• Anonym (Orolig)

Förort till Göteborg

Ska köpa hus utanför Göteborg, har hört mycket om sämre förorter med droger, kriminalitet mm. själv vet jag ingenting eftersom jag kommer från en annan stad. Vi vill bo max 3 mil från Göteborg, gärna i någon tätort till en mindre stad med bra komunikationer då jag blir utan bil på dagarna när mannen jobbar, är mammaledig.
    Är så orolig att vi ska välja fel område och ångra oss sedan. Tacksam för svar

• Svar på tråden Förort till Göteborg
  • Sylten

Bor utanför Gråbo, mot Göteborg och har ca 2,5 mil in till Göteborg. Tar ca 25 min med bil och det går finfint med bussar enligt mig.

• Anonym (Orolig)
    Sylten skrev 2010-01-13 17:50:27 följande:
    Bor utanför Gråbo, mot Göteborg och har ca 2,5 mil in till Göteborg. Tar ca 25 min med bil och det går finfint med bussar enligt mig.
    Ok, har du bott där länge? är det bra där i övrigt, menar barnvänligt och så? Både Gråbo och Floda har ett litet centrum med lite affärer mm. Vilket av de tätorten är lugnast, har hört att det är lite stökigt, har jag fel?
  • JLL
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-13 17:47:43 följande:
    Jag tänker också på det, alltså att jag inte vill bo på fel sida med tanke på trafiken. Sen är det också viktigt för oss att området är barnvänligt och bra, dvs inte mycket kriminalitet och så.Vi har tittat på hus i Partille, Gråbo och Floda. Hus i Gråbo och Floda är något  billigare än Partille. Jag tror att det tar 20 min. med bil
    Gråbo är det brötigaste delen av Lerum (t.ex. brann högstadieskolan ner där för något år sedan). Floda är mycket lugnare. Jag bor i Gbg och jobbar i Floda och pendlar med tåg åt det hållet varje dag. Visst kommer det vara lite tajt i rusningstrafik precis vid avfarten till Tingstadstunneln i rusningstrafik om du åker bil Floda - Gbg, men det är inte lika illa som om du ska över/under älven.
  • Anonym (Orolig)
    JLL skrev 2010-01-13 19:34:32 följande:
    Gråbo är det brötigaste delen av Lerum (t.ex. brann högstadieskolan ner där för något år sedan). Floda är mycket lugnare. Jag bor i Gbg och jobbar i Floda och pendlar med tåg åt det hållet varje dag. Visst kommer det vara lite tajt i rusningstrafik precis vid avfarten till Tingstadstunneln i rusningstrafik om du åker bil Floda - Gbg, men det är inte lika illa som om du ska över/under älven.
    Ja, jag har läst lite i Lerumstidning om såväl Gråbo och Floda, även Stenkullen att det hade brunnit i en kulturskola där. Även att det finns droger i Lerum och runt omkring. Samma om Ale kommun. Det verkar hända saker överallt därför är jag lite förvirrad. Vet inte var vi ska flytta.
  • JLL
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-13 19:56:39 följande:
    Ja, jag har läst lite i Lerumstidning om såväl Gråbo och Floda, även Stenkullen att det hade brunnit i en kulturskola där. Även att det finns droger i Lerum och runt omkring. Samma om Ale kommun. Det verkar hända saker överallt därför är jag lite förvirrad. Vet inte var vi ska flytta.
    Stenkullen är lugnt, vad jag vet. Sedan tror jag tyvärr att man kan få tag i droger i alla kommuner i närheten av Gbg (Partille, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda). Så länge man inte bor på torget i kommunens centrum är det säkert lugnt ur boendehänsyn. Jag slår ett slag för Partille eller Lerum (Floda) jag.
  • Anonym (Orolig)
    JLL skrev 2010-01-13 20:22:28 följande:
    Stenkullen är lugnt, vad jag vet. Sedan tror jag tyvärr att man kan få tag i droger i alla kommuner i närheten av Gbg (Partille, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda). Så länge man inte bor på torget i kommunens centrum är det säkert lugnt ur boendehänsyn. Jag slår ett slag för Partille eller Lerum (Floda) jag.
    Tack! Jag har varit i Lerumscentrum och tycker att det är jätte mysigt :)
  • Sylten

Vi bor inte i själva samhället utan utanför och är väl inte inne i Gråbo så ofta.. Inte i Lerum heller för den delen.
    Men jag vet att det som sagt brann skolor här för ett tag sen..
    Själva centrum i Gråbo är litet o ganska trist..
    Vi fastnade för naturen runt omkring..

• Anonym (Orolig)
    Sylten skrev 2010-01-13 21:30:45 följande:
    Vi bor inte i själva samhället utan utanför och är väl inte inne i Gråbo så ofta.. Inte i Lerum heller för den delen. Men jag vet att det som sagt brann skolor här för ett tag sen.. Själva centrum i Gråbo är litet o ganska trist.. Vi fastnade för naturen runt omkring..
    Jag tycker också centrum i Gråbo är litet, även i Floda men som du säger är det mycket natur och fint runt omkring.
  • Ord blind
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-13 17:47:43 följande:
    Jag tänker också på det, alltså att jag inte vill bo på fel sida med tanke på trafiken. Sen är det också viktigt för oss att området är barnvänligt och bra, dvs inte mycket kriminalitet och så.Vi har tittat på hus i Partille, Gråbo och Floda. Hus i Gråbo och Floda är något  billigare än Partille. Jag tror att det tar 20 min. med bil
    Inte Floda. Bonnigt. Partille är fint. Jonsered kanske? Lite billigare än Partille men ändå nära. Lerum är fint. Vissa delar av Mölndal kan vara lite "wt" men det finns jättefina områden där. Landvetter är annars helt ok. Tar 15 min med bussen in till stan. Mölnlycke är också jättefint och med närheten till sjön. Tar tio min in till Gbg.
    Audiatur et altera pars
  • Ord blind
    Anonym (oxå) skrev 2010-01-13 12:06:25 följande:
    Däremot är väl Kållered och Lindome som ligger i Mölndals kommun mindre roliga har jag hört. är själv inflyttad och letar oxå.
    Håller inte med dig om Lindome. Tycker det är fint och de folken jag har träffat som kommer därifrån är "välartade".
    Audiatur et altera pars
Svar på tråden Förort till Göteborg