• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • Chrissy75

Jag fick ut 8 ägg på Puregon 250 IE/dag. Två blev befruktade och båda var av bra kvalitét, så nu är ett i frysen.

Lycka till med äggdonationen, villsågärna38, det kommer att bli jättebra!

• villsågärna38
    Chrissy75 skrev 2010-02-12 12:37:11 följande:
    Jag fick ut 8 ägg på Puregon 250 IE/dag. Två blev befruktade och båda var av bra kvalitét, så nu är ett i frysen. Lycka till med äggdonationen, villsågärna38, det kommer att bli jättebra!
    Ok. Ville bara kolla om du var en sån som lyckats på ett ägg. Vi la ju ner våra ivf:er efter sex försök där jag på högsta dosen sista två gångerna fick två resp ett ägg. Det är ju ett tydligt svar på att samma amh-värde inte alls ger samma förutsättningar, på 250 ie hade det nog tyvärr inte hänt nånting för mig. Mina äggstockar är tyvärr helt tröga även om jag fort har mens och ägglossning så börjar äggen ta slut och då är även kvaliteten mycket sämre. Ja vi hoppas på ÄD nu. Inte det man vill egentligen men enda alternativet för oss. Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Chrissy75
    villsågärna38 skrev 2010-02-12 13:03:07 följande:
    Ok. Ville bara kolla om du var en sån som lyckats på ett ägg. Vi la ju ner våra ivf:er efter sex försök där jag på högsta dosen sista två gångerna fick två resp ett ägg. Det är ju ett tydligt svar på att samma amh-värde inte alls ger samma förutsättningar, på 250 ie hade det nog tyvärr inte hänt nånting för mig. Mina äggstockar är tyvärr helt tröga även om jag fort har mens och ägglossning så börjar äggen ta slut och då är även kvaliteten mycket sämre. Ja vi hoppas på ÄD nu. Inte det man vill egentligen men enda alternativet för oss. Kram
    Ja, det är ju ett väldigt tydligt bevis på att man måste titta på andra faktorer än bara AMH-värdet, men ni har ju gjort ett helt riktigt beslut. Det krävs mod att inse att ÄD är det enda logiska att fortsätta med och även om det är alt 2 nu, så kommer det inte kännas så när magen börjar växa...
  • caroline29

Stort Stort GRATTIS chrissy75!!! Vad roligt för er!!! 

Ja, man börjar ju fundera på det där j-la AMH-värdet. Vad kan egentligen läkarna??? Det har ju bara använts i ca 1 år...!

Kram

• Thess81

Åh va roligt för er som lyckas!!=) Vi har fått tid till RMC för att träffa läkare den 11 mars, så då får jag min "dom".. hoppas de som sagt iaf låter en försöka.. annars betalar jag för det!!! Känns  långt dit bara.. en månad känns ju typ som ett år!!

• ruccolas

tjena

jag hade ett AMH -värde på 0,5. man tog det efter det visade sig att jag svarade så dåligt på hormonbehandlingen första gången. man var tvungen att avbryta eftersom jag hade så få åggblåsor. hade då tagit 125 IE gonal-f. Nästa gång skulle jag ta menopur 350 IE. jag fick ganska få äggblåsor då också, och min läkare var väldigt skeptisk och förberedde mig på att blåsorna kanske inte skulle hinna bli så stora till äggplock. hon nästintill infertilitetsförklarade mig. jag grät och tyckte livet var hemskt. nåväl...jag fortsatte med sprutorna och mina äggblåsor lyckades bli så pass stora att jag kunde göra äggplock. jag fick ut 4 ägg. alla blev befruktade, varav två toppembryon. ett till frysen direkt. ett in till mig. de andra två skulle få ligga och gro under helgen (men tyvärr kaserades dessa)....well well.....

...om 10 dagar är det beräknad förlossning här. jag lyckades bli gravid på första insättningen.

...jag har svårt att tro att man kan döma en människas fertilitet på endast ett AMH-prov. Mitt FSH var oerhärt lågt 0,3. möjligt att det provsvaret höjde kvalitén på äggen.

Så alla ni där ute med lågt AMH. Misströsta inte! Kämpa på! Bege er utomlands - Danmark tex om de nekar er i Sverige.

Detta betyder inte att jag tycker att det är sämre med ÄD el. adoption, men låt er inte slås ned av ett provresultat! Det om något kan ju göra en deprimerad, vilket säkerligen påverkar kroppen negativt.

• Haupt

Rucolla, Ett stort grattis! Vad härligt snart kommer du att ha din lilla klimp på magen.

Jag som är ytterligare en "infertil" kvinna har kommit till v 7 snart v 8 mycket kan hända innan jag når målet men det gick att bli gravid en gång till trots mitt sopiga värde.

Lycka till med förlossningen!

• ruccolas
    Haupt skrev 2010-02-27 18:48:35 följande:
    Rucolla, Ett stort grattis! Vad härligt snart kommer du att ha din lilla klimp på magen. Jag som är ytterligare en "infertil" kvinna har kommit till v 7 snart v 8 mycket kan hända innan jag når målet men det gick att bli gravid en gång till trots mitt sopiga värde. Lycka till med förlossningen!
    tack detsamma till din graviditet. hoppas allt går bra under dessa nio måndader. kram kram
  • Fossa

Såg att Thess81 som skrev i denna tråd också plussade Grattis och hoppas att det har gått bra!

Jag ger inte mycket för AMH-mätningar, åtminstone inte på individnivå. Hoppas att klinikerna slutar att vägra försök pga AMH-värdet och jag hoppas att fler som fått domedagsresultat hittar denna tråd och kan få lite hopp.

Svar på tråden AMH-värde