Det är ju bara sååå maffigt när de går i form! Dessutom är det ju bra om hela familjen kan rida. Tinkrar verkar  ju ha ett bra lynne över lag.
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-01-25 21:52:52 följande:
    Jaaaa! På lördag hämtar vi honom! Lite skräckblandad förtjusning är det allt! Har betalar "hans" första stallhyra idag! Å han e ingen huligan, han är en liten trygg häst! Men han kan bli en huligan! Ja visst var den! Poddade sändningen o lyssnade på den igår kväll. Var ju på gymmet när det sändes Klart lyssnarvärt program, men jag tycket inte att det var några nya aha-upplevelser, precis!Bra att du skaffat dig en plan! Du siktar ljuset i tunneln! Härligt! Inte slötittat, men nämnde för maken att "jag tänkte åka o kolla på xxx föl (bara av ren nyfikenhet, faktiskt)" och fick till svar:"       Å vad kostar den då? För ni har väl en tom box i stallet? Fölet var väl efter din favvohingst va? Jag tycker du ska fråga NN om stallplatsen och så försöker vi köpa fölet, du har ju sagt att E börjar bli till åren..."Det var i aug. Jag (vi) har ägt lilleman i 4 mån nu. Impulsköp... Jag ska kolla in din "tilltänkta" nu!
    Hmmmm... Din och min man skulle nog behöva umgås lite... Min är inte ett dugg intresserad och är till på köpet allergisk, men försöker tappert att bjuda till genom att vara med mig och barnen på ridskolan och leda.
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-01-29 10:41:33 följande:
    FruW fint med vattenläcka...*not*  Idag ska jag vissa K för några som är intresserade av han och ja har ingen klump i magen så det måste väl kännas bra???? nu en fråga till er som har köpt/sålt häst vem bruka stå för vet.bes?
    Dela på den? Ni tjänar båda två på att hästen är besiktigad.
  • Ogift Fru

Lycka till, förresten.

• Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-01-29 15:06:22 följande:
    Tyvärr vart det inget köp. Blir lite arg o lessen eftersom folk säger att deras barn är jätteduktiga och sen kan dom inte rida. Hon trodde att det var bara o sitta upp och sen gjorde hästen allt. K måste man RIDA för annars så blir han lat. Nä nästa som vill rida han ska nog vara en vuxen ryttare!
    Synd! Men kanske tur ändå för det kan ju sluta i katastrof om de hamnar hos en som "kan".
    Hoppas ni hittar en seriös köpare snart.
  • Ogift Fru

Nån som har nåt tips på sidor med bra hästannonser?
    Har kollat på Bukefalos och Blocket. Fler?

• Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-01-29 19:22:27 följande:
    I mitt stall ;)
    Ja det vore nåt!

Jag letar inte jätteintensivt just nu för jag behöver ett jobb först, men kan ju inte låta bli att kolla lite...

Jag letar efter en grövre häst. Är lite Tinkerfrälst, men skulle inte dissa en fin kallblodstravare heller.

Jag är alltså ute efter en ridhäst av grövre typ. Gärna mellan 6-10 år. Mankhöjden får gärna vara mellan 160-170 cm så renrasiga Tinkrar och Nordisar är ju inte att fundera på.
    Sen var det ju prislappen som var bekymret...
    Kan ju bara finansiera köp upp till 20 000:- som absolut max.

Har haft funderingar på att köpa unghäst, men funderar på att hyra in på ridskola och då behöver det vara en häst som klarar av att vara med på lektionsverksamheten.
  • Ogift Fru
    Isnogood skrev 2010-01-30 10:21:35 följande:
    Oh, tinker..? Kan rekommendera att kolla lite på www.svenskatinker.se/ finns en förening till men den är inte så seriös...(köpte mitt sto från kvinnan som startade den andra...plus att jag hört en hel del mer negativt om dem under åren)Finns en uppfödare i Dalarna (Susanne någonting) som är en jättebra människa sedan så finns ju så klart alla privata säljare förstås Ja, rasen ligger mig varmt om hjärtat, har haft 2 men har nu bara en...
    Intressant!

Jag har själv aldrig ägt en Tinker, men har fastnat för rasen genom en härlig pöjk som heter Dynamit Harry. http://www.bprk.tk/

Ska absolut kolla upp din länk. Kan aldrig bli för mycket info!
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-01-30 15:58:16 följande:
    Nu har H kommit hem! Resan gick kanon. Trodde att "en sån där liten lyfter man väl in...!" Jo, tjena... MEN det gick att locka in honom m morötter... Slamrade på "fint" i släpet första ½milen/kvarten. Sen var det lugnt. Stod så fint o var inte spec rädd när vi kom fram... Morotstricket funkade inte när han skulle gå in i stallet... Så vi övertalade honom medelst långpisken. 1 lektion räckte fint! E surade i sin box när H kom i stallet. B(4-åningen) o G var intresserade. Testade släppa ihop E o H. Det gick bra i 5 min. Sen gav sig E på H... Innan vi hann få ut H så fick han några smällar. Ömmar övre del hb E slog åt långpisken, 4 ggr! så han var riktigt arg... Så det var bara att pulsa ut i snön o dela av hagarna. Just nu går E o B i en hage och H o G i den andra. Det är hela gårdsplanen emellan, så de ser tyvärr inte varann. Det är som två hagar på var sida om gården. En 50*300m "korridor" förbinder hagarna. Den är avsnörd i bägge ändar... Men de ser varann i stallet iaf.
    Skönt att du fått hem pållen, även om det inte blev riktigt som du hoppats.
Svar på tråden Hästtråden v. 11