• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • SannaStina

Angående håravfall som bla ni hade också ibland Dömestad och Kimberlicious, så hade jag telefonmöte med en endokrinolog idag om mina värden och då även detta problemet.

Enligt honom var det ju inte konstigt att jag tappade hår eftersom jag har problem med min ämnesomsättning när jag har problem med sköldkörteln. Ämnensomsättningsproblem påverkar även håret även om det dröjer någon/några månader innan man börjar tappa håret när man får vajsing på värdena. Sedan håller det på tills man fått sina värden normala och stabila igen och den delen av hårstråt som blev påverkat har växt ut (och ev då ramlat av). Dålig hårväxt kan det också bli under denna tid men det rättar till sig när värdena som sagt blir normala och stabila.

Så eftersom jag inte är rätt inställd ännu i min Gaves sjukdom utan behövde tex höja min Levaxindos idag då TSH nu börjat bli för högt så fortsätter jag väl med att tappa hår ett par veckor/månader till Flintskallig blir jag väl inte men det kan ju se tunt ut ett bra tag. Får se vad min frissa kan hjälpa mig med i frisyrväg då det snart inte finns mycket långa hårstrån kvar av mitt halvlånga hår.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Kimberlicious

Äntligen, efter sjukvårdens dryga byråkrati och massor av vändor fram och tillbaka, så har jag fått en operationstid. 17 maj ska jag operera bort sköldkörteln och 13 april ska jag träffa kirurgerna. Känns betryggande att jag ska få opereras av några av de bästa kirurgerna i landet enligt sjuksköterskan! {#lang_emotions_wink} Vet inte om det var hennes egen åsikt eller om det verkligen är så... Hur som helst så kanske detta betyder början på ett nytt liv finns runt hörnet?

• Kimberlicious
    SannaStina skrev 2010-03-29 22:51:23 följande:
    Angående håravfall som bla ni hade också ibland Dömestad och Kimberlicious, så hade jag telefonmöte med en endokrinolog idag om mina värden och då även detta problemet. Enligt honom var det ju inte konstigt att jag tappade hår eftersom jag har problem med min ämnesomsättning när jag har problem med sköldkörteln. Ämnensomsättningsproblem påverkar även håret även om det dröjer någon/några månader innan man börjar tappa håret när man får vajsing på värdena. Sedan håller det på tills man fått sina värden normala och stabila igen och den delen av hårstråt som blev påverkat har växt ut (och ev då ramlat av). Dålig hårväxt kan det också bli under denna tid men det rättar till sig när värdena som sagt blir normala och stabila. Så eftersom jag inte är rätt inställd ännu i min Gaves sjukdom utan behövde tex höja min Levaxindos idag då TSH nu börjat bli för högt så fortsätter jag väl med att tappa hår ett par veckor/månader till Flintskallig blir jag väl inte men det kan ju se tunt ut ett bra tag. Får se vad min frissa kan hjälpa mig med i frisyrväg då det snart inte finns mycket långa hårstrån kvar av mitt halvlånga hår.
    Så tråkigt SannaStina! Hoppas att det rätar till sig snart! Min frisör träffade jag i lördags och hon tyckte att det började se bättre ut. Själv tycker jag att håret flyger omkring så fort jag rör mig här hemma. :S
    Det du säger verkar stämma in på hur det har varit för mig dock. Hoppas dina värden blir bättre snart!!!
  • Väntan på en liten
    sri skrev 2010-03-25 22:33:08 följande:
    Hej du kan ta folsyra utan problem, frågade på apoteket, när jag var där sist.
    Åhh tackar så mycket för svaret Då kan jag lugnt fortsätta med det.

Lämnade nya prover idag, hoppas få svar snart.
    Längtar...
  • UnDeuxTrois

Mitt TSH har legat lågt på sistone (ca 0,3) men nu sist låg även T3 och T4 på runt 4-5, är inte det jättelågt? Vad kan det bero på?? Väntar på att doktorn ska ringa om provsvaren men skulle vilja informera mig själv lite först.

• Fe73

Lite positiva nyheter..

Jag har ätit 75mg Levaxin ett tag nu och nu ligger mina prover på 1,9 dvs normalt.

Ni som har erfarenhet vad tror Ni att jag måste äta efter graviditeten?
    kan det räcka med 25 mg eller tror Ni att man tom kan slippa tabletterna?

• Hallonsnören
    Kimberlicious skrev 2010-03-29 22:53:15 följande:
    Äntligen, efter sjukvårdens dryga byråkrati och massor av vändor fram och tillbaka, så har jag fått en operationstid. 17 maj ska jag operera bort sköldkörteln och 13 april ska jag träffa kirurgerna. Känns betryggande att jag ska få opereras av några av de bästa kirurgerna i landet enligt sjuksköterskan!  Vet inte om det var hennes egen åsikt eller om det verkligen är så... Hur som helst så kanske detta betyder början på ett nytt liv finns runt hörnet?
    Skönt att du äntligen har fått en operationstid. Får man fråga vart du ska operaras?

Jag har åtminstone fått ett helt nytt liv efter operation men jag vet att det finns dom som har haft det tufft efter operationen men jag tycker att jag fick ett nytt bättre liv nästan direkt efter operationen.
  • leijha

Hej,är ny här. Jag har ett tsh-värde på 3,45 och ett T4-värde på 16, det anses ju som normalt.  Men jag har problem med mellanblödningar, och har haft det i över 2 år. Har sökt hjälp flera gånger på kvinnokliniken,men jag får ingen hjälp där. Dom säger att det inte har något alls att göra med mina värden. Äter för övrigt levaxin. Men jag vill höja dosen för att se om blödningarna upphör. Men dom vill inte höja min dos. Dom har inte heller kommit på vad som orskar mitt störda blödningsmönster. Blir tokig snart på detta eviga blödande. Fick problem med sköldkörteln efter förlossningen av mitt första barn. Men det gick tillbaka för att sedan återkomma när jag var gravid för andra gången (05) sedan dess har jag medicinerat.

Vem kan man annars kontakta för att få hjälp??

• Probably the best    in the
    leijha skrev 2010-03-30 11:27:34 följande:
    Hej,är ny här. Jag har ett tsh-värde på 3,45 och ett T4-värde på 16, det anses ju som normalt.  Men jag har problem med mellanblödningar, och har haft det i över 2 år. Har sökt hjälp flera gånger på kvinnokliniken,men jag får ingen hjälp där. Dom säger att det inte har något alls att göra med mina värden. Äter för övrigt levaxin. Men jag vill höja dosen för att se om blödningarna upphör. Men dom vill inte höja min dos. Dom har inte heller kommit på vad som orskar mitt störda blödningsmönster. Blir tokig snart på detta eviga blödande. Fick problem med sköldkörteln efter förlossningen av mitt första barn. Men det gick tillbaka för att sedan återkomma när jag var gravid för andra gången (05) sedan dess har jag medicinerat.Vem kan man annars kontakta för att få hjälp??
    Ett TSH på 3,45 är INTE normalt med Levaxin behandling. Du ska ligga på nedre halvan av referensintervallet, dvs under 1,75. och allra helst under 1,0.

Nu är detta sagt av min doktor som tyckte det var helt ok att jag låg på TSH 0,01 vilket de flesta läkare inte gillar. MEN han har en poäng och jag vet att jag läst om det men hittar det inte just nu. Men hypo2.info är en bra sida och sen goggla på hypotyreos så får du fler bra sidor med forum där du kan fråga!
  • Probably the best    in the
    Lindreas skrev 2010-03-29 12:55:26 följande:
    Hörrödu, Hoppetossan! Hej! Ser att du också haft nattliga svettningar, vilket inte verkar tillhöra de normala symptomen! Jag har svettats som en galning, det har varit rena floderna i sängen, men det gick ner när jag börjar med Levaxin! Dessutom har jag också märkt att jag väldigt lätt blir bländad när jag kör bil, mest på kvällarna såklart, men även dagtid. Det har jag dock inte märkt någon förbättring av ännu...Min läkare ringde idag och sa att jag måste dubbla dosen Levaxin, från 50ug till 100... Det konstiga var, att när jag frågade honom hur värdena såg ut så sa han att första provet så låg t4 på 3.9, nu låg det på 2.6. Ska det sjunka? Jag fattar ingenting. Dessutom bryter han kraftigt på polska, så jag hade lite svårt att höra vad han sa, vilket inte gjorde saken bättre. :D Barnmorskan som tog proverna tyckte inte att jag hade några direkta alarmerande värden, men tja... Jag är mest förvirrad nu.Som grädde på moset så tog läkaren också upp det blåsljud jag har på hjärtat också och sa att vi måste hålla koll på det under graviditeten och förlossningen så det inte ställer till det för mycket, samt att det INTE var bra att jag blir andfådd väldigt lätt. Hm. Jaha? Vart ska det här sluta???
    Du måste ha missuppfattat vilket värde han pratade om, var det inte TSH? och ja det ska sjunka om du får behandling.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16