• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • julmusten

Wow Kitty. Jag har ju jobbat lite for sana typer. Jag har alltid tolkat det sa att de, om de inte har nannyhjalp, typ ar ensamstaende eftersom deras makar jobbar sa himla mycket. Sa de tar vartenda ogonblick som de kan for att vara sjalva. Men det ar en ratt sa knepig varld overlag maste jag saga. 

Forresten skulle jag satsat pa att sjunga en lat som finns pa bade svenska och engelska, Imse Vimse, eller Blinka lilla stjarna typ.

• LAMadde
    Rhino skrev 2010-01-21 03:57:55 följande:
    KS: Det låter som om hon är van att få lite som hon vill... Madde: Jag vet att du skrivit att ni sparar $10 000 i månaden till hus här. Ni kanske rent av har tillräckligt för att köpa något kontant i Sverige? Det behöver ju inte vara en stor vill ni börjar med. Vi sålde ju vår lägenhet här innan vi flyttade till Sverige och för den vinsten köpte vi vårt radhus utanför Stockholm kontant. Så, jag vet inte vad som gäller vid banklån, men ni kanske kan hitta något att köpa till att börja med ändå?
    Josh pratar inte så mycket om pengar.. Men jag tror 'vi' har över 100.000$ sparade.. men jag tror inte han vill använda allt till ett köp. Plus att ja tror inte vi kan få så mycket för 6-700.000 i sthlm. Ett radhus går ju på 2-3miljoner och så mycke har vi inte sparat. Ska prata med honom o se va han säger om 'vårt' sparkonto
  • Rhino

Det beror ju givetvis VAR i Stockholm du vill bo. Vi bodde en halvtimme söder om city (Västerhaninge) och huset vi bodde går idag på ca 1 miljon. En bra summa i och för sig, men inga 2-3 miljoner.
    Men det kanske är smart att känna av läget lite innan ni köper?

Vi hade ju tur åt alla håll egentligen.
    1. Vi köpte vår lägenhet i San Diego när det fortfarande var relativt billigt.
    2. Tre år senare sålde vi den för mer än DUBBELT än vad vi gav för den.
    3. Vi tog pengarna, skattefritt, vilket man får göra en gång i sitt liv (i aalla fall vad som gällde då).
    4. Dollarn var ganska hög när vi flyttade, så vi fick många kronor för våra dollar.
    5. Köpte radhus i Stockholm när det var relativt billigt.
    6. Fyra år senare sålde vi vårt radhus för det DUBBLA av vad vi betalat för det.
    7. Kronan var under 6kr och vi fick många dollar för våra kronor. (dock fick vi skatta fett... heja Sverige ).
    8. Köpte ett foreclosure-hus här på en marknad som var körd i botten.

Vi har minst sagt havt tur!

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Rhino

7. DOLLARN låg under 6kr...

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • evaoregon
    Maina skrev 2010-01-21 03:05:50 följande:
    När jag läste detta kom jag och tänka på min kompis som är aupair här. Hennes värdbarn är 2 och 4år, de går hos "dagmamma" mellan 8.30 och halv 5 mån till fredag. Min kompis tar hand om barnen Mellan 7 och 8.30 på morgonen och från 16.30-20.30 varje kväll. Hon jobbar oftast varje lördag. Pappan jobbar jätte mycket, men mamman jobbar väl sådär mycket. Men gillar att spendera sin tid i sitt rum och hänga på facebook. Barnen saknar såklart sina föräldrar och har börjat ha tantrums (stavning?) väldigt ofta. Då kommer mina kompis värdmamma på att det är nog för att hon inte spenderar tillräcklig mycket tid med sina barn. Så nu har värdmamman bestämt sig för att 1 TIMME I VECKAN ha speciell mommy and me time med 4åringen....Aså jag fattar inte varför man skaffar barn om man inte vill umgås med dem.
    Nej, det är ju skrämmande...  {#lang_emotions_frown}
  • LAMadde
    Rhino skrev 2010-01-21 04:20:34 följande:
    Det beror ju givetvis VAR i Stockholm du vill bo. Vi bodde en halvtimme söder om city (Västerhaninge) och huset vi bodde går idag på ca 1 miljon. En bra summa i och för sig, men inga 2-3 miljoner. Men det kanske är smart att känna av läget lite innan ni köper? Vi hade ju tur åt alla håll egentligen. 1. Vi köpte vår lägenhet i San Diego när det fortfarande var relativt billigt. 2. Tre år senare sålde vi den för mer än DUBBELT än vad vi gav för den. 3. Vi tog pengarna, skattefritt, vilket man får göra en gång i sitt liv (i aalla fall vad som gällde då). 4. Dollarn var ganska hög när vi flyttade, så vi fick många kronor för våra dollar. 5. Köpte radhus i Stockholm när det var relativt billigt. 6. Fyra år senare sålde vi vårt radhus för det DUBBLA av vad vi betalat för det. 7. Kronan var under 6kr och vi fick många dollar för våra kronor. (dock fick vi skatta fett... heja Sverige ). 8. Köpte ett foreclosure-hus här på en marknad som var körd i botten. Vi har minst sagt havt tur!
    Jag är ju fr Huddinge och vill gärna hamna där omkring. Har tittat i Huddinge, farsta, älvsjö.. ööö.. ja, massa andra ställen. Vill bo söder om stan. Huddinge är iofs väldigt dyrt (runt centrum) och har hög skatt så det måste absolut inte va just där. Hur trivdes ni i västerhaninge? Har nog aldrig varit där, vet du hur långt det är till huddinge därifrån (eller till ex. Kungens kurva?). 500.000 och kanske tom 1mille skulle vi kunna betala cash.. ja tog precis upp iden me josh o han tycker det är en dålig ide. Han fattar inte att det är omöjligt att hitta hyreslägenheter i sthlm och ännu svårare att hitta ett hus. Om vi ska hyra ett radhus för över 20.000kr/mån så vill jag ju mycke hellre försöka köpa nåt, bo där i 1-2år och sedan sälja om det skulle va så. Vi kommer ju med rätt stor säkerhet inte förlora pengar på det iaf, förhoppningsvis kanske vi tom kunde tjäna några tusen.
  • LAMadde

Har precis kollat kartan och det är ju inte så långt fr huddinge.. red på sundby och det verkar ju ligga mitt-i-mellan Ska kolla lite där, tack för tipset. Vilket sjukhus födde du på btw?

• Rhino

Jo, jag trivdes SUPER i Västerhaninge, men mycket tror jag beror på att vi hamnade på en kanon-gata med massor av barn och väldigt bra sammanhållning (kräftskivor, spontana långbord på sommaren, barn ute hela tiden och alla åldrar lekte med varandra... det var kojbygg och lådbilsbygge, sandlådebygge, på sommaren hade alla pooler som barnen badade i, osv.) Jättemysigt område tyckte vi. Lummigt och grönt och där vi bodde fick man parkera bilen i utkanten av området, dvs det var bilfritt mellan husen och barnen cyklade och sprang mellan gårdarna väldigt säkert.

MEN... vi kom ju aldrig upp i skolåldern. Efter vad jag förstår ligger inte de allra bästa skolorna i VH... ganska stökigt i vissa klasser har jag hört.
    Men, som sagt, vi kom aldrig dir, så det är bara vad jag hört. Inget jag upplevt av egen erfarenhet.

Huddinge ligger inte så herrans långt från VH: Både L&A är födda där... så... tja... en halvtimme kanske? Det tar 29 minuter med pendeln in till cetralstationen.

• Emsebamse

Madde, när vi köpte vår lägenhet 2005 var sambon student så han hade inte jobb i Sverige. Han fick visa upp gamla deklarationer och ett brev från hans amerikanska bank som sa att han alltid betalat amortering och ränta i tid. Sen la vi in en rätt bra handpenning med. Det var Nordea vi hade som bank. 
    Bankerna är väl lite försiktigare nu men om han kan visa upp att han har en fast inkomst (och en rätt bra sådan) så borde det väl vara ok.  

Räknar man på vad det kostar att köpa villa mot att hyra så kanske det i dagsläget med den låga räntan blir billigare att köpa än att hyra.

Svar på tråden USA tråden!