• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • Haupt

Jag har missat att tråden har fortsatt inte för att jag har haft så mycket att tillföra förrän nu.

Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

Ge mao inte upp hoppet! Våra förutsättningar är olika men ett mycket lågt amh-värde behöver inte betyda att chansen till ett plus är obefintligt. Läs även ludmilla.se, sök på amh-värde, hennes historia är inte helt lik min men inte heller helt olik.

Lycka till!

• cicco10

Hej,

Visst är det svårare att bli gravid med sämre förutsättningar som man har med lågt AMH-värde- dock vill jag lämna lite hopp till er som vill fortsätta försöka med egna ägg trots lågt AMH. Jag har ett värde på 0,267 som anses som väldigt lågt men blev mot alla odds gravid på mitt 6:e IVF försök och har nu en liten babydotter. Detta var mitt sista försök innan jag skulle pröva ÄD. Lycka till till alla som både ska gå vidare med IVF som med ÄD.

• Fossa

Grattis ts!

AMH-värdet säger inget om äggens kvalité men är en indikation på om man svarar med många ägg vid stimulering. En annan metod är att räkna antalet antrala folliklar. Jag tror att klinikerna stirrar sig blinda på AMH-värdet för att de är rädda om sin statistik. Om man får få ägg behövs fler behandlingar för samma chans till graviditet.

• Haupt

Tack Fossa! Till mig sa kliniken att dålig äggreserv ofta går hand i hand med dålig kvalitét och de tyckte att det även förklarade mina två missfall.

Jag kan förstå att de är rädda om sin statistik men är statistiken verkligen avgörande i valet av fertilitetsklinik förutsatt att man går privat? Jag blir lite orolig över att andra får samma besked som jag och det utifrån ett blodprov men mitt fall kanske är ett undantag? Min man och jag har två barn sedan tidigare så även om det gjorde ont att få veta att jag är skrumpen så var det ingen katastrof men jag skulle bli rosenrasande om man, i mitt tycke, så lättvindligt gör den bedömningen av andra och att de därmed inte får någon chans att bli föräldrar. ÄD gör det möjligt men det är mer komplicerat och kostar mycket förutsatt att man inte får det hela bekostat via landstinget.

• Fossa

Jag är själv ett exempel på en person med jätteliten äggreserv men med bra kvalité på äggen. Har haft 100% befruktningsgrad på mina mogna ägg och hälften av alla mogna ägg har blivit bäbis. Men det tog fyra behandlingar att nå dit. Jag är så glad över att jag slapp ta AMH-prov (när jag utreddes hade det inte införts) för jag tror inte att jag hade fått göra IVF i så fall. Hade bara sex antrala folliklar. Du kan läsa om mina behandlingar i min presentation.

Jag tror att många som ska göra sin första IVF och inte vet så mycket endast tittar på hur många procent av behandlingarna på en klinik som har varit lyckade, utan att fundera så mycket på de bakomliggande förutsättningarna. Och jag tror att det är vad klinikerna tror också.

• Chrissy75

Grattis!

Jag fick besked om lågt AMH-värde (0,5) och de sa att vi hade väldigt små chanser att få ett till barn och att de rekommenderade äggdonation. Men de sa också att för att se hur det verkligen står till måste man provstimulera. Vi gjorde det nu under januari och det har blivit ett ganska normalt resultat på inte allt för stark dos. Vi fick ut åtta ägg, varav två blev befruktade och nu går jag och ruvar och har ett embryo  i frysen. Till mig har de sagt att jag ska glömma AMH-värdet nu, för det här säger så mycket mer... Plus att vi har lika stora chanser som andra som har kommit så här långt, vilket inte talar för att det skulle vara sämre kvalitét...

En annan sak som var intressant var att när jag tog AMH-provet så åt jag Pergotime och detta kan sänka värdet något, vilket hon som tog provet inte visste (för då hade jag ju inte tagit det). Men när jag pratade med läkaren berättade hon detta och jag fick ta ett nytt prov, två månader efter att jag slutat med PergoTime. Nu har jag fått tillbaka det "riktiga" resultatet och det var AMH = 0,66, vilket ändå inte är så långt ifrån gränsvärdet 0,7...

Hoppas, hoppas att det går vägen för dig nu!

• villsågärna38

Hej! Roligt att läsa om er som haft fantastiska storys. Självklart är det alltid värt att satsa och testa ivf om man aldrig gjort det tidigare men 8 ägg om man har ca 0,5 i AMH tror jag inte är normalt, här var det nog Pergotimen som spökade. Enormt okunnigt av läkaren att inte veta hur pergo påverkar provtagningen. Jag hade 0,498 i våras och den ivf vi gjorde efter provet togs så fick jag ett ägg på högsta dosen. Då är äggdonation en verklighet. Säger inte att det behöver vara det för alla men för oss är det så efter sex misslyckade ivf:er och max 6 ägg på högsta dosen 450 ie (2008). Sista två ivf:erna avbröts pga för få ägg, bara 2 resp 1.

Cicco - hur många ägg fick du på dina ivf:er? Skulle vara intressant att veta om du vågade gå vidare med bara ett eller två ägg. Vi valde att avbryta då vi enligt tidgare erfarenhet inte fått något ägg befruktat då antalet varit under fyra vid ÄP (vi gick privat). Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • Thess81

Gör de äns försök till IVF om det man får ut mindre än 4 ägg? Det sa min läkare till mig att man inte gjorde.. men å andra sidan litar jag inte ett skit på vad hon sagt längre! När vi va där förra veckan sa hon att med mitt AMH- värde kommer inte landstinget att vilja ta emot mig, plus att väntetiden till ÄD var minst på ett år. Hon rekommenderade att man isåfall skulle göra både IVF privat (Carl von linne) samt ÄD privat (Riga). Igår kontaktade jag RMC (landstinget, Linköping) och pratade med vårdenhetschefen där. Hon sa ioförsig att AMH värdet ofta indikerade på att man hade sämre förutsättningar för IVF, men att ÄD kön i linköping har minskat drastiskt, för att de under hösten fått in ganska många donatorer.. hon sa att kön var MAX 6 månader! Det värsta av allt var när hon sa att Susanne Damm (min privata läkare) vet om detta.. å att det inte är första gången hon hör att Susanne velat "sälja" till "sina" kliniker, att Susanne jobbar emot och inte för dem!! (Susanne har avtal med landstinget) Kan ju säga att jag blev så chockad, å ARG efter detta.. Vad är det frågan om??? Hur kan en läkare sitta å spela på ens känslor när man sitter mitt i en livskris å bara vilja sälja för att tjäna pengar? Jag blir fan mörkrädd!

Å måste bara fråga om detta med pergotime.. vet ni till 100 % säkerhet att det sänker AMH värdet? (hur kan det göra det...?) Det va inget de informera mig om när det tog det, å jag käka ju pergotime i 2 omgångar tills nu.. hur länge sitter effekten kvar?

• villsågärna38
    Thess81 skrev 2010-02-09 18:00:04 följande:
    Gör de äns försök till IVF om det man får ut mindre än 4 ägg? Det sa min läkare till mig att man inte gjorde.. men å andra sidan litar jag inte ett skit på vad hon sagt längre! När vi va där förra veckan sa hon att med mitt AMH- värde kommer inte landstinget att vilja ta emot mig, plus att väntetiden till ÄD var minst på ett år. Hon rekommenderade att man isåfall skulle göra både IVF privat (Carl von linne) samt ÄD privat (Riga). Igår kontaktade jag RMC (landstinget, Linköping) och pratade med vårdenhetschefen där. Hon sa ioförsig att AMH värdet ofta indikerade på att man hade sämre förutsättningar för IVF, men att ÄD kön i linköping har minskat drastiskt, för att de under hösten fått in ganska många donatorer.. hon sa att kön var MAX 6 månader! Det värsta av allt var när hon sa att Susanne Damm (min privata läkare) vet om detta.. å att det inte är första gången hon hör att Susanne velat "sälja" till "sina" kliniker, att Susanne jobbar emot och inte för dem!! (Susanne har avtal med landstinget) Kan ju säga att jag blev så chockad, å ARG efter detta.. Vad är det frågan om??? Hur kan en läkare sitta å spela på ens känslor när man sitter mitt i en livskris å bara vilja sälja för att tjäna pengar? Jag blir fan mörkrädd! Å måste bara fråga om detta med pergotime.. vet ni till 100 % säkerhet att det sänker AMH värdet? (hur kan det göra det...?) Det va inget de informera mig om när det tog det, å jag käka ju pergotime i 2 omgångar tills nu.. hur länge sitter effekten kvar?
    Innan man gjort ivf kan man inte veta hur många ägg man får ut, är väl därför som landstinget sållar så på amh. Ligger man dåligt till så är man körd där medan om man går privat får man ofta testa ändå iaf en gång däremot kan man inte räkna med att få köpa trepack etc. På Linne där vi gått så betalar man inte om man inte går till ÄP så om man testar en cykel med sprutor och ser att det bara är ett par ägg så får man avgöra själv om man vill avbryta eller om man vill gå vidare och betala för nåt som inte har bra odds. Är du med? De vill iaf ha tre ägg för ÄP men de har varit med om de som bara haft två och ändå blivit gravida så det kan ske men är ju enormt ovanligt. Vi valde att avbryta då jag hade ett resp två ägg eftersom vi tidigare på Huddinge (landstinget) fick tre ägg en gång och gick vidare till ÄP men inget blev befruktat. För vissa räcker det ju med 2-3 ägg, de har bra kvalitet och blir befruktade men så är det inte för oss. De enda två gånger som jag gått till ET vid ivf var under 2008 då jag fick ut sex ägg båda gångerna, flera blev befruktade och jag blev även gravid första gången men fick MA. Andra gången blev det ett minus. Efter det har jag gjort tre hormonbeh för ivf och det blev då tre, två och ett ägg på högsta dosen och det är INTE bra. Därför vi nu går över till ÄD.

Ang din läkare - hon verkar ju helt galen. Enormt oetiskt. Nästan så att du ska anmäla henne. Hade jag varit i dina skor hade jag gjort ett försök privat med ivf för att testa så att du vet hur du reagerar på hormoner och sedan om det inte funkar gått vidare med äggdonation. Ang pergo så har jag hört det förrut men är inte helt säker då jag ju inte är läkare själv och inte hört det från en läkare utan här på FL - kan vara värt att kolla upp.  Lycka till!!! Kramar
    Väntar på ÄD i v.6
  • Fossa

Thess: Jag tycker att du ska stå på dig för att göra åtminstone något IVF-försök innan ni bestämmer er för ÄD. Särskilt med tanke på din låga ålder som är väldigt avgörande för äggkvalitén. Om ni får nej av landstinget kan det vara värt att höra sig för på några privata kliniker.

För att svara på din fråga fick jag göra tre försök på Sophiahemmet i Stockholm (privat) med resultatet 0, 3 och 1 ägg, sista försöket på maxdos. Efter det nekade de oss att fortsätta. Inte heller landstinget ville ta emot oss för IVF efter det. Vi fick fantastiskt nog köpa ett trepack på S:t Göran (också privat) och på första försöket (maxdos) gav två mogna ägg av fyra plockade oss tvillingar. Efter det har jag också blivit spontant gravid.

Vi gjorde våra IVF:er 2007. Efter det har klinikerna tyvärr blivit mycket mer måna om sin statistik. Jag tror inte att vi hade fått behandlingar på S:t Göran idag med den historien bakom oss.

Svar på tråden AMH-värde