• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    minafinastebarn skrev 2014-07-18 22:58:55 följande:

Får man fråga vart du bor o varför? :)

Jag bor i Portland Oregon.  Min man är amerikan och även jag är numera amerikansk medborgare.  Jag hamnade här pga min man.
  • yndra
    minafinastebarn skrev 2014-07-19 23:33:06 följande:

Hur lång tid tar det för att bli medborgare? Krav på det?

Att bli medborgare beror pa vilket visum du kom in pa. Ar man gift nar man flyttar hit och kommer pa spouse visa sa kan man bli medborgare efter 3 ar, jag far mitt medborgarskap nasta ar. Flyttar man hit pa fiance visa tar det langre tid.
  • evaoregon
    yndra skrev 2014-07-20 07:51:15 följande:
    Att bli medborgare beror pa vilket visum du kom in pa. Ar man gift nar man flyttar hit och kommer pa spouse visa sa kan man bli medborgare efter 3 ar, jag far mitt medborgarskap nasta ar. Flyttar man hit pa fiance visa tar det langre tid.
    Jo, precis.  Jag kunde bli medborgare efter 3 år, men väntade längre eftersom Sverige inte tillät dubbla medborgarskap då.  Så nu har både jag och barnen både svenska och amerikanska medborgarskap.  Jag gillar att vara medborgare och att kunna rösta.  
  • Elisabeth83

Vi var på Disneyland nu i juli och fy vad hett det var och långa köer...barnen piggnade till på kvällen och ville åka, lagom till stängning.

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Apotheosis

Hej! Far jag vara med har? :) Vi bor i Orange County, CA, eller just nu bor vi tillfalligt i Las Vegas pga jobb, men det ar OC vi kanner oss hemma i. :)

• angispangis

Har ingen aning om jag gör rätt nu, då jag är helt ny i detta forum. Men jag gör ett försök och skriver här. 
    Jag och min pojkvän som är från LA ska ny flytta tillbaka till USA och har redan påbörjat ansöknings processen! Dem har tagit emot vår ansökan och håller nu på att gå igenom den för att se så att vi har skickat med alla dokument dem behöver för att kunna göra ett beslut.
    Hur som helst är min fråga; Vad ska jag tänka på innan jag lämnar Sverige!? Ska man kontakta skatteverket eller försäkringskassa? Behöver jag någon speciell försäkring innan jag åker? Behöver jag ha med mig några specifika dokument från Sverige till sus? osv osv. Skulle vilja få så mycket info som möjligt om vad jag ska göra innan flytten. Nu vet jag att vi inte blivit beviljade än och att det tar tid, men jag vill vara ute i god tid och ta reda på så mycket som möjligt. 

Hoppas det här inlägget hamnar på rätt stället nu, så någon ser. Hur som helst! Tacksam för svar!