• fdavidsson

Fulaste namnet?

Vilket är det fulaste namnet du vet, som du absolut inte skulle döpa ditt barn till?

• Svar på tråden Fulaste namnet?
  • Gothica

Jag vet ett par som har två söner som heter Clas och Aron. Det tycker jag är sjukt fula namn! Stackars barn liksom... Och, sen vet jag en tjej som döpt sin son till Sixten. Men hallå liksom! Men men, smaken är ju som baken... ;)

• veda

Alla namn som känns som krystade försöka att låta originella har jag svårt för. Påhittade namn. 

Lexon, Ilea, Texus, Minolia, Loriella osv osv. 
    Fy sjutton. Usch! Även mer "vedertagna" sådana namn, som Vinja, Vilja och Vara tycker jag är hemska. Soda och Boston
    Och när man stavar namnen annorlunda för att de ska bli ovanligare. Där är ju Cewin ett klassiskt exempel, där stavningen har spårat ur så att det till och med blir ett annat namn. 
    Alla gånger i världen föredrar jag ett namn som Bertil eller Börje framför ett sådan hittipånamn som ovan. Vad handlar det om? Tror de verkligen att deras barn blir mer unika om de heter något som ingen annan heter? Eller snarare, tror de verkligen att det krävs ett unikt namn för att deras barn ska bli unika och fantastiska individer?
  • April Mamma
    Gothica skrev 2010-01-14 09:01:51 följande:
    Jag vet ett par som har två söner som heter Clas och Aron. Det tycker jag är sjukt fula namn! Stackars barn liksom... Och, sen vet jag en tjej som döpt sin son till Sixten. Men hallå liksom! Men men, smaken är ju som baken... ;)
    Varför skulle det vara synd om dessa barn, Clas o Aron är ju i dag lika vanligt som vilket namn som helst.
    Det känns som som att alla namn mer eller mindre är accppterade i dag mot när en annan växte upp.

Men visst, smaken är som baken =)
  • veda
    mama74 skrev 2010-01-12 22:18:45 följande:
    Pocahontas är rätt fult faktiskt. Sonny, Ronny, Conny och Benny mfl såna namn=bebben blir antagligen kriminell.
    Om den hade varit född på 60-70-talet kanske men inte nu längre. 
    Det var ju namn som valdes av familjer från lägre klasser. Finns inte många 40-åriga Sonny von Fersen eller Ronny Oxelstierna direkt. 
    Nu är det nog andra namn som toppar ungdomsbrottslingslistorna. Kevin? Liam? De namn som folk i lägre klasser väljer till sina barn iallafall, eftersom risken är större att man hamnar i klaver med rättvisan om man kommer från lägre klasser, och ännu större om man är invandrare. 
  • Doktorn
    Emeli skrev 2010-01-12 20:24:55 följande:
    Berit är nog det fulaste av alla fula flicknamn. Jag fullständigt avskyr det. Namn som har stigmatiserande betydelse tycker jag man ska undvika, t.ex. Urban, Sixten, Dick, Gun, Marica, Malin, Ninja, Fanny. Namn som Tindra, Nova, Cassandra, Kimberly, Liam, Kevin och alla -y namnen (Tommy, Sonny, Ronny ... ni vet) är också vedervärdiga. De är hemska som de är, men blir ännu hemskare om de "dekoreras" genom att stavas med z, h eller c på olämpliga ställen. *ryser*.
    Jag förstår att namn som Urban, Ninja och Fanny kan feltolkas. För att inte tala om Dick och Gun.

Men jag är för dum för att fatta de stigmatiserande tolkningarna av Sixten, Marcia och Malin.  Kan någon förklara?  {#lang_emotions_undecided}
  • emma enhörning
    Dripknot skrev 2010-01-13 12:07:12 följande:
    Du får gärna berätta oxå :)
    Av respekt till kompisen så hoppar jag det!
  • Majskolven

Hahaha, det kanske jag som är helt urbota dum nu men hur i hela friden skulle ett namn kunna påverka i vilken riktning barnet kommer att gå som äldre, dvs beblanda sig med kriminella gäng osv..

Det var någon här som nämnde Kevin (även en kollega har förmodligen läst samma artikel) som ett typiskt kriminellt namn å valt från en lägre samhällsklassfamilj???

Öhh, ja jag tar åt mig faktiskt då min son heter Kevin, kort å gott utan några krångliga stavelser för att göra det mer unikt.
    Betyder det då att jag kan ge upp all form av fostran å vägledning för att göra honom till en bra medmänniska, han kommer ändå bli kriminell för att han, den arma stackaren har döpts till Kevin, ack å ve!

Kollar man listan på kriminella är jag helt säker på att den är fullduttad av vanliga namn men de fäster sig inte lika lätt på minnet, tyvärr kanske.

Dessa namn kom upp på kriminell listan jag hittade på nätet:
    Jessica, Kent, Simon, Robin, Ulf, Leif, Peter och Mattias.
    Ett urval från sthlm utan efternamn eftersom det verkar ha mindre betydelse i detta forum.

• veda

Jag tror inte namnet påverkar barnets utveckling i den utsträckningen. Däremot påverkas troligen namnet av barnets bakgrund. Det är troligen vanligare med barn som heter Liam och Kevin i Bandhagen än på Östermalm, men därmed inte sagt att alla vars barn heter Kevin kommer från låg klass. 

Klass och kriminalitet hänger samman, och klass och namn hänger samman. Därför påstår vissa att namn och kriminalitet hänger samman, och det gör det naturligtvis inte. 
  • Majskolven
    veda skrev 2010-01-14 10:50:44 följande:
    Jag tror inte namnet påverkar barnets utveckling i den utsträckningen. Däremot påverkas troligen namnet av barnets bakgrund. Det är troligen vanligare med barn som heter Liam och Kevin i Bandhagen än på Östermalm, men därmed inte sagt att alla vars barn heter Kevin kommer från låg klass.  Klass och kriminalitet hänger samman, och klass och namn hänger samman. Därför påstår vissa att namn och kriminalitet hänger samman, och det gör det naturligtvis inte. 
    Så rätt så rätt :)
  • Majskolven

Kom lite på sidospår där...
    Det fulaste jag vet är Tor-Arild, lr Ansgar, Åslög, Göte är inte heller så vackra namn.

Svar på tråden Fulaste namnet?