• Vaniljpuck

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Funderar på att slå till på en bil, men börjar tvivla lite då vi inte vet om det är en seriös bilhandlare. Hur kan man veta det?

Kollade upp bilen via vägveret och den är tydligen avställd och står registrerad i en annan människas namn, någon som bor 50 mil härifrån. Brukar det vara så eller ska det inte vara bilhandlaren som står registrerad som ägaren?

En annan sak som vi reagerade på när vi ringde och kollade upp bilen var följande;

"Det finns uppgift om debiterad skatt eller avgift som ännu ej är betald"

Vad menas med det??

Hur kan man ta reda på om bilen är "leasad" eller inte?

Snälla folk som är mer kunniga än oss på området...hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
  • Vaniljpuck

Ja jag får ta och göra det, lutat nog åt voliva just nu då de verkar ha det bästa priset för mig på helförsäkring.

Trött jag blir på bilhandlaren förresten, han har inte registrerat bilen i mitt namn än, men sa att han skulle göra det idag :-S Men har ju köpebevis och allt sånnt så det ska nog vara lungt hoppas jag..

• sophiie

Gällande försäkringen gå in på insplanet. Vi tänkte ta trygghansa tills vi fick reda på ett mycket billigare alternativ via insplanet.

Hoppas att ni är nöjda med er nya bil!

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 22:03:29 följande:
    Ja jag får ta och göra det, lutat nog åt voliva just nu då de verkar ha det bästa priset för mig på helförsäkring. Trött jag blir på bilhandlaren förresten, han har inte registrerat bilen i mitt namn än, men sa att han skulle göra det idag :-S Men har ju köpebevis och allt sånnt så det ska nog vara lungt hoppas jag..
    Ja men dom verkar ha ett rätt vettigt pris faktiskt :).
    Jag kollade på t.ex IF och Folksam också för vår bil. Där låg hel på 9000 resp. 13000 :-O.
    Förstår inte hur det kan skilja så otroligt mycket faktiskt.

Registrerat den i ditt namn, det gör ju vv efter att dom fått in papprena? Och det kan ju ta några dagar. Men säger han att han inte gjort det så skulle jag ligga på som en igel för ja han verkar ju inte helt 100...
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-14 08:48:43 följande:
    Ja men dom verkar ha ett rätt vettigt pris faktiskt :). Jag kollade på t.ex IF och Folksam också för vår bil. Där låg hel på 9000 resp. 13000 :-O. Förstår inte hur det kan skilja så otroligt mycket faktiskt. Registrerat den i ditt namn, det gör ju vv efter att dom fått in papprena? Och det kan ju ta några dagar. Men säger han att han inte gjort det så skulle jag ligga på som en igel för ja han verkar ju inte helt 100...
    Jo det blev volvia tillslut, tog helförsäkring då jag inte har råd att bli av med summan av vad bilen kostade och köpa en ny om jag skulle kvadda den. Ska även övningsköra med en vän så då är det nog en fördel på det sättet också att jag helförsäkrar  den

Bilhandlaren sa att han skulle göra ägarbytet direkt via internet, så då borde de ju gå fortare än om man postar in blanketterna.. väntar tills nästa vecka, har den fortfarande inte reg. i mitt namn då så vidtar jag åtgärder...
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-14 13:30:23 följande:
    Jo det blev volvia tillslut, tog helförsäkring då jag inte har råd att bli av med summan av vad bilen kostade och köpa en ny om jag skulle kvadda den. Ska även övningsköra med en vän så då är det nog en fördel på det sättet också att jag helförsäkrar  den Bilhandlaren sa att han skulle göra ägarbytet direkt via internet, så då borde de ju gå fortare än om man postar in blanketterna.. väntar tills nästa vecka, har den fortfarande inte reg. i mitt namn då så vidtar jag åtgärder...
    Det kan vara smart! :P
    Kolla bara upp så det inte är andra regler som gäller när din vän övningskör :).

Ja det tycker jag du ska göra om det inte är ändrat tills dess.
  • Vaniljpuck

Tack för tipset, ja just det kan vara bra att veta. Jag ringde volvia direkt och kollade upp det och de sa att så länge man har giltigt bevis på att man får övningsköra så ska den gälla, så de var ju bra

Känns som att jag inte kan slappna av med bilköpet och vara nöjd! haha jag liksom letar fel för att det känns nästan för bra för att vara sant... men så fort bilen har registrerats på mitt namn så känns det nog lite bättre

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-14 14:14:51 följande:
    Tack för tipset, ja just det kan vara bra att veta. Jag ringde volvia direkt och kollade upp det och de sa att så länge man har giltigt bevis på att man får övningsköra så ska den gälla, så de var ju bra Känns som att jag inte kan slappna av med bilköpet och vara nöjd! haha jag liksom letar fel för att det känns nästan för bra för att vara sant... men så fort bilen har registrerats på mitt namn så känns det nog lite bättre
    Vad skönt att det inte var något mer än det som behövdes :).

Jag förstår hur det känns. Bilaffärer är ju tyvärr de affärer som brukar vara minst lönsamma liksom. Man går alltid back på det :-P
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-14 14:17:45 följande:
    Vad skönt att det inte var något mer än det som behövdes :).Jag förstår hur det känns. Bilaffärer är ju tyvärr de affärer som brukar vara minst lönsamma liksom. Man går alltid back på det :-P
    Ja tyvärr, det så sant som det är sagt :)
  • MA63
    Blir så jävla förbannad! Vill varna för Fikratsson Bil i Linköping.
    Köpte en V70-06:a. När jag provkörde den fungerade inte handbromsen. Jag påpekade detta och dom sa: -Inga problem, vi kollar igenom och fixar den. Sen besiktar vi bilen så du med säkerhet vet att den är okej.
    Bilen besiktas dagen efter utan problem, handbromsen går igenom. 
    Men jag har tyckt att den känns konstig, åkte tillbaka till Fikratsson Bil och påpekade det. Dom svarar då att "vi har fixat den, den fungerar och blev godkänd i besiktningen, inget att snacka om....
    Handbromsen har känts konstig hela tiden och man måste ta i med full kraft för att den ska låsa. men jag litade på att dom ordnat felet.
    Igår var det dags för ny besiktning och som jag befarande gick inte handbromsen igenom, en stor fet 2:an blev det. Jag påpekade att den alltid varit så och att den minsann gick igenom besiktningen då bilfirman besiktade bilen.
    Idag lämnade jag in bilen för reparation av handbromsen. När jag ska hämta bilen frågar mekaniken mig vem som fixat handbromsen innan. Han visade dig alla delar och skrattade... Fikratsson hade "lagat" handbromsen med att lägga i brickor i vajern samt tejpat med silvertejp två mynt vid en koppling, man hade också "höjt upp" bromsbackarna med hårt lindat silvertejp, (bromsbackarna var trasiga).
    Detta kostar mig bara 2 800:- plus en ombesiktning, så 3 000:-
    Två åsikter: 
    1. Hur fan kan en bilfirma få bilen godkänd i besiktningen? Enligt mekanikern idag så ska det inte vara möjligt med tanke på det han såg.
    2. Lita aldrig på bilfirmor när dom ska fixa fel som finns på bilen du vill köpa, speciellt inte på Fikratsson Bil i Linköping. Jävla bluffare!
  • Berbatov

Tyvärr så är det med bilfirmor som drivs av skojare

Köp bil från mrf-firmor framöver. Jag skulle kontakta lokal tidningen i Linköping!!!

Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??