Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Hej Bangbagn! Välkommen du med i tråden :). Vad jag kan säga angående min sons förkylningar så han var absolut frisk vad gäller förkylningar under den tiden han ammades (11mån). Njurbäckeinflammation vid 2 mån ålder räknar jag inte då den är skillnad från förkylningen och var inte spontan heller utan orsakad av usel katetriserinsgsförsök av stressad läkare som också var bråttom. Sen vid 1 års ålder ( i början av februari) kom vi för första gången till försammlingshem att träffa andra barn och då blev Julius förkyld för första gången efter vi har varit där.. Sedan dess var han förkyld nästan efter varje besök på försammlingshemmet. Inget alvarligt men världens äckligaste snuva envis och långvarig. Sen hosta som varat i nästan 2 månader. Så vad jag kan säga att han lätt blir sjuk efter kontakter med andra barn. Annars är han inte alls sjuk. Jag tor att penicillin kan påverka lite tjocktarmsflora som är jätteviktig för immunitet. Men jag vet att någon har skrivit tidigare i tråden att det har varit tvärtom dvs barnet var friskare än vanligt under profylaxens tid. Det beror lite vilken sorts antibiotika man käker också. Min son äter Furadantin och den är skapad att verka just i urinsystemet och tjocktarmen får väldigt liten mängd av det och påverkas därför inte så negativt. Men jag ändå ger Sempers Magdroppar (goda tarmbakterier)till honom redan ett år varje dag. Det skadar inte. Min son har ätit antibiotika sedan födseln. Fick sin första antibiotika någon timme efter förlossning.
Jag hörde av Julius läkare också att vintern mellan 1 och 2 år är värsta för barnen vad gäller förkylningar. Dem slukar i sig ALLT.