• Vaniljpuck

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Funderar på att slå till på en bil, men börjar tvivla lite då vi inte vet om det är en seriös bilhandlare. Hur kan man veta det?

Kollade upp bilen via vägveret och den är tydligen avställd och står registrerad i en annan människas namn, någon som bor 50 mil härifrån. Brukar det vara så eller ska det inte vara bilhandlaren som står registrerad som ägaren?

En annan sak som vi reagerade på när vi ringde och kollade upp bilen var följande;

"Det finns uppgift om debiterad skatt eller avgift som ännu ej är betald"

Vad menas med det??

Hur kan man ta reda på om bilen är "leasad" eller inte?

Snälla folk som är mer kunniga än oss på området...hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-12 08:26:00 följande:
    Ja men vad menar dom då med obetalada avgifter osv? Visserligen kan det ju vara så att den varit avställd såpass länge att ni kan åka på skatter osv när ni köper bilen. Testa att ringa ägaren igen INNAN du kontaktar säljaren. Verkar allt ok även med denna så är det kanske okej trots allt.
    Jo de sa att det berodde på att den varit avställd, den har dock endast varit avtälld i ca 1 månad. Så skatten kommer vi att åka på..

Har ringt ägaren som inte kan alls bra svenska, han sa att han har sålt bilen.. det lät i alla fall som att det var det han försökte få fram
  • Vaniljpuck

Men kan det vara så att det finns skulder på bilen som inte finns registrerade och som vv inte kan se? Hur kan man kolla det isof? Gick ju inte att fråga ägaren då han inte verkade förstå vad vi pratade om riktigt...

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 08:50:18 följande:
    Men kan det vara så att det finns skulder på bilen som inte finns registrerade och som vv inte kan se? Hur kan man kolla det isof? Gick ju inte att fråga ägaren då han inte verkade förstå vad vi pratade om riktigt...
    Hmm okej... Jo det kan det säkert finnas, Skatteverket kanske? Något försäkringsbolag som kanske inte fått in sina pengar eller så.
    Tråkigt att han inte var så bra på att prata, bara det kan ju göra en nervös när man har frågor som man vill ha besvarade. Fast det är ju ändå konstigt att bilen fortfarande står skriven på honom om han nu sålt den.
    Det tar ju bara en vecka att skriva över den på t.ex firman.
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Rapunzella
    Pernillaa skrev 2010-01-12 09:32:19 följande:
    Hmm okej... Jo det kan det säkert finnas, Skatteverket kanske? Något försäkringsbolag som kanske inte fått in sina pengar eller så. Tråkigt att han inte var så bra på att prata, bara det kan ju göra en nervös när man har frågor som man vill ha besvarade. Fast det är ju ändå konstigt att bilen fortfarande står skriven på honom om han nu sålt den. Det tar ju bara en vecka att skriva över den på t.ex firman.
    Om den fortfarande inte är överskriven på bilfirman, vem ska ni då köpa den av? Ni kan ju inte betala till bilfirman och hoppas att den tidigare ägaren snällt skriver över den direkt på er?

Tycker att det låter skumt: Låter för billigt, ev. oklarheter med avgifter samt oklara ägarförhållanden.

Är bilen fullbetald från början, dvs det finns inga lån på den?
  • Pernillaa
    Rapunzella skrev 2010-01-12 09:40:43 följande:
    Om den fortfarande inte är överskriven på bilfirman, vem ska ni då köpa den av? Ni kan ju inte betala till bilfirman och hoppas att den tidigare ägaren snällt skriver över den direkt på er? Tycker att det låter skumt: Låter för billigt, ev. oklarheter med avgifter samt oklara ägarförhållanden. Är bilen fullbetald från början, dvs det finns inga lån på den?
    Nu citerade du nog fel :). Jag ska inte köpa någon bil.

Men det är det jag menar, varför stämmer inte papprena? För billigt, ja helt klart! En sådan bil är värd mer än så och speciellt när en firma säljer den som vill gå plus osv.
  • Vaniljpuck
    Rapunzella skrev 2010-01-12 09:40:43 följande:
    Om den fortfarande inte är överskriven på bilfirman, vem ska ni då köpa den av? Ni kan ju inte betala till bilfirman och hoppas att den tidigare ägaren snällt skriver över den direkt på er? Tycker att det låter skumt: Låter för billigt, ev. oklarheter med avgifter samt oklara ägarförhållanden. Är bilen fullbetald från början, dvs det finns inga lån på den?
    Vv sa att om bilfirman har i uppdrag att sälja den åt kunden (reg. ägare) så kan den vara registrerad på den ägaren istället för på bilfirman.

Bilen är enligt vv helt fri från lån, vad dom kan se.
  • sasssyy

Om det låter för bra för att vara sant så är det nog så..

be säljaren visa upp en fullmakt att han har rätt att sälja bilen, det är inte helt ovanligt att just bilsäljare är lite oseriösa så ha koll på allt.

Jag skulle aldrig köpt en bil som hade så många frågetecken, oavsett vilket kap det nu månde vara, för finns det något skumt som kan ställa till det så är det inte värt risken.

• Rapunzella
    Pernillaa skrev 2010-01-12 09:54:29 följande:
    Nu citerade du nog fel :). Jag ska inte köpa någon bil. Men det är det jag menar, varför stämmer inte papprena? För billigt, ja helt klart! En sådan bil är värd mer än så och speciellt när en firma säljer den som vill gå plus osv.
    Ja, helt fel! Förlåt!
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 09:58:03 följande:
    Vv sa att om bilfirman har i uppdrag att sälja den åt kunden (reg. ägare) så kan den vara registrerad på den ägaren istället för på bilfirman. Bilen är enligt vv helt fri från lån, vad dom kan se.
    Så ''kan'' det ju vara. Men som jag sagt tidigare och som även sasssyy säger så ska du be om att få se en fullmakt.

Fråga firman varför dom säljer bilen till underpris?
    För har man enskild firma så är firman och ägarens ekonomi sammansvetsad. Jag menar, han borde ju vilja tjäna pengar på affären.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-12 10:07:08 följande:
    Så ''kan'' det ju vara. Men som jag sagt tidigare och som även sasssyy säger så ska du be om att få se en fullmakt. Fråga firman varför dom säljer bilen till underpris? För har man enskild firma så är firman och ägarens ekonomi sammansvetsad. Jag menar, han borde ju vilja tjäna pengar på affären.
    Nu ringde jag vv igen, för att dubbelkolla och den jag pratade med idag sa att hon kunde e att det är en ny ägare sedan bara några dagar tillbaka, så nu stämmer det, den som står skriven på bilen är samma som bilhandlaren.

Jaha.. känns ändå för bra för att vara sant !? Nybesiktad är den ju också... hm...
Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??