• Snöflingan 42

så nervös inför äggdonation

Jag och min sambo står inför en äggdonation... har sedan tidigare världens mest underbara barn tillsammans som kom till på naturlig väg trots att läkare sagt att det är osannolikt att jag kan få barn... är en 40+are som i två år så gärna velat ha ett syskon men inget har fungerat... äggdonation var enda alternativet. Nu står vi inför detta alternativ som kommer att ske inom de närmaste veckorna men det är så fruktansvärt svårt att veta om vi gör rätt. Längtan till ett barn och syskon är enormt stor, samtidigt utsätter jag mig för en risk genom själva ingreppet och graviditeten. Men det som är konstigt är att vi både inte hade funderat en sekund på alla risker om jag hade blivit gravid på naturlig väg... det är så mycket att ta ställning till... Vi funderar också mycket på de etiska frågorna, är det rätt mot barnet, är det rätt mot det barn vi redan har, är det rätt mot oss själva, borde vi inte vara glada för det vi redan har och inte sörja det vi inte kan få (om vi inte skulle göra äggdonation)... huvudet är sprängfyllt av tankar och vi kan bara inte reda ut allt... ena dagen är vi helt säkra på att göra det, nästa kommer tvivlen... någon som har egen erfarenhet och vill dela med sig av sina erfarenheter?

//Snöflingan42

• Svar på tråden så nervös inför äggdonation
  • Okara

isisisis: Jag tycker inte heller att man ska övertalas till att göra äggdonation - däremot är det ett viktigt beslut och genom att ventilera sina känslor och prata med andra som antingen är eller har varit i samma situation kan man få hjälp med att se saken från flera olika håll.

Vad gäller att vara säker på hur man kommer att känna för barnet finns det inga som helst garantier. Detta gäller inte bara äggdonationsbarn utan även genetiska barn. Hur man upplever en situation och vad man känner för olika människor är helt omöjligt att veta innan man befinner sig i situationen/lär känna människan.

Jag tror däremot det kan få väldigt tråkiga konsekvenser om man blundar för de etiska funderingar och frågor som trots allt finns i samband med äggdonation (och för den delen också i samband med adoption, inkluderande av en partners "äldre" barn i familjen etc. etc.) ... och om man inte ser några etiska frågeställningar undrar jag om man verkligen satt sig in i vad en äggdonation egentligen innebär, vad barn som kommit till geneom äggdonation tycker etc.

Vad gäller känslor hade jag faktiskt varit än mer intresserad av hur ståscha's tvillingar upplever situationen - men de är ju lite för unga för den diskussionen ännu.

• isisisis
    Okara skrev 2010-01-22 12:36:50 följande:
    isisisis: Jag tycker inte heller att man ska övertalas till att göra äggdonation - däremot är det ett viktigt beslut och genom att ventilera sina känslor och prata med andra som antingen är eller har varit i samma situation kan man få hjälp med att se saken från flera olika håll. Vad gäller att vara säker på hur man kommer att känna för barnet finns det inga som helst garantier. Detta gäller inte bara äggdonationsbarn utan även genetiska barn. Hur man upplever en situation och vad man känner för olika människor är helt omöjligt att veta innan man befinner sig i situationen/lär känna människan. Jag tror däremot det kan få väldigt tråkiga konsekvenser om man blundar för de etiska funderingar och frågor som trots allt finns i samband med äggdonation (och för den delen också i samband med adoption, inkluderande av en partners "äldre" barn i familjen etc. etc.) ... och om man inte ser några etiska frågeställningar undrar jag om man verkligen satt sig in i vad en äggdonation egentligen innebär, vad barn som kommit till geneom äggdonation tycker etc. Vad gäller känslor hade jag faktiskt varit än mer intresserad av hur ståscha's tvillingar upplever situationen - men de är ju lite för unga för den diskussionen ännu.
    Jag svarar bara vad jag tycker.
    Är själv gravid genom ÄD.
    Har försökt få barn i 5 år,med 5 MF till fljd.
    6 behandlingar har vi gjort.
    För min och många andra ar beslutet mognat in,fffr attseda bli en själklarhet.
    Jag harinte det minsta tvekan inför hur jag känner för MINA barn i magen,eller för framtiden.
    Hade jag kännt mig osäker hade jag väntat.
    För mitt och barnet/barnens skull.

När jagsedan läser om folk som precis står för en behandling och har fått erbjudande från tex landstinget och inte vet vad de tycker blir jag ledsen och tycker inte man ska hoppa in i något man inte är säker på.

Ventilera är bra.Men ska man bygga upp sina känslor på vad andra tycker?
  • Okara

Man ska absolut inte bygga sina känslor på vad andra tycker men i dessa situationer handlar det ju inte bara om mammans käslor utan även om pappans och de framtida barnens känslor. Pappan kan man ju som tur är dela sina funderingar med men att prata med framtida barn är svårt - därför tror jag det är bra att samla så mycket information som möjligt.

Att du är helt säker på vad du känner inför dina framtida barn låter underbart men är för många ingen självklarhet.

Jag är själv gravid efter 12 IVF -behandlingar (alltså med mitt eget genetiska barn - om vi någon gång vill ha syskon kommer detta dock ske genom adoption eller äggdonation varför jag tycker denna tråd är intressant) och har även genomgått utredning för äggdonation och stod i startgroparna för detta när vi äntligen blev gravida med IVF. Trots att jag är oerhört glad över att vara gravid känner jag ändå oro ibland - vem är det nya barnet, tänk om jag får problem med anknytningen (ex. amningspsykos) etc.

Att vänta barn nummer två tror jag dessutom är en ganska annorlunda upplevelse. Flera av mina vänninor har under syskongraviditeten undrat över hur de ska kunna älska ett barn till så mycket som de älskar sitt första. Har i och för sig inte hört någon som haft problem efter att syskonet fötts men jag tror att oro och funderingar är väldigt vanligt - och bra att ventilera.

När det gäller syskomförsök genom äggdonation kommer ju barnen dessutom att vara lite olika - det första barnet lever med båda sina genetiska föräldrar medan det andra lever med sin biologiska mamma och genetiska pappa. Även om barnen älskas lika mycket och behandlas rättvist finns det ju en risk att äggdonationsbarnet känner sig annorlunda (inte minst i tonåren då många börjar fundera över sitt ursprung) - eller så kanske det genetiska barnet inte känner sig lika speciell. Jag har ingen anining om vilka känslor som är vanliga och tycker därför diskussionen är intressant.

• m1984
    Mahoc skrev 2010-01-18 11:35:16 följande:
      Jag har precis som dig en ärftlig sjukdom och har av den anledningen valt äggdonation. Jag har gjort min ÄD i Sverige och inte betalt något. Blev gravid efter fjärde insättningen och har nu en dotter som inte bär på min sjukdom.  Är du under åldersgränsen i ditt landsting tycker jag att det är något du ska överväga. Köerna är förstås längre men vi löste det genom att ha en egen donator, vi behövde bara vänta de sex månade som smittskyddsproverna tog. Lycka till  
    Hej! Jag undrar gur du kan ha gjort fyra försök och inte betalat något? Vi får två försök av vårt landsting sedan får vi betala själva.... 
  • Mahoc
    m1984 skrev 2010-01-22 15:05:32 följande:
    Hej! Jag undrar gur du kan ha gjort fyra försök och inte betalat något? Vi får två försök av vårt landsting sedan får vi betala själva.... 
    Hm, ja för donatorn var det ju bara ett äggplock. Det blev så många ägg att det har räckt till våra fyra försök. Jag antar att det är olika regler i olika landsting. Vi har nu  ägg kvar i "frysen" och funderar nu på syskonförsök men då får vi betala själva. 
  • m1984
    Mahoc skrev 2010-01-22 22:06:02 följande:
    Hm, ja för donatorn var det ju bara ett äggplock. Det blev så många ägg att det har räckt till våra fyra försök. Jag antar att det är olika regler i olika landsting. Vi har nu  ägg kvar i "frysen" och funderar nu på syskonförsök men då får vi betala själva. 
    Vi kommer få max två försök betalda. Sedan får vi betala själva. Men det spelar inte så stor roll då det inte handlar om så mycket pengar och i sammanhanget spelar det verkligen ingen roll. Ni gjorde ett "färskt" försök och tre upptiningar?
  • Bette

Hej på er,

Jag tänker så här att det är helt fantastiskt att ha det här barnet hos sig, det skulle inte blivit till om inte vi valt att göra denna behandling. För oss så var adoption inte ett alternativ, vi känner flera stycken där det har blivit problem i familjen just i tonåren etc.

Vår son blir 8 veckor på tisdag och är helt underbar, han liknar dessutom min farfar när han var liten. Detta är ett fantastiskt sätt att få barn på.

Bette

• Bette

Det är stor skillnad mellan detta och adoption då barnet växer i din mage samt att din sambo/make är genetisk och biologisk pappa till barnet och du är biologisk mamma.

Bette

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-19 20:24:24 följande:
    Bette; vad fint och bra du skriver om ÄD, det värmer verkligen i mitt hjärta. Kram
    Hej,

Vad bra att du tycker det, jag älskar min son mer än någonting annat, såklart älskar jag min man.

Bette
  • Charlotta71

Det blir troligen ÄD för oss lite längre fram (har kommit fram i Landstingskön för IVF), först skall vi göra en missfallsutredning som jag hoppas ska gå fort. Imorgon är det SÖS och medicinsk abort.

Vi har haft kontakt emd Riga som vi tycker verkar bra. Var var ni?
    Enligt dem så ska de hitta en matchande donator snabbt så det hoppas vi på.

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-20 13:16:27 följande:
    Det blir troligen ÄD för oss lite längre fram (har kommit fram i Landstingskön för IVF), först skall vi göra en missfallsutredning som jag hoppas ska gå fort. Imorgon är det SÖS och medicinsk abort. Vi har haft kontakt emd Riga som vi tycker verkar bra. Var var ni? Enligt dem så ska de hitta en matchande donator snabbt så det hoppas vi på.
    Vi har varit på AVA kliniken i Riga, vi tyckte att de var bra.

Bette
  • Charlotta71

Bette; om vi inte gör ytterligare IVF så är det AVA-kliniken vi kommer att åka till. De verkar mycket trevliga och bra i sitt bemötande så här långt.

Svar på tråden så nervös inför äggdonation