• Anonym (Orolig)

Förort till Göteborg

Ska köpa hus utanför Göteborg, har hört mycket om sämre förorter med droger, kriminalitet mm. själv vet jag ingenting eftersom jag kommer från en annan stad. Vi vill bo max 3 mil från Göteborg, gärna i någon tätort till en mindre stad med bra komunikationer då jag blir utan bil på dagarna när mannen jobbar, är mammaledig.
    Är så orolig att vi ska välja fel område och ångra oss sedan. Tacksam för svar

• Svar på tråden Förort till Göteborg
  • rosenknopp09

Tycker som alla andra Kungälv.
    Bor själv här så det är perfekt. Allt finns.

• salt29

Hej...
    Jag bor i Landvetter,och har bara gott å säga... de är bra komunikationer med gbg och bra bvc och mycket bra promenad områden.  Har aldrig hört att Landvetter har sämre ryckte än mölnlycke...

• Anonym

Jag bor i Gråbo o trivs bra. Vi fick barn o ville flytta från frölunda där vi hyrde lgh i 1 år. Köpte radhus här ute o vi trivs utomordentligt bra. Hela området vimlar av barnfamiljer, så barnen kommer alltid att ha ngn i krkarna som vill leka... Brötet som finns här är väl några ungdomar som stör nattefriden på helgerna vid centrum. Så köp inte hus i centrum.
    Pendlingen in till Gbg är bra o det är ok att pendla in med bil även under rusningstrafiken om man kör gråbovägen.

Husen här är billigare än att bo söder om Gbg. Skogen är nära...

• Karmen
    Anonym skrev 2010-01-14 18:12:36 följande:
    Jag bor i Gråbo o trivs bra. Vi fick barn o ville flytta från frölunda där vi hyrde lgh i 1 år. Köpte radhus här ute o vi trivs utomordentligt bra. Hela området vimlar av barnfamiljer, så barnen kommer alltid att ha ngn i krkarna som vill leka... Brötet som finns här är väl några ungdomar som stör nattefriden på helgerna vid centrum. Så köp inte hus i centrum.Pendlingen in till Gbg är bra o det är ok att pendla in med bil även under rusningstrafiken om man kör gråbovägen.Husen här är billigare än att bo söder om Gbg. Skogen är nära...
    Hej!
    Vad roligt att du trivs i Gråbo, vi har köpt hus i lekstorp men flyttar inte förrän i april. Jag känner ingen i området men vi har tittat på flera hus där sen i somras och fastnade för området. Vi bor nu i centrala hisingen och vill komma bort från stan.
    Jag har hört att det kan vara lite stökigt i Gråbo men knappast värre än Hisingen kan jag tänka mig. Roligt att dt är mycket barn då jag själv har 4.
  • Anonym (Orolig)
    Karmen skrev 2010-01-14 19:23:49 följande:
    Hej!Vad roligt att du trivs i Gråbo, vi har köpt hus i lekstorp men flyttar inte förrän i april. Jag känner ingen i området men vi har tittat på flera hus där sen i somras och fastnade för området. Vi bor nu i centrala hisingen och vill komma bort från stan.Jag har hört att det kan vara lite stökigt i Gråbo men knappast värre än Hisingen kan jag tänka mig. Roligt att dt är mycket barn då jag själv har 4.
    Någon som vet vilka områden i partille som är bra?
  • Anonym (Orolig)
    Ord blind skrev 2010-01-13 22:00:12 följande:
    Inte Floda. Bonnigt. Partille är fint. Jonsered kanske? Lite billigare än Partille men ändå nära. Lerum är fint. Vissa delar av Mölndal kan vara lite "wt" men det finns jättefina områden där. Landvetter är annars helt ok. Tar 15 min med bussen in till stan. Mölnlycke är också jättefint och med närheten till sjön. Tar tio min in till Gbg.
    något som vet något område i partille som är bra?
  • annahl77

Jag känner att jag måste hoppa in i den här tråden och slå hål på myten om att Ale Kommun inte skulle vara någon bra kommun att bo i!! Vi flyttade till Nödinge för snart 3 år sedan i från Göteborg, eftersom vi hittade ett nybyggt hus (precis ett sånt som vi ville ha) i ett helt nytt område som heter Backa Säteri. De senaste 3-4 åren har det byggts över 150 nya hus i detta område och Nödinge satstas det generellt väldigt mycket på i Ale Kommun. Nödinge ligger 2.2 mil från Göteborg, inte längre än någon annan grannkommun. Dessutom kommer vi att få pendelstation med 12 minuter in till Göteborg från Nödinge 2012. Motorvägen håller på att byggas just nu.

Vi trivs hur bra som helst - jättebra område att bo i där de flesta är inflyttade utifrån, de flesta har barn så det är flera i samma livssituation som bor på samma ställe. Det passar oss iallafall. Dessutom tar det knappt 10 minuter in till Ale Torg som har det mesta som man klarar sig på där man bor i butik- och  mataffärsväg.
    Gillar man golf finns golfbanan runt hörnet, nära till badsjö och natur, samt skidbacken Alebacken. Det ska också byggas ännu en ny förskola eftersom det flyttar in många.

Jag är mycket positivt inställd till Ale kommun och framförallt Nödinge då såklart. Ale kommun har fått ett oförtjänt dåligt rykte i denna tråd tycker jag. Jag är från början inte uppvuxen i Nödinge eller Ale kommun kan tilläggas. Så jag vågade vidga mina vyer och inte bara titta på hus söder eller öster om Göteborg som alla andra.... ;)

Lycka till med husköpandet.

• Anonym (skorpan)

Måste få fråga varför Ni har sådarna fördomar mot Angered, med omkrets?

Drar Ni "alla" Lövgärdet, Hammarkullen, Storås, Rannebergen över samma kant?

Har Ni bott/varit där eller är det bara så det är ändå?

• Anonym (oxå)

annahl77: jag tror säkert att man trivs överallt. Jag har bott i gamlestan (i hyres) och trivts. Är inflyttad sen några år. MEN om jag ska placera mina penghar  i ett dyrt hus vill jag veta att jag får igen pengarna om jag skulle bli tvungen att sälja. Krasst. Visst. Men jag törs inte placera fel. Men jag är avis på er skidbacke däruppe!

• Trollet Ludenben
    Anonym (skorpan) skrev 2010-01-15 20:00:11 följande:
    Måste få fråga varför Ni har sådarna fördomar mot Angered, med omkrets? Drar Ni "alla" Lövgärdet, Hammarkullen, Storås, Rannebergen över samma kant? Har Ni bott/varit där eller är det bara så det är ändå?
    Rannebergen särskiljer sig från de andra (ännu) men lövgärdet, hammarkullen, hjällbo, gårdsten är samma skit. Jag råder ingen att flytta till Angered som är ute efter ett tryggt och bra boende. Visst de nybyggda området på storås ängar är fint men så himla trevligt att stå där och vänta på spårvagnen på kvällarna{#lang_emotions_undecided}
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden Förort till Göteborg