• Vaniljpuck

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Funderar på att slå till på en bil, men börjar tvivla lite då vi inte vet om det är en seriös bilhandlare. Hur kan man veta det?

Kollade upp bilen via vägveret och den är tydligen avställd och står registrerad i en annan människas namn, någon som bor 50 mil härifrån. Brukar det vara så eller ska det inte vara bilhandlaren som står registrerad som ägaren?

En annan sak som vi reagerade på när vi ringde och kollade upp bilen var följande;

"Det finns uppgift om debiterad skatt eller avgift som ännu ej är betald"

Vad menas med det??

Hur kan man ta reda på om bilen är "leasad" eller inte?

Snälla folk som är mer kunniga än oss på området...hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:01:26 följande:
    Det är en Volvo s.80 för 30 000kr, årsmodel 2000.
    Där hade det helt klart börjat ringa klockor...
    Vet iofs inte hur långt den gått, om det är bensin, diesel eller annat drivmedel eller hur skicket för övrigt är men lägsta priserna på t.ex blocket är ju 45.000kr.

Då borde en bilhandlare ta en bra bit över det priset.

Tycker nog faktiskt som drottningen1970 att den bilen ska man inte köpa...
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 21:06:45 följande:
    Där hade det helt klart börjat ringa klockor... Vet iofs inte hur långt den gått, om det är bensin, diesel eller annat drivmedel eller hur skicket för övrigt är men lägsta priserna på t.ex blocket är ju 45.000kr.Då borde en bilhandlare ta en bra bit över det priset.Tycker nog faktiskt som drottningen1970 att den bilen ska man inte köpa...
    Den har gått rätt många mil, 28 000... så kanske därför priset är lågt.
    Besiktad är den nyligen i alla fall.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:08:44 följande:
    Den har gått rätt många mil, 28 000... så kanske därför priset är lågt. Besiktad är den nyligen i alla fall.
    Den ligger ändå i underklass i pris om det är en firma som säljer den...

Som sagt kolla verkligen upp allt innan ni genomför ett köp.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 21:14:48 följande:
    Den ligger ändå i underklass i pris om det är en firma som säljer den... Som sagt kolla verkligen upp allt innan ni genomför ett köp.
    Jo den gör ju det.. var därför vi tyckte den verkar vara ett kap, bara allt står rätt till
    Problemet är att vi inte vet om det är ok att bilen står i någon annans namn än bilsäljarens.. men det kanske brukar vara så.. jag vet inte..
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:27:28 följande:
    Jo den gör ju det.. var därför vi tyckte den verkar vara ett kap, bara allt står rätt till Problemet är att vi inte vet om det är ok att bilen står i någon annans namn än bilsäljarens.. men det kanske brukar vara så.. jag vet inte..
    Hade jag varit du hade jag nog försökt kontakta ägaren på bilen, du kan ju kolla upp uppgifterna på t.ex Hitta.se annars kan ju oftast polisen hjälpa till med sådant också :).

Man ska ju inte kunna eller få sälja någon annans bil så därför är det konstigt om en firma försöker sälja en bil som dom inte står skrivna på.
  • Pernillaa

Jag var inne på en sida precis och läste om ett liknande fall. Dock så var alla inblandade privatpersoner.

En kille hade köpt en bil utav en herre som sålde bilen åt en bekant som inte kunde det svenska språket så väl. Han hade kollat upp bilen på vv osv och allt verkade bra.
    Ett par dagar sedan hade han kollat så att ägarbytet osv gått igenom, vilket det hade. Men det stod även att det pågick en äganderättsundersökning.

Då visar det sig att den här kvinnan som ägde bilen hade mailat vv om att hennes bil blivit såld utan hennes tillåtelse.
    Av någon anledning så fanns dock hennes anteckning på ägarbytespappret. Så vem det var som ljög vet jag inte då det inte framgick eftersom ärendet skrevs när det var i början utav utredningen.

Det var förresten en jurist och- ekonomiperson som svarat på frågan...

Men då är det så här att man måste ha en fullmakt för att få sälja någon annans bil. DET tycker jag även att du ska ta upp med säljaren om ni nu kommer så långt som till en affär och du inte verkar ha fått fram något annat konstigt.

Det som händer i det fallet jag skriver om är att antingen så får kvinnan se till att lägga ner motstridan mot att hon sålt bilen och köparen får bilen eller så ska mannen som sålde bilen betala tillbaka pengarna till köparen och bilen lämnas tillbaka till ägaren.

Vore ju tråkigt om något sådant uppstod t.ex

• Vaniljpuck

Jag kollade upp ägaren till bilen på ratsit och eniro och ringde till honom, men ingen svarade på hemtelefonen.

Hade detta varit en privatperson som sålde bilen så hade jag backat för längesedan, men eftersom att det är en registrerad bilförsäljare så har jag svårt att tänka mig att han skulle sälja en ev. stulen bil... eller en bil som han inte har ägarens tillåtselse att sälja.. ? Men det kanske finns sådana oseriös och kriminella bilförsäljare...? Men ska kolla upp allt imorgon med vv.

• Queenie70

Kan finnas hur mycket skulder som helst på bilen som faller på er....Om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast det också.

• Vaniljpuck

Har kollat med vv & inga skulder fanns på bilen enligt dom.

De sa även att det kan vara så att bilhandlaren har fått i uppdrag att sälja bilen åt denna personen som står som ägare. Men bilhandlaren ska då intyga att han har tillåtelse till detta.

Så det verkar helt ok.. vilket innebär att vi antagligen slår till idag... känner mig fortfarande lite osäker, men om vv säger att allt ser ok ut så borde man väll kunna lita på det? Vad tror ni??

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 08:20:04 följande:
    Har kollat med vv & inga skulder fanns på bilen enligt dom. De sa även att det kan vara så att bilhandlaren har fått i uppdrag att sälja bilen åt denna personen som står som ägare. Men bilhandlaren ska då intyga att han har tillåtelse till detta. Så det verkar helt ok.. vilket innebär att vi antagligen slår till idag... känner mig fortfarande lite osäker, men om vv säger att allt ser ok ut så borde man väll kunna lita på det? Vad tror ni??
    Ja men vad menar dom då med obetalada avgifter osv? Visserligen kan det ju vara så att den varit avställd såpass länge att ni kan åka på skatter osv när ni köper bilen.

Testa att ringa ägaren igen INNAN du kontaktar säljaren. Verkar allt ok även med denna så är det kanske okej trots allt.
Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??