• Anonym (Orolig)

Förort till Göteborg

Ska köpa hus utanför Göteborg, har hört mycket om sämre förorter med droger, kriminalitet mm. själv vet jag ingenting eftersom jag kommer från en annan stad. Vi vill bo max 3 mil från Göteborg, gärna i någon tätort till en mindre stad med bra komunikationer då jag blir utan bil på dagarna när mannen jobbar, är mammaledig.
    Är så orolig att vi ska välja fel område och ångra oss sedan. Tacksam för svar

• Svar på tråden Förort till Göteborg
  • Anonym (Göteborgare)

Kungsbacka och Onsala är jättefina tycker jag, gillar också Billdal/Hovås/Askim. Jonsered/Kåhög/Partille är också fint  och lite närmare Gbg än Lerum/Floda. Sedan gillar jag också Torslanda.

Skulle däremot aldrig flytta till Ale kommun eller områdena nordost om Gbg (Angered, Hjällbo, Lövgärdet etc).

• Anonym

Vi bor i Ytterby! Trivs hur bra som helst!

Tillhör Kungälvs kommun men ligger väster om E6:an. Tåget till Gbg tar 17 min. och går en gång i halvtimmen eller en gång i timmen beroende på när man åker. (Ytterby är ganska litet så det tar nog max 20 min att gå till tåget överalltifrån).

Med bil tar det 20-30 min till Gbg, max 10 min till Kungälv och ca 20 min. till Marstrand.

Här finns inga butiker men vc/mvc/bvc, öppen förskola, apotek, 0-9 skola, bibliotek, stormarknad, några pizzerior och lite andra småaffärer.

Lycka till med husletandet!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2010-01-13 22:20:14 följande:
    Vi bor i Ytterby! Trivs hur bra som helst! Tillhör Kungälvs kommun men ligger väster om E6:an. Tåget till Gbg tar 17 min. och går en gång i halvtimmen eller en gång i timmen beroende på när man åker. (Ytterby är ganska litet så det tar nog max 20 min att gå till tåget överalltifrån). Med bil tar det 20-30 min till Gbg, max 10 min till Kungälv och ca 20 min. till Marstrand. Här finns inga butiker men vc/mvc/bvc, öppen förskola, apotek, 0-9 skola, bibliotek, stormarknad, några pizzerior och lite andra småaffärer.Lycka till med husletandet!
    Tack för all information {#lang_emotions_smile}
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-13 22:36:23 följande:
    Tack för all information
    Jag märker att många gillar Kungälv
  • Anonym (oxå)

Generellt är väl  allt åt syd och sydväst bättre än nord nordost. Österut är väl Mönlycke säkraste placeringen. Mkt bättre rykte än Landvetter. Öjersjö är fint och dyrt men man kan hitta radhus och renoveringsobjekt. Tänk på att köpa där huset ökar i värde och inte tvärtom. Gråbo skulle jag nog inte satsa på.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (oxå) skrev 2010-01-14 10:29:14 följande:
    Generellt är väl  allt åt syd och sydväst bättre än nord nordost. Österut är väl Mönlycke säkraste placeringen. Mkt bättre rykte än Landvetter. Öjersjö är fint och dyrt men man kan hitta radhus och renoveringsobjekt. Tänk på att köpa där huset ökar i värde och inte tvärtom. Gråbo skulle jag nog inte satsa på.
    ok, hade du satsat på Lerum överhuvudtaget? eller Ale kommun?
  • Karmen
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-14 11:12:06 följande:
    Har Landvetter dåligt rykte? Husen där är svindyra ju... Vi var på visning där i ett jätte gammal hus, trots det gick det på en halv miljon över utgångspriset
  • Anonym (Orolig)
    Karmen skrev 2010-01-14 11:14:41 följande:
    Har Landvetter dåligt rykte? Husen där är svindyra ju... Vi var på visning där i ett jätte gammal hus, trots det gick det på en halv miljon över utgångspriset
    Har aldrig hört att Landvetter har dåligt rykte...
  • Anonym (oxå)
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-14 11:12:06 följande:
    Lerum ja - Ale definitivt inte!
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-14 11:16:53 följande:
    Har aldrig hört att Landvetter har dåligt rykte...
    Nej, det skrev jag inte - jag skrev att jag som inflyttad har hört mkt mer väl om Mölnlycke, Öjersjö än om Landvetter. Men allt är ju så relativt. Men som sagt - jag är oxå inflyttad och går på de intryck jag fått.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oxå) skrev 2010-01-14 11:27:52 följande:
    Lerum ja - Ale definitivt inte! Nej, det skrev jag inte - jag skrev att jag som inflyttad har hört mkt mer väl om Mölnlycke, Öjersjö än om Landvetter. Men allt är ju så relativt. Men som sagt - jag är oxå inflyttad och går på de intryck jag fått.
    Varför inte Ale kommun? det har ett fint litet centrum men har hört negativt om Ale också...
Svar på tråden Förort till Göteborg