• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • caroline29

Thess81, Vi har försökt i snart 2 år. Vår läkare har varit i kontakt med CvL och de tycker inte att det är värt att pröva, mitt AMH var  0,148...

Jag hoppas fortfarande på ett mirakel och prövar som sagt akupunktur nu. Den kinesiska doktorn som jag går hos ser ju på kroppen på ett helt annat sätt.

ÄD-kön är ca 1,5 år (karolinska). För mig känns det bara bra med väntetid så att jag hinner bearbeta och acceptera situationen fullt ut innan det blir dags. Det är helt okej att stå i kö till ÄD medan man prövar IVF privat.

Hoppas ni lyckas stimulera fram ägg, det är absolut värt att pröva om er doktor tycker att det finns chans. Jag kommer ev. att insistera på provstimulering längre fram. Har tidigare prövat pergotime vid ett tillfälle. Det satte dock hela min kropp ur balans. Ingen mens på 70 dagar....och absolut ingen verkan trots dubbel dos.

Kram

• villsågärna38
    caroline29 skrev 2010-02-05 22:41:30 följande:
    Thess81, Vi har försökt i snart 2 år. Vår läkare har varit i kontakt med CvL och de tycker inte att det är värt att pröva, mitt AMH var  0,148... Jag hoppas fortfarande på ett mirakel och prövar som sagt akupunktur nu. Den kinesiska doktorn som jag går hos ser ju på kroppen på ett helt annat sätt. ÄD-kön är ca 1,5 år (karolinska). För mig känns det bara bra med väntetid så att jag hinner bearbeta och acceptera situationen fullt ut innan det blir dags. Det är helt okej att stå i kö till ÄD medan man prövar IVF privat. Hoppas ni lyckas stimulera fram ägg, det är absolut värt att pröva om er doktor tycker att det finns chans. Jag kommer ev. att insistera på provstimulering längre fram. Har tidigare prövat pergotime vid ett tillfälle. Det satte dock hela min kropp ur balans. Ingen mens på 70 dagar....och absolut ingen verkan trots dubbel dos. Kram
    Positiva nyheter. De har kortat köerna på Huddinge nu så nu är kön ca 1 år. Har man en egen donator så kan det gå ännu snabbare. Lycka till!!! Kram
    Väntar på ÄD i v.6
  • caroline29

Villsågärna: Det låter ju bra. Hoppas er ÄD lyckas!!!
    Kram

• Thess81

Caroline29: Tråkigt att de går så mkt på AMH tycker jag. När man googlar runt lite på internet så verkar ju inte allt hänga på det värdet.. chansen verkar ju ändå finnas att få fram ngt dugligt ägg, även fast man har lite sämre förutsättningar än alla andra. Vi ska tillbaka till läkaren den 15/2 för att fortsätta framtida planering när chocken lagt sig lite... Hur funkar akupunktur? Att det är bra vet jag, men hur sägs det funka i detta sammanhang? Eller vad säger den kinesiska doktorn? Antar ni bor i STHLM??

Kramen

• villsågärna38

Det är mycket ovanligt att det funkar med ivf om man har ett AMH under 0,5. Visst kan man testa men det är utan orsak som många kliniker säger nej. Det handlar ju inte bara om att äggen håller på att ta slut, de som finns är ju också av sämre kvalitet. Får man ut väldigt få ägg på högsta dosen hormoner vid ivf är chanen extremt låg att äggen ska bli befruktade och fortsätta dela på sig eftersom kvaliteten ofta är så dålig. Därför är ÄD eller adoption det som rek om man har ett lågt AMH. Vet att det är svårt att släppa tanken men min bästa rek - ställ er i kö för ÄD och adoption om ni inte redan gjort det!! Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • Thess81

Vi vet, men vi känner att vi ändå måste och vill försöka!! Vi ska ställa oss i kö till ÄD samtidigt, pratar om att ställa oss i kö till adoption redan nu med... fast vet inte om man måste vara gift innan man gör det? Vi ska gifta oss i juni...
    Jag bara undrar varför äggen redan tar slut.. vet att det kanske inte finns svar på det.. kan sånt här va medfött? Håller ju på med utredning samtidigt, men kommer väl antagligen inte hitta ngt..  Gäller väl bara att man landar lite i tanken oxå.. fick ju reda på detta i onsdags så man går fortfarande runt i ngn slags overklighets mardröm..

• villsågärna38

Vet att det är pissigt och jäkligt orättvist. Nåt som tar en tid att smälta - förstår absolut att ni behöver den tiden. Det behövde jag med men min absolut bästa rek är ändå att ställa er i ÄD kön med en gång och även anmäla er till en eller ett par adoptionsförmedlingar. Kolla t ex www.adoptionscentrum.se och www.bfa.se Det är flera års väntetid för adoption nuför tiden, kan ta upp till fyra år, och ni kan absolut stå i kö innan ni gift er och gjort hemutredningen, ni får den tiden tillgodo sedan längre fram. När det gäller äggdonation så är det ju minst ett år till man får påbörja behandlingen som i sin tur tar flera veckor. Under tiden ni väntar på detta kan ni om ni vill självklart testa ivf också om ni får ok av någon klinik. Tror att det kan vara enklare i Danmark om ni får nej i Sverige. Stora kramar

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Det där med äggen ska visst vara genetiskt eller ha att göra med att man utsattes för en infektion som foster sa en ivf-läkare till mig. Alltså inget man själv kunnat påverka eller kan rå för. Kram igen

Väntar på ÄD i v.6
  • Thess81

Hur känns det för dig nu, när ni ska få ÄD? Tanken känns så "stor" nu.. har jättekonstiga tankar.. Typ "Vems är eg barnet" osv. Vet att man säkerligen inte tänker så sen, klart det blir ens eget när man burit det i magen.. men just nu känns det så "knepigt".. Så konstigt att bära ett barn i magen, fast det ändå inte kommer få mina gener... jaja, det är väl sånt som ger sig.. å självklart vill man testa det innan man adopterar! Ni funderade aldrig på å köra ÄD privat? Känns som det är det vi kommer göra om det blir aktuellt.. verkar inte vara så lång väntetid i Riga..
    Kram

• villsågärna38
    Thess81 skrev 2010-02-07 15:51:06 följande:
    Hur känns det för dig nu, när ni ska få ÄD? Tanken känns så "stor" nu.. har jättekonstiga tankar.. Typ "Vems är eg barnet" osv. Vet att man säkerligen inte tänker så sen, klart det blir ens eget när man burit det i magen.. men just nu känns det så "knepigt".. Så konstigt att bära ett barn i magen, fast det ändå inte kommer få mina gener... jaja, det är väl sånt som ger sig.. å självklart vill man testa det innan man adopterar! Ni funderade aldrig på å köra ÄD privat? Känns som det är det vi kommer göra om det blir aktuellt.. verkar inte vara så lång väntetid i Riga.. Kram
    I början var det konstigt, speciellt eftersom vi kunnat bli gravida med egna ägg. Förstår helt era tankar och funderignar, de tror jag alla går igenom. Har gråtit mycket, funderat mycket, pratat mycket så det är absolut inget som man bara bestämmer sig för eller som känns naturligt i början. Helst vill man ju självklart ha egna genetiska barn. För oss var det svårt att släppa hoppet också då jag blev gravid på andra ivf:försöket. Fick dock tyvärr MA i v.14. Efter MA gjorde vi två ivf:er i snabb följd som misslyckades och ställde oss i januari 2009 i kö för ÄD (och adoption) då läkarna på Huddinge rek att vi konverterade över våra försök där till ÄD istället. Visst har vi talat om att göra försök utomlands men vi hade svårt att släppa hoppet om ett eget barn då jag ju låg precis på gränsen på mitt AMH-prov, läkarna trodde att det kunde finnas en chans ändå så vi ville testa ett par ggr till innan vi gick på ÄD och sedan gifte vi oss i höstas - nåt man inte vill kombinera med att göra en ÄD/hormonbehandling samtidigt. När vi sen fick besked i december om att vi skulle få sätta igång med ÄD på Huddinge så blev det aldrig utomlands för oss. Vi har ju även lagt mycket pengar på privat ivf så att få göra detta via landstinget känns också jätteskönt.

Ni verkar ju vara i ett annat läge så hade jag varit i era skor så tror jag absolut att jag hade testat utomlands. Förstår absolut att det tar lång tid att acceptera, det enda jag vill råda till är att ställa er i köerna redan nu. Vi ångrar att vi inte ställde oss i adoptionskö tidigare t ex för då hade vi ju haft det alternativet tidigare också, som det är nu vet vi att det kommer att dröja flera år till innan vi har chans att adoptera ett barn om ÄD inte funkar och det är tungt. Önskar er lycka till!!! Kram
    Väntar på ÄD i v.6
Svar på tråden AMH-värde