• Anonym

    Jag har ångest,oro över att mitt barn ska drabbas av Plötslig spädbarnsdöd

    Är ofta inne och läser i änglarummet. Det är så sorgligt och onödigt att barn dör.
    Min dotter är 4 månader och 2 veckor och stark och frisk.
    Jag är så orolig för henne. Kan inte sova. Måste lyssna hela tiden efter hennes andetag. Min man tycker jag är löjlig och säger att det är ovanligt med PSD och att isf kan man ändå inget göra. Han vill absolut inte att vi ska köpa nåt andningslarm.

    Älskar min lilla dotter så mycket och kan inte tänka mig ett liv utan henne. Hur ska jag göra för at släppa det här?

  • Svar på tråden Jag har ångest,oro över att mitt barn ska drabbas av Plötslig spädbarnsdöd
  • Ann Lee
    p0ppaN skrev 2011-12-15 22:11:58 följande:
    Jag vet vad PSD är... Men trots att barnen legat på sjukhus när dom drabbats så har det inte funkat med återupplivning. Hjärnan är för skadad, hjärtat funkar inte.

    Klart att man ska ha andningslarm, det skrev jag ju i första inlägget.
    Ja, då är vi inte överens om annat än att man ska ha andningslarm, men bra att vi ändå är överens om det. För det är ju vad denna diskussion handlar om.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Lapplandspärlan

    Jag har oxå haft andningslarm. Jätte bra!

    Sen vill jag bara flika in i diskussionen om hurvida dom räddar liv lr ej. Klart dom gör! Dom larmar ju inte när barnet slutat andas helt utan när det går för långt emellan andetagen. Det finns ju flera som varit med om att dom larmat och hittat bebisen medtagen men när dom plockat upp bebisen har dom kvicknat till.

  • Essien
    p0ppaN skrev 2011-12-15 22:11:58 följande:
    Jag vet vad PSD är... Men trots att barnen legat på sjukhus när dom drabbats så har det inte funkat med återupplivning. Hjärnan är för skadad, hjärtat funkar inte.

    Klart att man ska ha andningslarm, det skrev jag ju i första inlägget.
    Fast, hjärnan och hjärtat blir inte skadade från första sekunden av andningsstopp. Hjärnan börjar ta skada runt 5 minuters syrebrist så fallen du pratar om är ju de där syrebristen upptäckts för sent. Hjärtat stannar heller inte bara så pang bom. Det stannar ju då hjärtmuskulaturen inte får syre nog att arbeta vilket då leter till att vävnaden dör. Har man ett andningslarm lär man inte gå långsamt när man hör det gå igång...
  • p0ppaN

    Fast psd hör inte bara till andningen, hjärtat KAN lägga av innan.
    Hela kroppen stängs av.

    det är inte bara andningen som slutar...   


    Mamma till ängeln Lilly 11.07.27 - 11.10.07 <3
  • McIris
    p0ppaN skrev 2011-12-15 23:36:40 följande:
    Fast psd hör inte bara till andningen, hjärtat KAN lägga av innan.
    Hela kroppen stängs av.

    det är inte bara andningen som slutar...   
    Fast inte poängen att stötta TS i sin rädsla o oro. Denna heta diskussion om exakt hur bebisar kan avlida är ju inte till nån hjälp direkt.
  • p0ppaN

    Nej jag sa bara som det är, andningslarm är skit bra till apne och liknande. Inte mot PSD. Jag tänker inte ljuga.

  • Anonym
    p0ppaN skrev 2011-12-15 02:51:57 följande:
    Fast andningslarm hjälper inte mot PSD.
    När ett barn staplats av plötslig spädbarnets finns inget att göra... Återupplivning funkar inte.
    Min pojke hade andningslarm som larmade. Han var askgrå och helt slapp när jag drog upp honom ur sängen. Jag skakade honom och blåste luft i munnen på honom och fick igång honom. Han är idag 6 år gammal.

    Jag vet inte om han drabbades av ett PSD-andningsuppehåll eller ej men larmet gjorde att jag hade en chans att få igång honom. Kanske hade han kommit igång själv, det vet jag inte.

    Jag hade andningslarm till hans lillasyster också, ett som man satte direkt på blöjan. Det kanske är en falsk säkerhet, jag vet inte men det lugnade mig i alla fall. 
  • p0ppaN

    Ja jag säger ingenting om att man inte ska ha larm, jag tycker larm är skit bra.
    Jag tänker ha ett larm om jag får ett till barn. 


    Mamma till ängeln Lilly 11.07.27 - 11.10.07 <3
  • Ann Lee
    p0ppaN skrev 2011-12-15 23:36:40 följande:
    Fast psd hör inte bara till andningen, hjärtat KAN lägga av innan.
    Hela kroppen stängs av.

    det är inte bara andningen som slutar...   
    Precis. Man vet inte riktigt vilket som händer först.
    Vill också tillägga att jag mist ett barn i PSD. Hon slutade andas och hjärtat slutade slå (vet ej vilken ordning) när vi var på sjukhus och hon återupplivades. Trots det så klarade hon sig inte utan fick för grava hjärnskador. Hjärtat var fullt friskt. Hon fick diagnosen PSD.

    Forskarna tror att apnéer och psd kan ha kopplingar. Dock vet man för lite om det ännu. Mina söner, som fötts efterd ottern, har genomgått sömnutredningar på en apnéklinik för barn, för att utesluta onormala andningsuppehåll. Vi har också haft andningslarm till dem och det har känts som en trygghet.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    p0ppaN skrev 2011-12-16 22:06:22 följande:
    Min dotter dog i PSD.
    Jag beklagar att ni inte fick behålla er flicka.
    Ledsen över att du också mist ett barn i PSD. Ta hand om dig!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • vivla

    Min dotter är också för tidigt född, 7 v och är idag 17 v gammal. Vi har ett andningslarm men det fungerar inte (?) plattan är inkopplad som den ska men tror inte det är bra underlag i sängen, vi har en bed side crib. Så fott hob ligger ner larmar den trots att vi ser att hon andas, så vi har struntat idet. Är nojjig stundtals men tänker förnuftigt För mig sjäv att chanserna är små att nåt händer och jag måste helt enkelt slappna av och släppa det! Dagtid har vi alltid uppsikt över henne och nånstans på kvällen övervinner jg min rädsla och somnar lugnt ändå. Hon har dessutom varit förkyld sen födseln så många nätter har man varit uppe och kolsaltat näsan, jag är kanske väldigt lättväckt. Dock är ju psd nåt de inte kan hitta orsak till vilket gör att jag också lugnar mig lite, det kanske inte ens går att göra nåt och om hon nu skulle drabbad så infaller det ju i sömnen och då tror ju jag att de inte lider vilket ger MIG sinnesro. Hellre i sömnen då än typ bli påkörd eller ja ni fattar vad jag menar. Förstår er som har larm men vet v egen erfarenhet att det vi har inte funkar som det ska så skulle vi skaffa nytt skulle jag nog bara vänta på ett tjut. Tror jag är lite gammaldags (?) när det kommer till det här ämnet.

  • Ann Lee
    vivla skrev 2012-04-12 08:47:23 följande:
    Min dotter är också för tidigt född, 7 v och är idag 17 v gammal. Vi har ett andningslarm men det fungerar inte (?) plattan är inkopplad som den ska men tror inte det är bra underlag i sängen, vi har en bed side crib. Så fott hob ligger ner larmar den trots att vi ser att hon andas, så vi har struntat idet. Är nojjig stundtals men tänker förnuftigt För mig sjäv att chanserna är små att nåt händer och jag måste helt enkelt slappna av och släppa det! Dagtid har vi alltid uppsikt över henne och nånstans på kvällen övervinner jg min rädsla och somnar lugnt ändå. Hon har dessutom varit förkyld sen födseln så många nätter har man varit uppe och kolsaltat näsan, jag är kanske väldigt lättväckt. Dock är ju psd nåt de inte kan hitta orsak till vilket gör att jag också lugnar mig lite, det kanske inte ens går att göra nåt och om hon nu skulle drabbad så infaller det ju i sömnen och då tror ju jag att de inte lider vilket ger MIG sinnesro. Hellre i sömnen då än typ bli påkörd eller ja ni fattar vad jag menar. Förstår er som har larm men vet v egen erfarenhet att det vi har inte funkar som det ska så skulle vi skaffa nytt skulle jag nog bara vänta på ett tjut. Tror jag är lite gammaldags (?) när det kommer till det här ämnet.
    Har ni fått låna larmet från t.ex. neo eller via en hjälpmedelscentral så tycker jag att ni ska meddela att det inte fungerar bra. Det kan ni göra även om ni köpt det själva. Det ska ju inte falsklarma, något är knas med inställningarna eller själva larmet i så fall.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • vivla

    Nej det är Lånat av en kompis, babysense 2. Det fungerade för henne så jag tror som sagt att det är vårt underlag det är fel på i sängen. Vi har dessutom dra på lakan till en för liten madrass så det kan vara en av anledningarna att lakanet bullar sig. Hade ett apne när hon var inskriven på neo men de tog ju med sig det några dar före utdkrivning, sköterskan tyckte inte vi behövde oroa oss och som sagt, det gör jag inte så mycket längre de tankarna blir instängda rätt fort nu för tiden!


    Ann Lee skrev 2012-04-12 22:24:48 följande:
    Har ni fått låna larmet från t.ex. neo eller via en hjälpmedelscentral så tycker jag att ni ska meddela att det inte fungerar bra. Det kan ni göra även om ni köpt det själva. Det ska ju inte falsklarma, något är knas med inställningarna eller själva larmet i så fall.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!

  • Lyckligajag78
    vivla skrev 2012-04-13 04:06:29 följande:
    Nej det är Lånat av en kompis, babysense 2. Det fungerade för henne så jag tror som sagt att det är vårt underlag det är fel på i sängen. Vi har dessutom dra på lakan till en för liten madrass så det kan vara en av anledningarna att lakanet bullar sig. Hade ett apne när hon var inskriven på neo men de tog ju med sig det några dar före utdkrivning, sköterskan tyckte inte vi behövde oroa oss och som sagt, det gör jag inte så mycket längre de tankarna blir instängda rätt fort nu för tiden!
    Har man två plattor inkopplade kan det falsklarma, det gjorde det med min dotter. Annars med bara en platta ska det inte falsklarma alls, det gjorde inte det på tre år i alla fall, under tiden som min dotter använde det... Fungerar alltså när barnen är större också är en stor trygghet iaf för mig...
Svar på tråden Jag har ångest,oro över att mitt barn ska drabbas av Plötslig spädbarnsdöd