• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Anna Panna skrev 2011-03-11 09:12:44 följande:

Halloj alla kämpande!!!

Kramar till er alla! /Anna

Hej Anna!!! Vad rolig att se dig här idag och höra att Andreas mår bra!! Det är ju helt fantastiskt och vi alla ju mer eller mindre väntar efter samma besked vad gäller våra små.
    Kom hit oftare :) Du är efterlängtad och uppskattad!
    Tusen kramar till dig och din söte Andreas!
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-09 17:03:02 följande:
    Ibörjan tog vi antibiotikan på dagen så att magknipet inte skulle komma på natten (ego-mamman :-S) De sade att det inte spelade så stor roll vilken tid på dygnet antibiotikan togs när de är så små för då har de ingen dygnsrytm iaf. När de blir större ska den helst tas på kvällen då det är under natten som "mest urin" förmodligen ligger i blåsan under längst tid. Sedan när vi inte märkte av så mycket knip så flyttade vi antibiotikatiden succesivt så att vi nu tar den ungefär kl 18.

Nu har vi istället problem med att Hilding blir hård i magen, är det någon annan som haft det problemet? (det behöver ju inte komma från antibiotikan, det kan ju vara maten..)
    Julius är mycket hård i magen sedan minst ett år tillbaka. Blev bara hårdare och hårdare . Till slut blev han så förstoppad att vi fick åka till barnmottagningen och fick lavemang. Det var bland värsta upplevelser i mitt liv som mamma. Vi gick därifrån efter 2 timmar helt genomsvettiga båda två. Och hela rummet stank så in i norden att man mådde illa... Så han fick Movicol och tar den varje dag redan mer än ett år . Läkarna trodde just i hans fall att hans magmuskler var för svaga för att trycka ut tarminnehåll om det blivit hårdare.
  • Virga
    CoolJen skrev 2011-03-11 09:37:25 följande:

Noah är 12 dagar idag och han verkar inte må bra de sista 2 dagarna...vaken, skriker och kan inte komma till ro. Vet ju dock inte om det har nåt med njurar att göra... men han verkar få ont då han kissar.
    Är det nåt man borde kontakta läkare för?

Kontakta omgående sjukvården.
  • Virga
    CoolJen skrev 2011-03-11 21:18:30 följande:
    Man kan väl inte få UVI om man redan är på antibiotika?

Kanske behövde han bara mer mat? Hoppas på det iaf....får väl se hur natten blir...

Ska komma tillbaka till bvc redan på måndag för att väga...så antar att de blev lite oroliga
    Det kan man tyvärr. Bakterier kan "anpassa" sig efter antibiotika och inte ge väntad skydd längre. Det kallas genombrottsinfektion. Hoppas att det inte är det.

Det hade varit enklaste saken då. Maten är ju livsviktig för dem små. Rapportera gärna immorgon.

Det är bara bra att de vill väga och se barnet. Det är trygghet för er. Kan dem inte ta urinsticka om du fortrarande misstänker UVI? Fråga dem.
  • Virga
    Anna Panna skrev 2011-03-12 07:32:11 följande:
     En liten rolig sak kring Andreas ärr är att vi skojar om att ärret är efter en tigerattack - blir mycket "roligare" än att det är efter en operation. Han visar ibland stolt upp det och säger att det är efter en tiger.....
    Mängder av kramar till er alla!
    Anna
    :)) Det gäller verkligen vara så positiv som möjligt. Då är det mycket lättare. Jag avdramatiserat många saker jag var så himla orolig för. Bara låter saker och ting flytta fram fritt och se vad som händer.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-12 10:46:33 följande:
    Hildings bajs stinker något fruktansvärt!! Jag måste kasta ut blöjan direkt, om jag skulle ha den i en soptunna så skulle det stinka i hela huset.
    Det kan stämma. Avföring som sitter för länge i tarmarna brukar stinka jätteilla! Se till också att Hilding får i sig mycket vätska. Det är bra både för magen och minskar risk för UVI:er.
    Julius dessutom fick en medicin som vi sprutade i blåsan via kateter morgon och kväll (den är utsatt nu för tilfälle) en helt år. Och den ger biverkingar i form av förstoppning. Det räckte för Julius. Det blev tvärstopp.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-12 10:57:12 följande:
    Hur har ni andra det med barnförsäkring?

Hilding fick avslag på ansökan om barnförsäkring, han ansågs inte tillräckligt frisk för att få bli försäkrad.
    Har försökt försäkra vid 1,5 mån och 2 års ålder - fick avslag båda gånger. Jag är ingen lärare.
  • Virga
    CoolJen skrev 2011-03-12 11:45:54 följande
    Noah mår mycket bättre nu när han får extra mat
    Solig  Vad roligt! Det är nog det som saknades.
  • Virga
    CoolJen skrev 2011-03-12 17:53:50 följande:
    Så barnet kommer vara oförsäkrat?
    Man kan skaffa olycksfallförsäkring i så fall. Det är bättre än ingenting. Min Julius är inte försäkrad alls. Vet inte vad jag väntar för. Förskjuter hela tiden bara. :(
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........