• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • Fossa

Och stor kram och lycka till förstås Thess!

• Thess81

Jag ska stå på mig när jag träffar landstinget (RMC) sen, vi kommer troligtvis bli kallade i mars! Som sagt, innan man testat kan man ju aldrig veta. Vill inte de bekosta det, får vi bekosta det själva då! Skulle aldrig kunna bara "lägga" ner innan vi ens har provat, så lätt ger jag inte upp!!!

Känns skönt att veta att ni andra finns där ute i samhället, att man inte är ensam! Tack alla ni som brytt er om att svara!!!

• Chrissy75

Jag tror mig kunna säga till 100% att Pergotime KAN sänka AMH-värdet, eftersom det gjorde det i mitt fall och min läkare sa att det kunde vara så ibland.

Mitt AMH-värde när jag åt Pergotime var 0,5. Sen fick jag vänta två månader efter jag slutat med PergoTime och då tog jag ett nytt prov och då var AMH = 0,66

Jag vet inte varför det är så, men kanske att jag har läst någonstans att det är för att det kroppens naturliga system kan bli lite slött när man äter PergoTime.

• Fossa

Det är verkligen jättekonstigt att läkarna inte har koll på hur Pergotime påverkar AMH. Det är ju verkligen ingen ovanlighet att kvinnor får Pergotime innan de utreds. Undrar hur många fler som har fått dessa livsavgörande besked på felaktiga grunder.

• Haupt

Det är ju det jag befarar, att kvinnor alltför lättvindligt får sin dom. Har ni tagit andra prover än amh ex fsh och lh eller har läkarna endast utgått från amh-värdet?

I mitt fall befann jag mig under mycket stor press när provet togs, jag hade precis förlorat min mamma i en svår sjukdom samt att min pappa nyligen hade fått en stroke. Det behöver inte betyda ett felaktigt värde, det kan vara så att vi hade en enorm tur nu, men det kanske spelar in?

På min klinik skulle vi få betala 26.000 kr för en provstimulering och om det skulle leda till äggplock 6.000 kr ytterligare (den ordinarie kostnaden för en ivf). Det är positivt att Linné inte tar ut någon kostnad om provstimuleringen inte leder till plock.

Vid vårt första och enda ivf-försök kunde fyra ägg plockas, samtliga blev befruktade och sk toppägg, ett till mig och två till frysen.  

• Mirakelbarn

Jag har AMH på 0,47 och har precis testat minus på ett toppen fint ägg men har ett toppägg kvar i frysen. På mitt förra försök fick jag också ett topp ägg som inte ville fästa. Detta visar ju dock på att man kan få ut några ägg även om man har dålig reserv.

Hoppas att vi alla lyckas!

Nu jäklar SKA jag bli gravid
  • Chrissy75

Jag fick ett plus i morse, även om det var väldigt svagt... det känns så himla konstigt och väldigt svårt att våga tro på det här!  Två år har vi försökt, ett MA för 1,5 år sedan. Pergotime och sedan besked om dåligt AMH och att vår största chans är äggdonation... och så gjorde vi ett IVF-försök ändå och det lyckades! Jag är så fruktansvärt lycklig, men det är som sagt väldigt svårt att tro att det är sant... Dessutom på makens födelsedag, så tajmingen kunde väl knappast ha varit bättre!

Lycka till allihop!

• Fossa

Grattis Chrissy! Fantastiskt! Jag blir mer och mer övertygad om att läkarna måste nyansera sina domedagsbesked ang AMH-värde.

• Fossa
    Haupt skrev 2010-02-10 12:08:37 följande:
    Det är ju det jag befarar, att kvinnor alltför lättvindligt får sin dom. Har ni tagit andra prover än amh ex fsh och lh eller har läkarna endast utgått från amh-värdet? 
    Mitt fsh var bra (4.0) och alla andra hormonprover också. AMH slapp jag ju men antalet antrala folliklar var mycket lågt.
  • villsågärna38
    Chrissy75 skrev 2010-02-12 08:42:45 följande:
    Jag fick ett plus i morse, även om det var väldigt svagt... det känns så himla konstigt och väldigt svårt att våga tro på det här!  Två år har vi försökt, ett MA för 1,5 år sedan. Pergotime och sedan besked om dåligt AMH och att vår största chans är äggdonation... och så gjorde vi ett IVF-försök ändå och det lyckades! Jag är så fruktansvärt lycklig, men det är som sagt väldigt svårt att tro att det är sant... Dessutom på makens födelsedag, så tajmingen kunde väl knappast ha varit bättre! Lycka till allihop!
    Det låter helt fantastiskt. Grattis! Hur många ägg fick du på ivf:en och på vilken dos? Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
Svar på tråden AMH-värde