• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    Lundabebis skrev 2013-12-10 10:42:31 följande:
    Vi var inne och kollade igår på sajten du tipsade om och även om det är dyrare än att hyra "vanligt" så kan det vara fördelar som t ex närhet till naturen, pool och annat barnvänligt. Det kan vara roligare för barnen att vara nära sådant än att bo mitt i stan. På många annonser står det ofta att busshållsplatser ligger nära. Vi har tänkt ha en bil, men den kommer antagligen att användas till utflykter och annat för barnen så då kan det vara bra för mig att kunna  ha nära till buss. Vi fick några tips på bra områden av personer på min blivande arbetsplats, men de ligger väldigt centralt så det blir ganska liten yta för mycket pengar..

Jag antar att du trivs bra i Oregon eftersom du bott där nästan hela tiden. Jag har besökt västkusten en gång, men kom inte längre norrut än San Fransisco och jag gillade det skarpt :)

Tack för din hjälp!
    Om ditt jobb ligger centralt så kolla vilka områden som har bra busskommunikationer till ditt jobb.  Det går säkert att bo lite längre ut och större om det finns bra kommunikationer.

Det är närmast brist på hyresbostäder på de flesta orter här i USA så ni får skynda er att hitta något om ni kommer hit om ett par månader.  Jag skulle tro att många som hyr ut sina bostäder åt turister i Seattle gärna hyr ut under 6 månader och speciellt under vintern då jag inte tror att så extremt många vill turista i Seattle.

Portland är en mysig stad att bo i.  Ganska stor, men känns lite som en småstad.  
  • Lundabebis

Jag blev faktiskt förvånad över de relativt höga hyrorna, men det är klart att hyra ett hus i Seattle borde kosta en del, framför allt om det är brist på hyresbostäder. Har egentligen inget att jämföra med eftersom det känns ganska ovanligt att hyra sitt hus i Sverige.

Ja, som jag har förstått det på andra som besökt nordvästra USA finns det många trevliga platser att besöka, både för naturupplevelser, såsom vandring, paddling, skidor osv och städer som t ex Vancouver. Har kollat i några guideböcker för att planera utflykter. Ska verkligen bli superspännande. Och om jag förstår dig rätt är Seattle en trevlig stad.

• evaoregon
    Lundabebis skrev 2013-12-11 21:37:28 följande:
    Jag blev faktiskt förvånad över de relativt höga hyrorna, men det är klart att hyra ett hus i Seattle borde kosta en del, framför allt om det är brist på hyresbostäder. Har egentligen inget att jämföra med eftersom det känns ganska ovanligt att hyra sitt hus i Sverige.

Ja, som jag har förstått det på andra som besökt nordvästra USA finns det många trevliga platser att besöka, både för naturupplevelser, såsom vandring, paddling, skidor osv och städer som t ex Vancouver. Har kollat i några guideböcker för att planera utflykter. Ska verkligen bli superspännande. Och om jag förstår dig rätt är Seattle en trevlig stad.
    San Juan islands är väldigt fina öar.  Vancouver är trevligt och Victoria på Vancouver island är mysigt.  Det finns flera områden i både Wanshington och Oregon med vingårdar som säljer fantastiskt goda viner.  Vulkanen Mount St Helens är väl värt ett besök och Columbia river gorge likaså.

Hyrorna är höga här i USA både för lägenheter och hus.  När vi flyttade ifrån en lägenhet och köpte ett hus så minskade vår månadskostnad och det är nog inte helt ovanligt.  

Det är ganska vanligt att hyra ut hus här i USA för många har köpt husen när priserna var höga och kan inte sälja husen utan att gå med jätteförlust så då hyr de ut husen tills priserna går upp igen.  En del köper också hus som en investering och hur ut dem.  
  • Starline

Hej jag bor i New Jersey sen 7 år med min dotter som är 3.5, 18 månader son och make. Sen jag fick en son och han ibland får kommentarer av de som råkar se att han inte är omskuren så har jag insett hur vanligt det är här att pojkar blir omskurna även om inte föräldrarna är judar. Är själv emot det då det tar bort pojkens möjlighet att själv välja men undrar vad ni andra tycker om det.

• yndra

Min son ar inte omskuren. Skulle aldrig falla mig in i att gora det om det visar sig att nasta ar en pojk. Allt farre pojkar blir omskurna varje ar har i USA aven om vissa delar haller hardare fast i gammalt tank. Min man ar omskuren och vill att vi gor det om nasta ar en pojk men jag har satt ned foten. Forhuden fyller ju en funktion!

• Starline

Blir glad av att höra det Yndra!! Det var på tal att vi omskar vår son för att jag inte undersökte ämnet utan lyssnade på hans snack om att vår son skulle bli retad etc. men tack o lov han jag undersöka det i tid och som du få reda på funktionerna. Men många svenska mammor med amerikanska pappor jag träffat har tyvärr fallit för trycket och vissa basunerar till och med ut "renare och snyggare" etc

• Jamieolivia

Jag fick en son i september och fick frågan på sjukhuset redan om omskärning, men vi sa nej! Det ska han få bestämma själv som du sa....

• evaoregon
    Lundabebis skrev 2013-12-09 14:08:33 följande:
    Hejsan!

Min man, våra två barn och jag kommer att bo i Seattle från mitten av februari och 6 månader framåt. Jag ska jobba och min man vara hemma med barnen (vår yngsta är 17 månader när vi åker och storebror 4,5 år). Vi är inte ute i vidare god tid och har varken fixat boende (letar på craigslist) eller kollat upp info om vad som är bra att tänka på när man ska "bo" i USA. Tänkte därför höra om det är någon här som har några tips rörande detta och om det kanske t o m är någon som bor i Seattle här i tråden. Vi har inga känningar i Seattle förutom mina kontaktpersoner på NWFSC/NOAA där jag ska arbeta. Kanske någon som vet något om aktiviteter för barn som är värda ett besök? 

Tacksam för tips Glad
    Ha en härlig vecka!
    Betty
    Hur går det för er?  Det är ju bara någon månad kvar tills ni ska åka.
  • TillFlorida

Nu när vi är inne på 2014 så börjar jag titta lite på deklarationsformulären.

Hur har ni andra redovisat era pensionskonton i Sverige (hos t.ex. AMF) Om värdet har gått upp, måste man skatta för det i USA (Det är nog 30 år till några pengar börjar betalas ut och jag sätter inte in några pengar i Sverige längre)

Skickar ni andra in FBAR för att redovisa era pensionstillgångar om era Svenska tillgångar överstiger 10000 dollar?

• Lundabebis
    evaoregon skrev 2014-01-13 15:38:24 följande:
    Hur går det för er?  Det är ju bara någon månad kvar tills ni ska åka.

Eva, ja det går framåt! Vi har hittat en lägenhet som verkar OK. Vi har betalat för en månad och sedan får vi se om vi förlänger. Det är ju supersvårt att veta om området är bra eller inte... Men det känns i alla fall skönt att ha något när vi kommer fram och hyresvärden verkar toppen. Vi har också boka hyrbil så att vi lätt kan ta oss från flygplatsen. Vet du förresten hur det är med körkort? Jag hörde att man var tvungen att ta amerikanskt körkort om man skulle vara i landet längre än tre månader. Det var visst en försäkringsfråga..

Jag kontaktade svenska skolföreningen i Seattle och de hade lekgrupp en gång i veckan för barn och den verkar vara väldigt aktiv. Passar ju oss perfekt eftersom vår 4,5 åring har ganska höga sociala krav. 

En av mina kompisar har just fått veta att hon har släkt i Portland och har beslutat att hälsa på oss i Seattle för att sedan besöka Portland. Hon har kollat runt lite och om man ska tro henne är Portland en toppenstad Glad

Hoppas allt är bra med dig och önskar dig ett gott 2014!