-
Jobbigaste är ju att vi inte vet! Det vet ingen. Hade jag vetat hur länge (1 år eller 2 till) så hade jag bitit ihop och väntat tills detta elendet tar slut. Så därför jag väntar så enormt mycket på varje undersökning och hoppas varje gång att allt ser bättre ut.kattislofberg skrev 2010-10-02 08:17:59 följande:VIRGA! Jag lider med er. Måste vara fruktansvärt jobbigt. Du har säkert sagt det, men hur länge ska ni hålla på med detta? Alltid? Stor kram till dig!
-
Det är bara nu känner jag mig föräldraledig när jag börjat jobba :). Nu någon annan kateteriserar mitt barn någon gång under dagen och när vi hemma delar jämnt med all skötsel av vårt barn så känns det faktiskt att jag är "ledig". Ni tror säkert att jag är väldigt fixerad till dem här katetrar och jag håller med er fullständigt. Men tänk om ni hade en träbit i foten och skulle känna den vid vartenda steg så det är inte lätt att inte bli fixerad.Shea 1 skrev 2010-10-03 14:50:24 följande:Undrar när föräldraledigheten ska börja, jag känner mig inte så värstans ledig när vi är på sjukhuset jämt..
Förlåt för att jag klagar, jag vet att ni andra har det värre än jag, men idag är ingen bra dag(bättre än igår iofs...)
På sistone så klagar jag mer än stöttar eller peppar er andra. Men jag känner att jag behöver skriva av mig ibland och särskilt nu när vi har lite andra problem (hyresvärden ställer orimliga krav). Man är väl inte mer än människa.... -
Tack Anna för dina goa ord. Du är som en solstråle! Roligt att Andreas mår bra och är frisk! Den tiden är över, vad skönt!!!!!! Lämna inte oss ;)
-
Ja, det sa dem till mig också. Men jag har förklarat till dem att jag har förlurat en HEL MÅNAD på ett år med alla undersökningar och dylikt, så varsågod och ge mig TFP för dem. Jag fick till slut några dagar beviljade TFP men långt ifrån inte alla.FK är inte lätt att handskas med.Shea 1 skrev 2010-10-03 20:48:47 följande:Är det så? Jag ringde och frågade fk och då sade de att det bara gällde när barnet är inlagt på sjukhuset, för vår del har det ju handlat om undersökningar eftersom Hilding inte haft någon uvi.Tack snälla du!Kornelia Juhas skrev 2010-10-04 11:56:18 följande:Usch så jobbigt duIni verkar ha det!!! Du har all rätt att klaga, om jag var i din situation skulle jag göra det samma!
Skickar dig styrka!Dem vägrat bevilja TFP då jag typ inte jobbat! Fast barnet var ju mer än 8 mån. Så bara först när Julius var 9 mån fick jag första dagen beviljat när vi var på en undersöking! Hopplöst. Man har ju redan mycket att tänka och göra men dem stoppar käpp i hjul ändå även vad gäller förtjänad TFP!!kattislofberg skrev 2010-10-05 20:00:34 följande:Vi har bytt till TFP vid sjukhusinläggningar men även vid undersökningar, typ MUCG, Mag3 mfl. Detta är efter han fyllt 8 månader, har för mig att det kan finnas någon gräns där... Jag ber alltid om intyg till FK på sjukhuset och sen anmäler jag till FK och skickar in intyget, har blivit beviljat varje gång... -
Hej! Julius har fått tid för operation på den andra testikel. Den 20 okt. Vi kommer att läggas in den 19okt. Väntar...............
-
Hej alla! Julius är efter sin operation den 20/10. Han verkar må bra. Testikeln är på plats så nu har han bägge! Den var liten men verkar ganska bra utvecklad samt blodkärl som går till testikeln fungerar bra. Dem har även hittat en ljumskbråck (tydligen blir ofta så när testiklarna fastnar i ljumskar) och på min begär gjörde cystoskopi i samband med narkos. Vi hade skitsvårt att RIK-a honom sista tiden. Så nu fick han permanent kateter i 2 veckor. Men den verkar inte fungera som den ska, det läcker mer från snoppen än det kommer via katetern när vi öppnar den. Det blir nog kontakt med sjukvården igen. Så trött.....
-
Hej! Troligtvis byter dem till annan sort. Furadantin kanske. :) Krya på er!Shea 1 skrev 2010-11-03 21:24:15 följande:Min fråga till er med erfarenhet är: Vad händer nu? Byter man profylaxantibiotikan (han har Trimetoprim)? Eller fortsätter man bara att avvakta?
Har skrivit massor igår men allt försvann när jag postat. Blev så trött på en gång att bara stängde av dator helt och hållet. Jag är lite grinig fortfarande men det kan bero på kvinliga besvär samt att jag har jobbat 2 nätter nyss. Ville ju berätta om Julius. Har skrivit tidigare att katetern har inte fungerat. Han tömmde blåsan sidan om katetern stackaren! När vi öppnade kattern var 3:e timme som vid RIK-ning så rann det ut bara 2-3 droppar. Han hade blod i urinenfrån början och sen blev det ännu värre. Kom skit räliga variga koagler i kataterslangen! Jag blev dödskrämd och vi fick åka bums till barnakuten. Julius hade dessutom feber omkring 38. Det blev antibiotikakur som vi avslutat igår. Igår jag själv dragit ut hans permanenta katetern hemma (har sådan kompetens) och idag har vi börjat på den gamla spår - RIK:a var 3 timme. Varken jag eller lillen är glada för det. Tyvärr.Idag skall jag bada han för första gången efter operationen så förhoppningsvis trillar av den sista omläggning och jag får se hur såret ser ur i ljumsken. Den har suttit i 2 veckor trotts att vi duschade honom och vill absolut inte börja avlägsnas. Märkligt!
-
Nästa steg? Så länge allt håller sig lugnt dvs inga infektioner eller andra bekymmer så inget steg i princip. Frågan om ev operation ligger lågt pga Julius håller sig fri från infektioner och det funkar med profylax. Det blir väl några undersökningar nästa år och en och annan läkarbesök. Jag bara hoppas att han slipper RIK:ningen hela livet, Det hade varit bästa som kunde hända i vårat liv.Shea 1 skrev 2010-11-04 17:09:22 följande:Usch så otäckt för er Virga! Och så ledsamt att behöva fortsätta med RIK-ningen...
Vad säger läkarna nu då, vad blir nästa steg?
Hilding måg ganska bra, men jösses så dålig i magen han blev av Bactrimet! Han hade ju slem-vattniga diarréer redan av Trimetoprimet men nu blev det ju ännu värre. Det går åt mååånga blöjor nu. Hoppas det blir lite bättre. Är era små väldigt dåliga i magen av sina antibiotika?
Diareér pga antib.kur. Ja, det känner vi igen :) Blir ca 25 blöjor /dag i genomsnitt. Men det bara dem första 2 dygn ungefär. Sen blir det faktiskt bra. Vet inte om Julius har såpass stark tarmmflora eller att han får Sempers Magdroppar varje dag sedan han var 4 mån gammal. Han är 21 mån. gammal just nu. -
Urinen är steril. Där skall inte vara någon bakteria! Vanlig tarmbakteria Escherichia colli eller s.k. E-colli är vanligaste orsak till UVI. Särskild för blöjbarn som kissar/bajsar i blöja och bajset lätt hamnar på snoppar/snippor. Ditt barn har UVi alltså! Varför läkaren säger att det är ingen UVI? Har dem tagit odling? Vad växte i den? E-colli? Då är det urinvägsinfektion. Urinstickor reagerar på just E-colli med postiv nitrit. Visst UVI kan vara orsakad av andra bakterier och behöver då inte synas på sticka (därför skickar man odling) men positiv nitrit är redan klartecken på UVI. Om det var även växt av E-colli i urinen och läkaren säger att det är ingen UVi så hade jag nog bytat läkare med det samma. Jättekonstigt.Shea 1 skrev 2010-11-08 18:46:08 följande:De bakterier som fanns i Hildings urin var vanliga bakterier som från t.ex. avföring eller likande (som kanske suttit innanför förhuden eller så). Läkaren anser inte att Hilding haft någon uvi
Han hade ju röda + vita blodkroppar i urinet samt nitriter.Mitt barn fick diareér direkt efter första dosen bactrim när han hade UVI.Shea 1 skrev 2010-11-09 17:43:10 följande:Min teori är ju att både kräkningarna och diarrén kom av bactrimet.
Kanske tyckte de inte att snabbsänkan var tillräckligt hög för att det skulle vara uvi? Snabbsänkan var 25.
Jag frågade en bekant (som är bvc-sköterska) om blodkropparna och nitritet, och hon sa att det kan finnas både vita blodkroppar och nitriter i kisset utan att det är uvi, men några röda blodkroppar ska det inte vara i kisset.
Snabbsänkan anses normal om den är inte högre än 6-8. 25 räcker gott och väl för UVI.
Egentligen det skall inte vara någon av dem tre. Som sagt positiv nitrit visar infektion i urinvägarna.?? Kreatinin clearence kanske?Shea 1 skrev 2010-11-10 09:27:50 följande:chrom-clearence. -
Tja... Vanligaste avförings bakterier är ju E-colli eller Klebsiella. Men jag vet inte om dem är vanliga förhuds bakterier... Det är ju logiskt att avförings bakterier hamnar innanför förhuden men samtidigt du måste vara säker är det e-colli. Kräv alltid tydlig svar. Och som Kattis sa var påläst! Det är ju vi som ser barnet dygnet runt hela tiden och vi förmedlar ju för barnet. Jag ändå tycker att din pojk har uvi. Ingen blod eller nitrit eller annat skall vara i urinen ju. Och det behöver inte vara just e-colli eller klebsiella som kan orsaka uvi. Det kan andra bakterier också. Och som jag sa tidigare så det behöver inte ens synas på urinsticka.Shea 1 skrev 2010-11-10 22:11:41 följande:De gjorde en odling och de sa inte E-Coli, de sa bara "bakterier som normalt kan finnas t.ex. innanför förhuden", jag uppfattade det som om de sa avföringsbakterier- och det är väl E-Coli?
Det står Chrom-EDTA-Clearance,
Tråden är kanon! Tack vare den överlevde jag.
Chrom clearanceNu är jag ute och cyklar :) Jo visst, finns ju sådan. Min Julius gjört dock annan undersökning med isotoper . Det finns lite olika men samtidigt väldigt lika undersökningar.