• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • rasajj
    Mealla skrev 2010-01-20 21:16:47 följande:
    Jag tror att det ligger ratt mycket i vad du sager, jag har nagra vanner som bor i Taby/Danderyd (manga valutbildade och hogavlonade bor dar) och de flesta som ar mammalediga med andra/tredje barnet, skriver in sig pa distanskurser pa universitet, for da raknas man som student och da far man ha de andra barnen full tid pa dagis.  De fragar alltid mig hur jag star ut med att vara hemma, och hur jag orkar fastan barnen inte ar pa dagis, och hur de inte skulle kunna palla det sjalva, helgerna ar jobbiga nog. De alskar sjalvklart sina barn och vill ha dem, inte pa heltid dock.
    Sa har min syster gjort nu nar tvaan kom for ett ar sedan. Da skrev hon in sig pa distanskurser, plus en kurs i Uppsala. Sa hon maste ju pendla till u-sala nan dag i veckan och resten av veckan studerar hon ju.. Sa da far aldsta pojken vara pa dagis heltid. jattepiffigt!! Hon ville egentligen inte ha barn, det var hennes sambo som ville.. Och tvaan hade hon nog helst skippat helt, men hon ville inte att ettan skulle vara ensambarn.. Sa..

Hon tyckte fruktsansvart synd om mig som var hemma med vara barn pa heltid..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Rhino

På tal om att inte orka/vilja spendera hela dagarna med sina barn...

Idag började vi dagen med att gå ut och leka några timmar.
    Sedan hem och åt lunch.
    Sedan bakade vi.
    Sedan lekte vi med bilar och My Little Ponies under sängen och i garderoben.
    Sedan målade vi och gjorde potatisstämplar.
    Sedan diskade barnen alla penslar (och sig, och golv, och, och, och)
    Sedan undrade de vad vi skulle göra..

"Näe, nu får ni hitta på något själva" fick de som svar, men iiiiinget var ju roligt. Jag föreslog att de kunde leka med någon av alla tusen leksaker de har, läsa en bok, lägga pussel, lyssna på sagoband (CD säger man kanske nu när vi är inne på 2000-talet ).

FINE! Vi lyssnar väl på saga då! (som om det vore ett straff...)

Och nu ligger de och sover i varsin säng! Sånt händer liksom inte här. Vilken lyx! För mig! {#lang_emotions_heart}

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Maina
    Wagram skrev 2010-01-20 20:49:03 följande:
    Horrni, nog ar det bara i USA som folk betalar en barnvakt for att vara med deras barn medan de sjalva stannar kvar pa samma stalle (men utan att umgas med barnet)? (Ja, jag har fordomar om en viss typ av amerikanska hemmafruar). Jag var i morse pa biblioteket med Lilja och traffade da pa en bekant som jag vet tidigare har haft nanny pa heltid trots att hon sjalv varit hemma med tva barn (hur de har det hu vet jag inte). Hon sag lite besvarad ut nar hon traffade mig och sa att hon skulle mota barnvakten dar for hon har sa mycket att gora. Javisst, det forstar jag ju att hon behover lite tid for sig sjalv da och da, eller for att gora sadant som ar lite krangligt med barn i slaptag, ingenting konstigt med det. Vi pratade en stunde, och sedan kom barnvakten och hon, den bekantas dotter, jag och Lilja gick for att lyssna pa storytime i ett harn av biblioteket. Lilja hade lite svart att sitta still och verkade inte sa intresserad av sagan, sa vi gick runt lite i biblioteket istallet. Dom om min forvaning nar jag traffar pa samma bekant ca tio meter ifran dar vi satt. Hon holl pa att titta pa bocker for barnen lite forstrott. Jag fattade ingenting och sa nagot om att jag trodde att hon hade saker att gora och undrade om nagot hade hant sa att hon inte kunde ga ivag. Hon ser da jattegenerad ut och mumlar nagot om att egentligen har hon ju tusen saker att gora, men att det inte var nagon ide att ga ivag eftersom hon vantade pa att storytime skulle ta slut sa att hon kunde kora hem dottern och barnvakten. Forst da insag jag att detta var planen fran borjan: barnvakten skulle ta dottern sa att hon sjalv kunde...ja, vad da? Vanta tio meter darifran? Det verkade inte som om hon tyckte att det var speciellt kul eller viktigt att valja ut bocker just da, utan sag mest ut som om hon forsokte fa tiden att ga. Eftersom hon sag jattegenerad ut nar jag fragade varfor hon fortfarande var dar (men inte pa ett anklagande satt, utan for att jag verkligen blev forvanad) antar jag att hon sjalv inte tyckte att det var riktigt normalt beteende. Om man anda inte har nagot viktigt som man vill eller maste gora kan man val ta tillvara pa tiden med sitt barn? Hade det verkligen varit sa besvarligt att satta sig med dottern (och barnvakten om nu hon far betalt for ett visst antal timmar) och lyssna pa sagan? Ja, jag vill inte doma andra, och kanske hade hon en vettig anledning till att gora som hon gjorde, men det dar fenomenet att man behover en nanny pa heltid medan man sjalv ar hemma pa heltid kan jag bara inte forsta.
    När jag läste detta kom jag och tänka på min kompis som är aupair här. Hennes värdbarn är 2 och 4år, de går hos "dagmamma" mellan 8.30 och halv 5 mån till fredag. Min kompis tar hand om barnen Mellan 7 och 8.30 på morgonen och från 16.30-20.30 varje kväll. Hon jobbar oftast varje lördag. Pappan jobbar jätte mycket, men mamman jobbar väl sådär mycket. Men gillar att spendera sin tid i sitt rum och hänga på facebook. Barnen saknar såklart sina föräldrar och har börjat ha tantrums (stavning?) väldigt ofta. Då kommer mina kompis värdmamma på att det är nog för att hon inte spenderar tillräcklig mycket tid med sina barn. Så nu har värdmamman bestämt sig för att 1 TIMME I VECKAN ha speciell mommy and me time med 4åringen....Aså jag fattar inte varför man skaffar barn om man inte vill umgås med dem.
  • Tuplan

AI börjar om 2.5h här. Skall hålla utkik efter beatbox killen. Först läste jag beatbox tjejen och då tänkte jag på bruden med de enorma brösten i gårdagens avsnitt. {#lang_emotions_smile} 

Jag har inte sagt Grattis till HEWA till den nya kommande familjemedlemmen. Grattis!!

Dags att ta en promis med hund och pannlampan.

• southernbelle

Hahahah åhhh vad jag skrattar, Modern family är ju bara för roligt! Det där med the remote control är ju PRECIS som det är hemma hos oss. Min man höll på att dö av garv..hahahahah

• LAMadde

En liten fundering. Om vi flyttar till sverige och vill köpa hus/radhus. Kan vi få bolån om Josh väljer att endast fortsätta jobba med sitt amerikanska företag via internet? Vi fick nej av Handelsbanken och jag gav upp efter det, men tänkte ju att det finns massa andra banker och ställen man kan få lån. Hade ju tänkt hyra nåt, men det är ju helt jäkla omöjligt när man vill bo i sthlm. Nån som har nåt bra förslag på vilka ja ska kolla med??

• Wagram

Egent;igen borde jag inte bli forvanad av nagot den dar kvinnan gor, eftersom tom hennes man tycker att hon ar "crazy" (han och min man ar kompisar). For nagot ar sedan overtalade hon maken (som tjanar VALDIGT mycket pengar, medans hon som ar i ovre fyrtioarsaldern och har dubbla masterexamina inte gjort ett handtag i hela livet) att de absolut MASTE kopa ett hus i en forort en timme harifran eftersom hon MASTE fa in barnen pa den lokala preschool. Varfor han gick med pa detta vet jag inte, men i alla fall kopte de ett renoveringsobjekt, flyttade dit innan renoveringen var klar (for de kunde ju ABSOLUT INTE missa terminsstarten, barnen skulle ju bli forstorda for livet om de inte fick ga just dar) och hyrde ut sin condo har. Efter bara nagra manader borjade ho n prata om att hon inte trivdes, hon var sa olycklig osv (men utan att ange nagon specifik anledning), sa hon tvingade maken att flytta tillbaka hit under hot onm skilsmassa. Nu forsoker de salja huset de kopte, kommer formodligen ga med brakforlust, och maste dessutom betala avgift for skolan barnen absolut maste ga pa aret ut trots att de inte langre gar dar.
    Koko...

• Rhino

KS:
    Det låter som om hon är van att få lite som hon vill...

Madde:
    Jag vet att du skrivit att ni sparar $10 000 i månaden till hus här. Ni kanske rent av har tillräckligt för att köpa något kontant i Sverige? Det behöver ju inte vara en stor vill ni börjar med.
    Vi sålde ju vår lägenhet här innan vi flyttade till Sverige och för den vinsten köpte vi vårt radhus utanför Stockholm kontant.
    Så, jag vet inte vad som gäller vid banklån, men ni kanske kan hitta något att köpa till att börja med ändå?

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
Svar på tråden USA tråden!