• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Usch så tråkigt Kattis! Vad jobbigt........... {#lang_emotions_frown} Vi själva sitter spända här hemma då lillen har feber sedan igårkväll. Men han har fått vaccin igår så jag tror att febern beror på det. Har tid till läkare imorgon så vi skall ditt i vilket fall som helst. Hoppas det inget med urinvägarna. Känns ändå jobbigt då han känner sig inte bra, gråter och gnäller och är trött.....

• Virga

Jess 82!

Hej och välkommen! {#lang_emotions_sunny}

Min son står på profylax sedan samma dag han föddes. Han är nu 1 år och ett par veckor. Verkar som att han kommer käka antibiotika länge för att efter ett år hans reflux har inte blivit mindre ett dug. Han håller sig fri från infektioner tack vare profylaxen så operation är inte nödvändig i nuläget. 

• Virga

Julius fick Emla när han var knappt 3 månader gammal. De skulle sätta kanyl innan MR för att kuna ge narkos i den. Men eftersom i den avdelningen vi har legat höger vet inte alla gånger vad gör vänster så vi har fått fel tid och Emla blev påsatt för tidigt och suttit i 2 timmar! Jag hade fullt upp med att försöka lugna ner vrålhungrig bebis så jag själv har glömtde förbaskade plåstrarna bort. När till slut kom sköterskan och tat ner plåstrarna så Julius redan fått blommande eksem på alla ställe................. Han sövdes med mask istället. Jag blev galen. De har gjört minst 3 eksem helt i onödan!

Trollet! RIK-a är ju sätta kateter också eller hur? Om man sätter en kateter så den behöver ju inte sitta länge. Om det är så att man måste ta urinprov och det fungerar inte med plastmugg eller påse så tar man provet med hjälp av kateter och sedan drar bort den direkt efter provet är taget.

• Virga

Hej JohannaMaria!

Johanna Maria skrev 2010-03-01 09:54:42 följande:
     Sen hörde jag att om det blir en njurbäckeninflamation kan njurarna lägga av och därmed slutar njurarna producera natrium...nånting som styr musklerna i kroppen, däribland hjärtat. Är det sant?
     Så mycket jag vet så njurar inte producerar natrium men däremot tar upp  tillbaka från blodbanan den mängden som behövs till att kroppen skall må bra. Dvs normalisera blodtryck, muskelarbete mm. En del av natrium finns både i blod och urin. Eftersom njurarna är en av de blodrensande organer  så vårat blod filtreras/rensas från slagsprodukter genom njurar .Den natrium mängden  som finns i urinen är vad njurarna "tyckte" var för mycket i blodet och "ställt åt sidan" för att kissa ut. Om man har upprepade njurbäckeinflammationer så försämmras njurfunktionen efter varje inektion man får. Varje infektion i njurar lämnar ett ärr i dem inflamerade partierna och på så viss funktionen blir sämmre.
    Min son haft saltrubbningar i njurar efter första (och hittils sista) njurbäckeinflammation vid 2 mån ålder. Han fick natriumbikarbonat tabletter 3 ggr om dagen i säkert 3 månader. Sen behövdes inte mer då njurarna återhämtade sig efter infektionen och tagit upp salten som det ska igen. Pojken är 13 månader nu.
  • Virga

Johanna Maria! Pojken haf ju haft njurbäckeinflammation och har vårdats på sjukhus. Där tog man prover jämnt. Första dagar till och med flera gånger om dag sedan lite glesare. Man såg på provsvaren att infektionsparametrar stegvis har normaliserats men inte saltvärdena så just de följdes upp även efter utskriviningen då lillen fick medicinering med natriumbikarbonat. Läkaren tyckte att saltrubbingen lillen fått var orsakad  av just infektion då njurarna fått rejäl känga av den.

• Virga
    Johanna Maria skrev 2010-03-03 10:06:09 följande:
    Jag fundrar lite på varför vissa får 1000 analyser på sjukhuset och ligger inne medans andra, som i vårt fall blir hemskickade med furadantin. Sonen var ju bara 6 månader när det upptäcktes.

Precis som Anna skrev så barnets allmäntillstånd och infektionsparametrar som avgör om barnet skall läggas in och få intravenös antibiotika eller skickas hem med peroralbehandling. När Julius blev inlagd så var han faktiskt jättedålig. Jag har förstått att det är nåt som är på G då han var tröttare, blekare och åt hälften av den normala mängden han ätit i vanliga fall. Men han inte ens haft feber med ca 140 i CRP (normalvärde 5) vilket var mest förvirrande för mig och var ändå ganska pigg och glad. Han blev uttorkad också då han inte fått tilräckligt med vätska i sig. Så det blev i/v antibiotika,dropp och sondmatning. Sen tror jag att Julius var undersökt så många gånger och genomgått så mycket för att han föddes med väldigt sälsynt sjukdom. Den man misstänkte (uretra valvel) när han fortfarande legat i mage uteslutats i hans 2-a levnadsvecka efter cystoskopin. Där hittade man varken någon valvel eller resten av den. Men man har hittat massa andra konstiga grejer istället. Så det blev mer och mer prover/undersökningar då man ville komma fram till någon diagnos.  Min graviditet var ju väldigt psykiskt påfrestande då jag visste inte i 4 veckor om vi kommer att behålla Julius. Jag kände sparkarna och gick runtomkring med tanken att kanske om några dagar kommer jag inte känna de längre. Jag tror inte heller att jag fick komma till obstetriska mott. varannan vecka för nytt u-ljud för bara min egen skull. Så Julius var undersökt väldigt noga redan i magen och så förtsatte man sen när han var väl född. Sen tror jag att vi har haft tur med läkarna. De är verkligen engagerade i Julius fall. Sen är jag själv lite "jobbig mor" ställer massa frågor, kommer med funderingar och så kommer man fram ibland om man skall inte även kolla det eller det...

BlissedPoppy!! Varm välkommen till gänget!! Vilken liten hjälte du har! Vi är många här och du är så välkommen också. Frågor, funderingar, vill man skriva av sig etc.... Jag tycket tråden är kanon!

Stora vårkrammar till alla!!! {#lang_emotions_sunny}
  • Virga

Idag gjörde Julius iohexolbelastning. Gick jättebra. Det var dock problem att sätta nål men det var väntat. Han fått lite Dormicum och blev supernöjd med allt. Skällde på sköterskor med lite  berusad röst och var jättekonstig. Men det gjörde inte ont så det var skönt. Sen har man tagit kapilär blodprov efter 3 timmar samt 4 timmar. Då var det mindre roligt men han var så duktig! Nu är detta avklarat. Nästa vecka igen dax till cystometri igen. Det  tar alldrig slut men samtidigt det är skönt att kunna följa hela loppet och hoppas om förbättringar varje gång...

• Virga

Tack Anna! Hoppas verkligen på åtminstone liten förbättring på cystometrin. Det har blivit mycket bättre på 9 månader bara av sig själv och nu sedan början av januari Julius medicineras med blåsinstillationer (oxybutynin, som verkar blåsmuskeln avslappnande) så det blir spännande att se vad gör den behandlingen för nyta. Refluxen har ju inte blivit bättre men det är lite annan sak. Det är bara en pusselbit i det hela. Man kan ju inte hoppas på mirakel då blir man bara besviken.
     Sista 3-4 morgnarna märkte jag att blöjan är torr efter natten vilket är nytt. Och det kommer jättemycket urin vid kateterisering. Det är nog dax att försöka introducera pottan :)
    Sen Julius är jättegullig. Har lärt sig att säga "EJJJJ" med stark betoning på J så upprepar han det många gånger om dag och blir jättenöjd om man säger tillbaka EJJJJJ!!! {#lang_emotions_cool} Ser man hans stor leende så glömmer man allt i livet....

• Virga

Hej Hanniiz! Bra att du har hittat till oss! Varmt välkommen! Min son har också haft låg salt nivå i blodet vid njurbäckeinflammation. Han var då 2 månader och läkarna visste ej om var just som du säger pga infektion eller det var någon annan anledning.  Min grabb var desuutom "sur" dvs haft obalans i Ph värde. Då fick han utskriven Natriumbikarbonat som han käkat i 3 månader. Sen behövdes inte mer. Njurar börjat ta upp tillbaka salten igen. Så i hans fall var infektion som orsak till den låga natriumnivån.
    Angående narkos (om dem nu ska söva lillen) så efter så liten ingrep man kan faktiskt gå hem samma dag om man är så "gammal" som 3 månader. Barn under 3 mån skall observeras ett dygn efter narkos. Det är andningen som kollas.

Min påg är så jäkla förkyld och pendlar mellan 37,2 till 38 gr temp. Han hostar och snuvan är så jäkla jobbig och rinner inte riktigt ut. Han kan inte snyfta ut, låter inte torka näsan heller och kräkte ut profylaxen ikväll igen (samma har hänt i fredags). Igår morse gjörde jag urinsticka men den var helt normal. Har funderat att ta odling men det känndes inte att det kan vara UVI. Har dessutom telefontid till läkare imorgon mitt på dagen så det känns bra. Skall reda på även blodprovssvar, urinodling som tagits för drygga 2 veckor sedan och eventuellt svar från iohexolbelastningen......
    Känner mig nojjig och trött pga hans tillstånd.  Så jäkla jobbigt när barn blir sjuka.........

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........