• Vaniljpuck

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Funderar på att slå till på en bil, men börjar tvivla lite då vi inte vet om det är en seriös bilhandlare. Hur kan man veta det?

Kollade upp bilen via vägveret och den är tydligen avställd och står registrerad i en annan människas namn, någon som bor 50 mil härifrån. Brukar det vara så eller ska det inte vara bilhandlaren som står registrerad som ägaren?

En annan sak som vi reagerade på när vi ringde och kollade upp bilen var följande;

"Det finns uppgift om debiterad skatt eller avgift som ännu ej är betald"

Vad menas med det??

Hur kan man ta reda på om bilen är "leasad" eller inte?

Snälla folk som är mer kunniga än oss på området...hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-13 07:39:45 följande:
    Hmm okej. Ja vi får väl helt enkelt hoppas att allt är grönt då, trots att det inte riktigt känns så...Vad står det för miltal på vv då? Och stämmer det överens någorlunda med mätaren? Att man inte fyllt i service kan ju bero på någon som inte har råd/lust att serva bilen som man ska så det måste ju inte vara skit.

Miltalet stämmer precis med vv, så det är ok.

Men jag har tänkt ta bilen till en oberoende bilverkstad eller liknande snart för att göra en grundkoll och be dom gå igenom de viktigaste delarna och kolla så att allt ser ok ut och så. Vill vara på den säkra sidan, visserligen är ju bilen godkänd i besiktningen nyligen men likabra att kolla igenom det så fort som möjligt, vid köp från en bilhandlare så är man ju skyddad av konsumentköplagen inom 2 månader efter köpet.. om jag har fattat det rätt...

Har ni något tips på vart man kan vända sig för att få bilen kollad, funkar vilken bilverkstad som helst eller ska det vara motormännen eller liknande?

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 16:40:36 följande:
    Miltalet stämmer precis med vv, så det är ok. Men jag har tänkt ta bilen till en oberoende bilverkstad eller liknande snart för att göra en grundkoll och be dom gå igenom de viktigaste delarna och kolla så att allt ser ok ut och så. Vill vara på den säkra sidan, visserligen är ju bilen godkänd i besiktningen nyligen men likabra att kolla igenom det så fort som möjligt, vid köp från en bilhandlare så är man ju skyddad av konsumentköplagen inom 2 månader efter köpet.. om jag har fattat det rätt... Har ni något tips på vart man kan vända sig för att få bilen kollad, funkar vilken bilverkstad som helst eller ska det vara motormännen eller liknande?
    Jag skulle nog gå till en Volvo-verkstad så att säga för att kolla upp det du vill kolla upp.
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Vaniljpuck

Tack :)
    till nästa problem.. vilken försäkring ska man ha på en sån här bil, är det värt en helförsäkring? tycker det är så dyrt, 6000 hos volvia..var den billigaste som jag hittade.. har ni något tips på bra försäringsbolag och om man bör ta hel eller halv, vad är skillnadne på de egentligen?

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 18:49:24 följande:
    Tack :) till nästa problem.. vilken försäkring ska man ha på en sån här bil, är det värt en helförsäkring? tycker det är så dyrt, 6000 hos volvia..var den billigaste som jag hittade.. har ni något tips på bra försäringsbolag och om man bör ta hel eller halv, vad är skillnadne på de egentligen?
    Kolla på Trygghansa och Dina försäkringar. Dom var billigast för oss iaf. Vi har en volvo v70 -98.

Skillnaden mellan hel och halv är väl att om du skulle råka ut för något med din bil som du själv vållat så täcker inte halv det. Det är nog den största skillnaden tror jag.
    Men annars skulle jag rekommendera att ta halv men med ett tillägg för djurkollisioner. Tror du får lägga till djurkollision på hel också faktiskt. Det är lite olika från bolag till bolag.

Det får man nog känna efter lite själv vad man är beredd att ta för risker osv.
  • Vaniljpuck

Ok, för mig blev priset för helförsäkring 6488 kr hos Trygg Hansa & 23 678 kr (!!?)hos Dina försäkringar..

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 19:01:37 följande:
    Ok, för mig blev priset för helförsäkring 6488 kr hos Trygg Hansa & 23 678 kr (!!?)hos Dina försäkringar..
    Ehm hur f*n kan du få det så dyrt hos Dina försäkringar? :O.

Jag fick hel för 5200 hos dom.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-13 19:05:58 följande:
    Ehm hur f*n kan du få det så dyrt hos Dina försäkringar? :O.Jag fick hel för 5200 hos dom.
    ingen aning
    kanske för att jag inte har några "skadefria år".. har ju aldrig ägt en bil tidigare.. men jag vet inte..lite väl dyrt är det ju ändå :S
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 19:18:20 följande:
    ingen aning kanske för att jag inte har några "skadefria år".. har ju aldrig ägt en bil tidigare.. men jag vet inte..lite väl dyrt är det ju ändå :S
    Ja det kan ju vara därför :P. Men alltså med skadefria år så är det ju hur lång tid man haft körkortet. Har du precis tagit körkortet också?
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-13 20:07:43 följande:
    Ja det kan ju vara därför :P. Men alltså med skadefria år så är det ju hur lång tid man haft körkortet. Har du precis tagit körkortet också?
    jaha är det så det menas, de var ju bra    jag har haft körkort (och utan att krocka) i snart 8år... haha vet det låter lite skumt med tanke på att jag aldrig tidigare ägt en bil i mitt namn...
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 21:49:39 följande:
    jaha är det så det menas, de var ju bra    jag har haft körkort (och utan att krocka) i snart 8år... haha vet det låter lite skumt med tanke på att jag aldrig tidigare ägt en bil i mitt namn...
    Hehe förstår det :P.
    Så har dom frågat när jag ringt försäkringsbolagen och frågat iaf. Fast ring och fråga dom om det är det dom menar med skadefria år :).
Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??