• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    Lundabebis skrev 2014-01-23 23:09:13 följande:

Eva, ja det går framåt! Vi har hittat en lägenhet som verkar OK. Vi har betalat för en månad och sedan får vi se om vi förlänger. Det är ju supersvårt att veta om området är bra eller inte... Men det känns i alla fall skönt att ha något när vi kommer fram och hyresvärden verkar toppen. Vi har också boka hyrbil så att vi lätt kan ta oss från flygplatsen. Vet du förresten hur det är med körkort? Jag hörde att man var tvungen att ta amerikanskt körkort om man skulle vara i landet längre än tre månader. Det var visst en försäkringsfråga..

Jag kontaktade svenska skolföreningen i Seattle och de hade lekgrupp en gång i veckan för barn och den verkar vara väldigt aktiv. Passar ju oss perfekt eftersom vår 4,5 åring har ganska höga sociala krav. 

En av mina kompisar har just fått veta att hon har släkt i Portland och har beslutat att hälsa på oss i Seattle för att sedan besöka Portland. Hon har kollat runt lite och om man ska tro henne är Portland en toppenstad Glad

Hoppas allt är bra med dig och önskar dig ett gott 2014!
    Det låter som om det har ordnat sig bra för er! Glad

Jag vet inte riktigt hur länge man får köra med svenskt körkort här (verkar vara olika beroende på vilken stat), men om ni blir tvungna att ta amerikanskt körkort så är det enkelt.  

Ja, Portland är en toppenstad.  Glad

Allt är bra med mig och jag hoppas 2014 blir ett toppenår för er!
  • yndra
    TillFlorida skrev 2014-01-23 22:09:16 följande:
    Nu när vi är inne på 2014 så börjar jag titta lite på deklarationsformulären.

Hur har ni andra redovisat era pensionskonton i Sverige (hos t.ex. AMF) Om värdet har gått upp, måste man skatta för det i USA (Det är nog 30 år till några pengar börjar betalas ut och jag sätter inte in några pengar i Sverige längre)

Skickar ni andra in FBAR för att redovisa era pensionstillgångar om era Svenska tillgångar överstiger 10000 dollar?

Jag har inte ens tankt pa pensions pengarna fran sverige. Jag har aldrig haft eget sparande utan bara de stackars kronorna som jag laser om i det roda kuvertet varje ar. Maste man alltsa redovisa de pengarna nu? Det ar ju inga pengar man har tillgang till pa manga manga ar.
  • TillFlorida
    yndra skrev 2014-01-23 23:53:23 följande:

Jag har inte ens tankt pa pensions pengarna fran sverige. Jag har aldrig haft eget sparande utan bara de stackars kronorna som jag laser om i det roda kuvertet varje ar. Maste man alltsa redovisa de pengarna nu? Det ar ju inga pengar man har tillgang till pa manga manga ar.
    Jag tror (har inte fått klarhet i detta än) att det bara är privat pensionssparande som i så fall behöver redovisas och då bara om dina Svenska tillgångar (Privat pensionssparande och bankkonton mm) överstiger 10000 dollar. Då måste man redovisa samtliga Svenska konton.
  • Mandariine

Vill fråga om deltidsjobb i USA typ 50%. Är det ovanligt/vanligt? Finns det att söka sådana jobb, eller är det något ingen förväntar sig?

• yndra
    Mandariine skrev 2014-02-06 05:10:37 följande:
    Vill fråga om deltidsjobb i USA typ 50%. Är det ovanligt/vanligt? Finns det att söka sådana jobb, eller är det något ingen förväntar sig?

Det finns gott om deltidsjobb! Vilken branch tanker du pa?
  • Mandariine
    yndra skrev 2014-02-06 05:47:50 följande:

Det finns gott om deltidsjobb! Vilken branch tanker du pa?
    Jag tänkte främst på administrativa jobb och enklare dator/programmering/databashantering, kanske inom universitets/högskolevärlden, museum, bibliotek etc.
  • Mandariine

Undrar även hur det fungerar med läraryrken, finns något sådant system som i sverige med "behöriga lärare" och att man måste ha lärarexamen eller är det ämneskunskaper som gäller?

• evaoregon
    Mandariine skrev 2014-02-06 06:14:55 följande:
    Undrar även hur det fungerar med läraryrken, finns något sådant system som i sverige med "behöriga lärare" och att man måste ha lärarexamen eller är det ämneskunskaper som gäller?
    Ja, lärare måste ha examen och vara behöriga.  
  • Mandariine
    evaoregon skrev 2014-02-06 16:04:29 följande:
    Ja, lärare måste ha examen och vara behöriga.  
    Ok tack! Vet du hur det är med estetiska ämnen dans/drama/musik etc. Finns något motsvarande svenska "kulturskolan"?
  • Mandariine

T.ex. om ens barn vill spela flöjt, hur går man vanligast tillväga?