• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • southernbelle
    hewa skrev 2010-01-20 20:14:21 följande:
    Hehe Du och jag har varit i samma tråd märker jag. Blir så evinnerligt trött på människor som inte kan se utanför sin egen lilla låda. I sällskapet härinne törs man ju faktist säga högt att jo, jag var hemmafru i två år och vet ni vad - jag insåg att jag är jäkligt mycket mer än bara min yrkesroll (som dessutom, har jag upptäckt nu ifall ni inte redan fattat det av allt mitt gnäll, suger). Men visst, jag var ju dagdrivare... Eller inte. Skönt att du är bättre förresten! Och alla ni andra får också krya på er. Jag lämnade precis barnen hos mormor & morfar - ska på kurs inne i Sthlm imorgon och måste åka rätt tidigt. Vill inte behöva lämna Ida superdupertidigt på dagis och Albin har fortfarande feber så han ska ju inte till skolan. Så eftersom maken är i Slovakien får jag vackert be mormor & morfar om hjälp. Ganska skönt att rå om sig själv en kväll Ett glas vin skulle inte sitta helt fel... får väl sniffa på korken
    Ja men visst är det konstigt. Sen att man skall känna sig som en mindre värd kvinna för att man lever på sin make i ett par år. Jag tycker äktenskap går ut på att stötta varandra och hade jag fått en chans att åka så hade min make så klart följt med och stöttat mig och vice versa, spelar mindre roll vart pengarna kommer ifrån. Fast vi har väl redan kommit fram till att svenskarna (vilket inte är oss i tråden) är väldigt tråkiga
  • julmusten

Uhhh, CHarly, sjuka svettningar later lite labbigt. Men det kanske ar nagon poang till de dar svettningshyddorna indianerna kor med?? A andra sidan sa roker de ju lite allt mojligt samtidigt!!

Jag sitter har och funderar och funderar som funderarsmurfen alltid sa.

I var stad sa har de public Pre-K sa vi har anmalt Ella. I och med att min man jobbar for samma stad sa har han lite hooks, sa vi kan nog fa vilken skola vi an vill, men vi vet verkligen inte vilken vi skall valja. Ingen av dem ar val stjarnskolor direkt, men det ar pre-K vi snackar om, sa det gor forhoppningsvis inte sa himskans mycket.

Vi har att valja mellan tre skolor.

Skola 1. Pre-K-8 Langt borta, valkand och bra rektor, Internatinellt Bachelauriat program, average klass-storlek ar 24, och lagom bra blandning pa eleverna, (typ 30, 30, 30, 10 - white, AA, Hisp., Asian).

Skola 2. Pre-K-6 Nara, men i ett inte sarskilt bra omrade. Har de basta testresultaten av alla tre skolorna. Montessori, med average klass-storlek ar 15, blandning pa eleverna ar fortfarande OK, men lite mer Hisp. och AA an white och asian, och pga omradet det ligger i, blir jag lite fundersam pa det.

Skola 3. Pre-K-6 Narmast, men samst resultat av alla tre. Klass-storlek 14, ocksa en Montessori. 60% vita, resten hisp. och AA.

Sa hur skulle ni tankt?? Ar det viktigast att det gar snabbt att ta sig dit, att omradet skolan ligger i ar lite finare, (inte tjusigt by any means, vi snackar, chans att bli skjuten i drive-by eller inte typ), eller att skolan producerar bra resultat???

Jag kan i vanlig ordning inte ta ett enda beslut!!

• hewa

Charly - jag blir allra mest förvånad över att det är så många som är så totalt ointresserade av att lära känna en helt ny kultur. Man kan åka på semester hur många gånger som helst till ett land men det är inte förrän man faktiskt bor där en längre tid man kan säga något om hur landet egentligen är att leva i. Jag känner fortfarande att det jag hann se av livet i MI är väldigt, väldigt lite. Vi levde så i vår skyddade lilla bubbla att jag ändå har rätt dålig uppfattning om hur normal-amerikanen har det. Och då gäller det i MI, ännu sämre uppfattning har jag ju om vi hoppar ett par stater bort.

Sen är det rätt intressant hur människor som aldrig provat kan säga så tvärsäkert att de aldrig skulle vilja. Både jag och maken har ju fått blodad tand, det var vi lite rädda för innan vi åkte och så blev det ju - senast i går kväll lovade jag följa honom till världens ände, bokstavligen

DC - just en sån sak känns ju kanske inte som det mest hälsosamma att räkna ner till heller. Visst, det kan ju vara en hyvens kille men risken känns ändå rätt stor att det inte är det.

• julmusten

Hahahaha, DC!! Ledsen att jag skrattar, men det dar ar ju verkligen lite galet.

Jag har ocksa en FB-van, (min svagerskas kompis egentligen), som alskar ngon som sitter i fangelse. Hon avslutar varenda uppdatering med att hon alskar honom. Det kan sta vad som helst, typ: "My son is throwing up all over the place - I love XXX". Ehhh, OK.

Da ar det mycket battre att klaga pa sina barn och fraga folk om de vet var man skall aka skidor i Vermont!!

• southernbelle

Hewa, Håller helt med. Förstår inte heller hur man inte kan vara ett dugg intresserad av en annan kultur osv. Jag vart faktiskt riktigt irriterad på dom som tycker välgörenhet är inget dom vill göra för att man inte tjänar pengar på det. Hur skulle världen se ut om det vore så? Nån timme borde man väl kunna avstå att göra något för nån annan utan att tjäna pengar på det?

• Desertchick

hewa och musten: Helt ok att garva. Jag pratade med henne för ett tag sen om det, och hon är tydligen helt i det blå när det gäller jail birden. "Han är en helt ändrad person, och han vill komma till England när han kommer ut bla bla bla". Han sitter inne för robbery with a weapon, eller nåt sånt.  Och "det var ju inte hans fel". Nähä det är därför han sitter där då. Och UK vill säkert ha en kriminell person som flyttar dit. {#lang_emotions_undecided}

• southernbelle

Julis, det där med skolor är svårt. Om någon av skolorna ligger i ett risk för drive by shooting område så hade jag nog hoppat den skolan oavsett resultat tror jag.
    Som du säger, det är ju bara pre-K så jag skulle nog ta den skolan som känns säkrast och trevligast och tänka mindre på resultat.

• Mealla

Hewa & Charly, 

jag laste lite i den traden och fastnade for den otroliga vidsynta och fordomsfria tonen i vissa inlagg "bara torka nasor och laga mat" och "dagdrivare och dronare"... {#lang_emotions_throwup}
    Speciellt da man ingen egen erfarenhet har i amnet.
    Julmusten,
    svart beslut, men jag skulle nog i dina skor valja skola nr 1 (om den inte ar for langt borta) eftersom en bra rektor ar valdigt viktig for hela skolans inriktning och det avspeglar sig i undervisning och allman ton i skolan.
  • Mealla
    Desertchick skrev 2010-01-20 20:43:35 följande:
    hewa och musten: Helt ok att garva. Jag pratade med henne för ett tag sen om det, och hon är tydligen helt i det blå när det gäller jail birden. "Han är en helt ändrad person, och han vill komma till England när han kommer ut bla bla bla". Han sitter inne för robbery with a weapon, eller nåt sånt.  Och "det var ju inte hans fel". Nähä det är därför han sitter där då. Och UK vill säkert ha en kriminell person som flyttar dit.
    Varfor ar vissa tjejer sa i det bla? Jag skulle vilja ruska om personer som henne, wake up and smell the coffee...
  • Desertchick
    Mealla skrev 2010-01-20 20:45:43 följande:
    Hon är helt naiv. Och så har hon två ungar också....sjukt. 

Fråga: Får folk som har suttit i fängelse skaffa pass efter att de kommit ut?
Svar på tråden USA tråden!