Johanna Maria skrev 2010-03-03 10:06:09 följande:
Jag fundrar lite på varför vissa får 1000 analyser på sjukhuset och ligger inne medans andra, som i vårt fall blir hemskickade med furadantin. Sonen var ju bara 6 månader när det upptäcktes.
Precis som Anna skrev så barnets allmäntillstånd och infektionsparametrar som avgör om barnet skall läggas in och få intravenös antibiotika eller skickas hem med peroralbehandling. När Julius blev inlagd så var han faktiskt jättedålig. Jag har förstått att det är nåt som är på G då han var tröttare, blekare och åt hälften av den normala mängden han ätit i vanliga fall. Men han inte ens haft feber med ca 140 i CRP (normalvärde 5) vilket var mest förvirrande för mig och var ändå ganska pigg och glad. Han blev uttorkad också då han inte fått tilräckligt med vätska i sig. Så det blev i/v antibiotika,dropp och sondmatning. Sen tror jag att Julius var undersökt så många gånger och genomgått så mycket för att han föddes med väldigt sälsynt sjukdom. Den man misstänkte (uretra valvel) när han fortfarande legat i mage uteslutats i hans 2-a levnadsvecka efter cystoskopin. Där hittade man varken någon valvel eller resten av den. Men man har hittat massa andra konstiga grejer istället. Så det blev mer och mer prover/undersökningar då man ville komma fram till någon diagnos. Min graviditet var ju väldigt psykiskt påfrestande då jag visste inte i 4 veckor om vi kommer att behålla Julius. Jag kände sparkarna och gick runtomkring med tanken att kanske om några dagar kommer jag inte känna de längre. Jag tror inte heller att jag fick komma till obstetriska mott. varannan vecka för nytt u-ljud för bara min egen skull. Så Julius var undersökt väldigt noga redan i magen och så förtsatte man sen när han var väl född. Sen tror jag att vi har haft tur med läkarna. De är verkligen engagerade i Julius fall. Sen är jag själv lite "jobbig mor" ställer massa frågor, kommer med funderingar och så kommer man fram ibland om man skall inte även kolla det eller det...
BlissedPoppy!! Varm välkommen till gänget!! Vilken liten hjälte du har! Vi är många här och du är så välkommen också. Frågor, funderingar, vill man skriva av sig etc.... Jag tycket tråden är kanon!
Stora vårkrammar till alla!!!