• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • Anemon

Vad skönt att läsa att det ändå finns hopp för oss med lågt AMH värde.
    Jag har själv ett lågt värde på 0,467 och det är ju inte direkt en drömsits men chansen finns. Intressant att läsa att vi alla verkar svara så olika på behandlingarna och att de finns solskenshistorier även med få ägg.
    Själv har jag gjort en provstimulering privat och svarat efter förutsättningarna väldigt bra. Fick 8st ägg på Menopur maxdos 450, varav 3 st till slut var av tillräckligt bra kvalitet att använda. Har gjort en ET men tyvärr inget plus, två kvar i frysen dock Glad Vår privata klinik menade att det var ett bra resultat och baserat på det har vi nu även "kvalificerat" oss för att få köpa 3-pack vilket vi inte fick från start just pga AMH värdet. 
    Nu byter vi dock klinik eftersom vi precis fått Ok från landstinget på att göra en provstimulering!  Vi är extremt glada och tacksamma över att de ser till såväl tidigare behandlingsresultat, kontroll av folliklar, ålder och inte enbart AMH värdet när möjliga behandlingar eller andra alternativ som ÄD diskuteras.  Har nu precis fått mens och väntar nu bara på nästa.....sedan får vi sätta igång om allting går som planerat. Dock väldigt nervös över att jag inte skall få fram några ägg alls....men får försöka ta ett steg i taget. ÄD känns inte heller helt främmande för mig om vi landar i det senare, men det känns svårt att veta att det kan vara väldigt lång kö om man inte lyckas med egna ägg eller går privat utomlands.

Lycka till alla!

• Fossa

Anemon: 8 ägg är jättebra och du fick ju dessutom till frysen! Jag tycker att alla borde ha rätt till en provstimulering. Sedan ska man inte heller stirra sig blind på antalet ägg, vilket många kliniker verkar göra. Jag har fått ut totalt 8 ägg, varav två blev bäbis men det tog tre äggplock att komma dit.

• Thess81

Hej!
    Hittade den här gamla tråden som jag skrev i när jag var helt förtvivlad (å såg att jag nyss var omnämnd=))!

Som sagt; Lita inte på AMH-värdet!!! Jag fick ju beskedet i jan att det typ var kört för mig (hade ju ett AMH på 0,270). Men jag stod på mig, bytte klinik å skrev in mig på RMC i LKPG!  De satte igång med IVF försök, som inte gick ngt vidare för det blev bara 2 ägg.. Men vi fortsatte med stimuleringen, fick fram ett ägg å körde sen "naturlig väg".. Å här sitter jag nu, i v 20!!=D Varit på ultraljud idag, allt såg helt perfa ut! Dessutom tog de ett nytt AMH- värde på RMC, innan jag drog igång med alla sprutor, å då visade det sig att det var 0,8. (Vid första värdet åt jag pergo, vilket de tror kan dra ner värdet)
    Så, som sagt, alla ni där ute; Ge aldrig upp!!

• Jegs

Hej,
    Jag är helt ny här ute i forumsvärlden... Fick iaf beskedet igår att mitt AMH-värde ligger på 0,06 och sedan dess har bara tårarna runnit och allt känns bara helt meningslöst... Har alltid älskat barn och sett dem som den stora meningen med livet... Nu efter att försökt bli med barn (naturligt) i ca tre år så känns det bara så jobbigt att få detta beskedet om AMH-värdet. Och alla vänner runt omkring mig verkar inte göra annat än att spruta ur sig barn, det är verkligen barnsnack över allt... Vill bara stänga in mig i ett mörkt rum och aldrig komma ut igen.. 

• Anemon

Jegs, sänder styrkekramar till dig! VIlket tufft besked att få. Hoppas att du och din respektive kan prata och stötta varandra i den här jobbiga situationen.

Jag hoppas att du när du haft möjlighet att landa i situationen och fått bearbeta den lite kan se att det fortfarande finns möjligheter till barn för dig. Det finns alternativ att titta på, själva har vi börjat diskutera äggdonation, även om vi ännu inte gett upp IVF. 

Många kramar!

• Jegs

Tack så mycket Anemon!

Jag har en underbar partner som verkligen finns vid min sida, har bara lite svårt att släppa in någon just nu...  

// Jegs 

• Linn73

Jegs: Kramar till dig! Jag lider verkligen med dig och känner igen känslan av total tomhet som du har just nu. Det är som en kalldusch att få ett sådant besked. Och precis som Anemon skriver kommer du att resa dig när du har landat i situationen även om det känns tufft just nu.

Häng gärna med till den här tråden där vi är flera med lågt AMH som peppar och följer varandra:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55472636.html 

• Chimamanda

Jegs: Beklagar beskedet och förstår att du är jätteledsen! Fick besked om mitt låg amh-värde i mars förra året och har sedan dess ställt oss i kö för äggdonation och vi är nu i slutfasen av vår medgivandeutredning för adoption. Vi har under året också gått föräldrautbildning för adoption. Under tiden har vi försökt bli gravida lite halvhjärtat på egen hand, men med uteblivet resultat. Någonstans har jag nu acceterat att det inte blir genetiska barn för oss. Hoppas nu allra mest på att vi ska få adoptera. Det kan kännas som om livet är slut när man får ett sådant besked. Men på något vis går det vidare ändå. Men man måste tillåta sig själv att sörja ordentligt. Kram.

• Jegs

Hej och tack för alla fina ord!

Börjar inse att vi är ganska många som har det svårt...

Parallellt med kommande behandlingar funderar jag på om vi ska dra igång adoptionsprocessen, vi gifter oss till sommaren och jag har hört att man iaf måste vara gifta i ett år... Men det är väl fler delar med utbildningar osv där oxå...

En del frågor har dock gnagt i mig de senaste dagarna sedan beskedet om lågt AMH (0,06), eller dryga året sedan jag fick mitt besked om högt FSH (13)... Har min livsstil gjort att jag själv orsakat detta?
    Storlek - Jag känner mig relativt normal i storlek, är 169 cm och väger ca 62 kg. 
    Motion - Jag borde träna mer, men känner mig inte som en jätte soffpotatis... 
    Mat - Äter, men ganska oregelbundet.. Bara frukost på helgerna... Ett par koppar kaffe blir det... Vin är väldigt gott! Droger - Jag har snusat i 12 år... Slutade senast vid nyår och har lyckats hålla upp, tar dock nikotinfria nu...
    Sjukdomar - Fick cellförändringar för 4 år sedan, gjorde lazer-operation..
    Övrigt - Har haft hormonspiral som togs ut efter 4-5 år då jag gjort operationen ovan... 

Ja, det var nog allt om mig kortfattat... Är det någon som känner igen sig eller hört något om vad som påverkar dessa världen/barnlöshet...?

Sedan har vi oxå tre kattor, har tom hört att katter kan påverka graviditet...? 

Min sambo är helt övertygad om att träning, bra mat och att jag slutar mitt snusande kommer göra susen! Oavsett barnskapanade så är det nog väldigt sunt, men jag kan inte säga att det är så lätt att skärpa till sig just nu...  

Svar på tråden AMH-värde