• Anonym (Orolig)

Förort till Göteborg

Ska köpa hus utanför Göteborg, har hört mycket om sämre förorter med droger, kriminalitet mm. själv vet jag ingenting eftersom jag kommer från en annan stad. Vi vill bo max 3 mil från Göteborg, gärna i någon tätort till en mindre stad med bra komunikationer då jag blir utan bil på dagarna när mannen jobbar, är mammaledig.
    Är så orolig att vi ska välja fel område och ångra oss sedan. Tacksam för svar

• Svar på tråden Förort till Göteborg
  • JLL
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-14 20:08:09 följande:
    något som vet något område i partille som är bra?
    Min åsikt: Alla områden är "bra" utom de runt själva Partille Centrum. (Björndammen och Valhamra Torg hade jag inte valt att bo i heller.)
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla svar ; ) tar gärna emot fler tips på bra alt. mindre bra områden.

• Anonym (oxå)

Vi har nu satsat på Sisjön!

• emmisss

Landvetter är fint, och Torslanda! Vi bor i Lilleby i torslanda, mycket nyproduktion, nya dagis och skolor! Perfekt...

• BrunoBus

Jag måste hålla med om Ale Kommun. :) Har bott i SUrte hela mitt liv men nu i höstas köpte vi hus i Alafors och vi trivs kanon!! :) Lugnt och skönt och så har vi ju skidbacke med pulkabacke på baksidan och härliga sjö att bada i. Ale ligger faktiskt inte så långt från Göteborg som många vill tro. Lycka till! :)

• jezca

Kungälv!

Flyttade hit för 4½ år sedan och trivs som fisken i vattnet.
    Massa barnfamiljer, lugnt, fint o rent.
    Nära till havet och nära till göteborg e ju toppen!{#lang_emotions_laughing}

• Anonym
    Anonym (Göteborgare) skrev 2010-01-13 22:06:19 följande:
    Kungsbacka och Onsala är jättefina tycker jag, gillar också Billdal/Hovås/Askim. Jonsered/Kåhög/Partille är också fint  och lite närmare Gbg än Lerum/Floda. Sedan gillar jag också Torslanda. Skulle däremot aldrig flytta till Ale kommun eller områdena nordost om Gbg (Angered, Hjällbo, Lövgärdet etc).
    Varför inte? Jag bodde i centrala Gbg förut, men har nu bott i Ale i lite mer än ett år. Stormtrivs!! Det är lugnt och skönt, men ändå finns det mesta man behöver på Ale torg; att ta sig in till Gbg tar runt 20 min och då slipper man ju tunneln också.

Ts; skulle absolut tipsa om Ale. Här är toppen och ännu bättre blir det när nya 45:an är klar + ny järnväg med pendeltåg. Kommer inte ta mer än en kvart till centrala Gbg.
  • Anonym (Göteborgare)
    Anonym skrev 2010-01-30 19:48:29 följande:
    Varför inte? Jag bodde i centrala Gbg förut, men har nu bott i Ale i lite mer än ett år. Stormtrivs!! Det är lugnt och skönt, men ändå finns det mesta man behöver på Ale torg; att ta sig in till Gbg tar runt 20 min och då slipper man ju tunneln också.Ts; skulle absolut tipsa om Ale. Här är toppen och ännu bättre blir det när nya 45:an är klar + ny järnväg med pendeltåg. Kommer inte ta mer än en kvart till centrala Gbg.
    Jag får ångest av Surte, Bohus, Nol, Älvängen... Har varit där en hel del eftersom jag har kompisar där, men drar en suck av lättnad varje gång jag åker därifrån. Tycker det är sååå tråkiga och deprimerande områden, fast naturen är fin och allt. Men jag vet att Ale kommun satsar rätt rejält på sina invånare med mkt resurser på förskola och skola, där finns fina hus till bra priser nära Gbg. Det hjälps inte för min del, jag får panik av hela Götaälv-dalen, vet inte om det är för att det ligger precis vid älvkanten eller...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2010-02-01 23:04:05 följande:
    Jag får ångest av Surte, Bohus, Nol, Älvängen... Har varit där en hel del eftersom jag har kompisar där, men drar en suck av lättnad varje gång jag åker därifrån. Tycker det är sååå tråkiga och deprimerande områden, fast naturen är fin och allt. Men jag vet att Ale kommun satsar rätt rejält på sina invånare med mkt resurser på förskola och skola, där finns fina hus till bra priser nära Gbg. Det hjälps inte för min del, jag får panik av hela Götaälv-dalen, vet inte om det är för att det ligger precis vid älvkanten eller...
    Jag håller mig dig, tycker Surte speciellt är trist, likaså Nol, Nödinge däremot är lite roligare, mycket affärer i alla fall.
  • Anonym (men gud..)

jag har bott i hammarkullen hela livet o trivs jättebra=) har två barn oxå..va e det ni tror e så hemskt med att bo i angered?? fy fan skulle aldrig vilja bo i torslanda iaf bara överklass där.. börjar nästan tro att ni e lite smårasister ..hmmm kan det vara så kanske??

• Anonym (oxå)

Det är säkert hur gemytligt som helst men om ts ska köpa hus måste man ju se det som en placering av pengar och då vill man ju inte kaske pengarna i sjön eller hur? Realist snararre än rasistl Jag skulle inte välja Torslanda heller för den delen.

• emmisss
    Anonym (men gud..) skrev 2010-02-26 09:07:53 följande:
    jag har bott i hammarkullen hela livet o trivs jättebra=) har två barn oxå..va e det ni tror e så hemskt med att bo i angered?? fy fan skulle aldrig vilja bo i torslanda iaf bara överklass där.. börjar nästan tro att ni e lite smårasister ..hmmm kan det vara så kanske??
    Vi bor i Torslanda Lilleby...
    I lilleby har mycket hyres hus och bostadsrätter och radhus, där vet jag inte om det finns så mycket överklass!? Visst det kanske finns en del villor som kostar multum, men var någonstan kostar inte husen pengar när man är nära havet? Askim och neråt det hållet är det ju lika dant.

Sen måste man ju skilja på Torslanda och Torslanda, Torslanda är stort och det finns en hel den "fina" områden som hällsvik och hästevik, där kan jag definitvt säga att bara bor överklass. Men du hade väl inga förutfattade meningar om olika samhällsklasser eller hur var det? Precis som om man skulle vara rasist bara för att man skulle valt att bo i torlsanda? Bara för man har en bra utbildnng och tjänar bra pengar, är man en sämre männika då eller en idiot? Här ser man ändå en och annan raggare med epa traktor eller trimmad volvo med fräsig vinge! haha

Jag studerar och min man jobbar, vi är inga höginkomsttagare, men har ändå råd att köpa hus i "Torslanda" Konstigt va?
  • Trollet Ludenben
    Det fattar inte jag men man har ju olika smak Jag bott i angered sen 83. Först lövgärdet och de sista 15 åren i Rannebergen (som är det enda beboeliga stället i Angered). Du har ju lika mycket fördomar mot de i torslanda som andra har om Angered. Det är bara det att de fördomar folk har om Angered är oftast sant. En tungt socialt belastad förort med kriminalitet och droger. Mångkultur kan vara bra i många fall men inte när det blir att svenskar är minoritet. Blandade kulturer anser jag vara bäst och i blandade ingår även svenskar och inte bara blandade utländska grupper. Skolorna här har en lägre nivå, naturligt eftersom svenska språket är sämre här så blir utbildningen på en lägre nivå. Gällande gymnasienivå har angeredsgymnasiet knappt några sökande. Min son går bara grundskolan i en specialanpassad klass. Den är tack och lov mycket bra.
    Arbetslösheten är stor, så även utanförskapet. Vårdcentraler är sämre, den i Lövgärdet är rena skämtet. Omgivningen i sig är mycket klotter, mycket nedgånget osv. Men positivt är att de rustar upp och renoverar. Gårdsten har blivit finare på sina ställen och nu såg jag att de rustar upp i övre lövgärdet med.
    Men hammarkullen och hjällbo ser för jävligt ut. Inget påhopp mot dig utan min kritik är enbart riktat mot stället i sig.
    Man måste inte vara rasist för att tycka att Angered är ett gräsligt ställe. Realist skulle jag snarare vilja kalla det. Rannebergen är fortfarande relativt fint och det är det enda stället här som går att bo i.
    För att inte bara risa utan även rosa litegrann måste jag ändå påpeka att naturen här är underbar. Vi är naturmänniskor och vistas mycket i skog och mark. Skogen, om man går längre ut är fortfarande fint och inte klottrat eller vandaliserat som allt annat här.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • emmisss
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-01 08:12:13 följande:
    Det fattar inte jag men man har ju olika smak Jag bott i angered sen 83. Först lövgärdet och de sista 15 åren i Rannebergen (som är det enda beboeliga stället i Angered). Du har ju lika mycket fördomar mot de i torslanda som andra har om Angered. Det är bara det att de fördomar folk har om Angered är oftast sant. En tungt socialt belastad förort med kriminalitet och droger. Mångkultur kan vara bra i många fall men inte när det blir att svenskar är minoritet. Blandade kulturer anser jag vara bäst och i blandade ingår även svenskar och inte bara blandade utländska grupper. Skolorna här har en lägre nivå, naturligt eftersom svenska språket är sämre här så blir utbildningen på en lägre nivå. Gällande gymnasienivå har angeredsgymnasiet knappt några sökande. Min son går bara grundskolan i en specialanpassad klass. Den är tack och lov mycket bra.Arbetslösheten är stor, så även utanförskapet. Vårdcentraler är sämre, den i Lövgärdet är rena skämtet. Omgivningen i sig är mycket klotter, mycket nedgånget osv. Men positivt är att de rustar upp och renoverar. Gårdsten har blivit finare på sina ställen och nu såg jag att de rustar upp i övre lövgärdet med.Men hammarkullen och hjällbo ser för jävligt ut. Inget påhopp mot dig utan min kritik är enbart riktat mot stället i sig.Man måste inte vara rasist för att tycka att Angered är ett gräsligt ställe. Realist skulle jag snarare vilja kalla det. Rannebergen är fortfarande relativt fint och det är det enda stället här som går att bo i.För att inte bara risa utan även rosa litegrann måste jag ändå påpeka att naturen här är underbar. Vi är naturmänniskor och vistas mycket i skog och mark. Skogen, om man går längre ut är fortfarande fint och inte klottrat eller vandaliserat som allt annat här.
    Bra sagt! :) Håller med att där det är blandat är det bäst, högnkomst tagare, normalinkomst tagare, studenter, utländska, svenska, ungdommar, barnfamljer och pensonärer. Svårt att få en hel blandning kanske?
  • Trollet Ludenben
    emmisss skrev 2010-03-01 08:22:41 följande:
    Bra sagt! :) Håller med att där det är blandat är det bäst, högnkomst tagare, normalinkomst tagare, studenter, utländska, svenska, ungdommar, barnfamljer och pensonärer. Svårt att få en hel blandning kanske?
    Ja, blandat är bäst men här är mycket folk av samma sort. Invandrare, bidragstagare, låginkomsttagare, lågutbildade,missbrukare eller personer med sociala problem utgör en stor del av befolkningen. De svenskar som bor här, de finns ganska många som jobbar på volvo och där med har högre löner. Men de högutbildade får man leta efter. Säger jag som bara har en gymnasieutbildning, men jag kan i alla fall stå för det och säga att de som utbildat sig på universitet och skaffat sig bra jobb med bra inkomster, de flyttar oftast här ifrån. De som gick i mina grundskoleklass, de flesta har flyttat.
    Just i området där jag bor så är det mer svenskar än övriga delar av Angered. Det beror på att de som hyrde ut lägenheterna här förr ville att det skulle vara så, ett mer svenskt område. Det är ingen myt för det sa de till mig och mamma rakt ut när vi sökte lägenhet här 1996. Men de som jobbade då jobbar inte kvar idag och det bor mer invandrare här nu än då. Men här i denna delen finns mer normalinkomsttagare och mycket barnfamiljer. Men i Angered i stort så är det inte så.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Anonym (Orolig)
    Jag har vänner i hammarkullen som trivs bra men  har dock fått problem med barnen i tonåren, själv skulle jag inte se mina barn växa upp där eftersom det är ett område som är väldigt utsatt och det är ju barnen som drabbast värst. Men det handlar inte om rasism.
Svar på tråden Förort till Göteborg