• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • SannaStina

Nu har jag inte läst här på ett tag och vet inte om någon nyss diskuterat håravfall, så blir det upprepning är jag ledsen.

Har hypertyreos och behandlats med Tiotil sedan i höstas. Vid debuten tappade jag mycket hår men kopplade först ihop den med att det var det vanliga hårtappet efter en graviditet (förlöst 090320 och fick Gaves sjukdomsdiagnos ca september 09).
    Första veckorna av tablettbehadlingen minskade mitt håravfall radikalt men nu har jag under senaste 3-4 månaderna tappat kopiösa mängder igen. Nu har det gått så långt att jag måste anpassa hur jag har håret (har halvlångt hår)efter mitt hårfäste med sjalar och "rätt" håruppsättning. Det måste i stort alltid vara uppsatt så jag inte sprider långa hårstrån precis överallt.
    Tänker gå till frissan och diskutera en kort frissa (som jag aldrig haft som vuxen!) då det snart inte är några långa hårstrån kvar.

Skönt nog har jag haft tjockt hår och jag har kunnat tappa massor med hår utan att någon annan än jag direkt kunnat känna det - mer än alla hårstrån då som hela tiden finns på och omkring mig.

Ni andra med ffa hypertyreos: hur har ni haft det med håret? har ni tappat mycket hår och hur mycket och hur länge pågick det? 
    Ni med hypotyreos - har ni mycket problem med att tappa håret? Min behandling går ju ut på att göra mig hypotyreotisk men kompensera med Levaxin så kanske det finns en koppling där?

Jag frågade min endokrinologläkare i december/januari men han sa bara något kryptiskt att jag måste haft obalans med ämnesomsättningen som nu gör att jag tappar hår. Vissgt min hypertyreos ger ju problem med ämnesomsättnignen så jag kan köpa att man får ett visst håravfall ett tag men inte att det fortsätter så det känns som att allt kommer ramla av innan det slutar...
    Har telefontid med en endokrinolog (har ingen egen läkare för tillfället då han är tjänstledig ett par månader) på måndag för att diskutera detta men vill även höra hur ni andra haft/har det vad gäller håravfall.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • DamnCat
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 19:13:14 följande:
    Att jag har hypothyreos är ju skumt då för jag är då inte det minsta stressad, äter jodberikat salt, vitaminer osv. Det är så jädra typiskt att detta ska komma nu när man försöker skaffa barn, det underlättar ju inte direkt och jag har redan svårt som det är Jag läste i en tråd här på FL om att man går upp i vikt av för lågt T4 och eller av Levaxinet. Jag blev lite förvånad för sedan jag började äta Levaxin så gick jag ner 2,5 kg på 15 dagar, inte helt fel Nu har jag inte ställt mig på en våg sedan den 5 mars så jag har ingen aning.Förut när jag hade hypothyreos så gick jag ner en massa i vikt innan jag fick Levaxin och vad jag läst så går man upp i vikt men jag rasade i vikt, som mest 14 kg på nästan 5 månader.
    Fast nu räknade jag bara upp två möjliga orsaker av flera... Ibland kan det vara svårt att hitta en orsak. Ibland har man bara otur så att ens egna immunförsvar fått fnatt och attackerat ens egna kropp. Jag har själv inte kunnat acceptera att detta bara hänt mig som en blixt från klar himmel, som läkaren som satte diagnosen trodde. Jag tror själv det beror på flera olika orsaker som blandats ihop till en röra och röran blev hypotyreos.

För lågt T4 kan göra att man går upp i vikt ja, men eftersom Levaxin är T4 så tillför man ju kroppen det när man äter Levaxin och därmed så är ju inte det orsaken. Kan ju däremot ta ett tag innan kroppen kommer på rätt köl igen, trots att man äter Levaxin, kanske är det som gör att vissa tror det är Levaxinets fel att man lägger på sig vikt. Så har iaf jag fattat det! Jag försöker ju gå ner i vikt nu men eftersom mitt TSH är för högt för mig personligen så funkar det inte så bra med viktnedgången... Var i samma sits strax innan jag blev gravid med sonen och när jag höjde dosen så att TSH sjönk så fick jag min "gamla kropp" tillbaka och jag gick ner i vikt precis så fint som jag alltid gjort annars.

Sen får man ju inte glömma att alla är olika och alla reagerar olika på behandling.
  • dömestad

Till Sanna Stina: jag äter också levaxin pga av att jag opererat bort hela sköldkörteln pga struma (förstorad sköldkörtel). Jag började tappa håret direkt efter min operation. När värdena blev bättre stannade håravfallet av lite. Idag ca 2 år senare tappar jag inte hår längre men tyvärr har det aldrig blivit lika tjockt som jag hade innan jag opererade mej. Håravfall har med problem med sköldkörteln att göra. Man kan tappa håret både om man har för höga resp för låga värden på Tsh, t3 samt t4.

• sri

Hej du kan ta folsyra utan problem, frågade på apoteket, när jag var där sist.

Väntan på en liten skrev 2010-03-24 16:03:26 följande:
    Oj då, jag tar ju Folsyra ihop med levaxinet. Det är inte bra alltså?
  • Ellabus

Nu blir jag ännu tröttare av de här jäkla sköldkörtelproblemen, måste gnälla lite bara... Lillkillen, nu snart sex veckor gammal, spyr stup i kvarten, antagligen för att han äter för mycket eller något. Enda tiden på dygnet då han inte spyr lika mycket är på natten, så nu måste jag inte bara amma halva natten utan även gå upp och krossa Levaxin och ge honom för att han ska få behålla det... Tur att hans storebror glatt äter sitt Levaxin på morgonen utan att krångla i alla fall.

• Kimberlicious
    SannaStina skrev 2010-03-24 23:21:01 följande:
    Nu har jag inte läst här på ett tag och vet inte om någon nyss diskuterat håravfall, så blir det upprepning är jag ledsen.Har hypertyreos och behandlats med Tiotil sedan i höstas. Vid debuten tappade jag mycket hår men kopplade först ihop den med att det var det vanliga hårtappet efter en graviditet (förlöst 090320 och fick Gaves sjukdomsdiagnos ca september 09).Första veckorna av tablettbehadlingen minskade mitt håravfall radikalt men nu har jag under senaste 3-4 månaderna tappat kopiösa mängder igen. Nu har det gått så långt att jag måste anpassa hur jag har håret (har halvlångt hår)efter mitt hårfäste med sjalar och "rätt" håruppsättning. Det måste i stort alltid vara uppsatt så jag inte sprider långa hårstrån precis överallt.Tänker gå till frissan och diskutera en kort frissa (som jag aldrig haft som vuxen!) då det snart inte är några långa hårstrån kvar.Skönt nog har jag haft tjockt hår och jag har kunnat tappa massor med hår utan att någon annan än jag direkt kunnat känna det - mer än alla hårstrån då som hela tiden finns på och omkring mig. Ni andra med ffa hypertyreos: hur har ni haft det med håret? har ni tappat mycket hår och hur mycket och hur länge pågick det? Ni med hypotyreos - har ni mycket problem med att tappa håret? Min behandling går ju ut på att göra mig hypotyreotisk men kompensera med Levaxin så kanske det finns en koppling där? Jag frågade min endokrinologläkare i december/januari men han sa bara något kryptiskt att jag måste haft obalans med ämnesomsättningen som nu gör att jag tappar hår. Vissgt min hypertyreos ger ju problem med ämnesomsättnignen så jag kan köpa att man får ett visst håravfall ett tag men inte att det fortsätter så det känns som att allt kommer ramla av innan det slutar...Har telefontid med en endokrinolog (har ingen egen läkare för tillfället då han är tjänstledig ett par månader) på måndag för att diskutera detta men vill även höra hur ni andra haft/har det vad gäller håravfall.
    Jag tappar också kolosalt mycket hår i perioder. Jag har förstått att det nog har med sköldkörtelnhärvan att göra men jag har inte lyckats koppla det till några speciella värden. Jag pendlar mellan hypo och hyper och det spelar ingen roll vilken "sida" jag är på så fäller jag hår periodvis. I början av min hypo så fällde jag hur mycket som helst och min frisör reagerade på att jag hade massvis med kort hår som växer ut. Nu är mina värden jämna och fina och jag tar ingen medicin alls men nu har jag återigen en sådan period då jag fäller hur mycket som helst.
    Vi har katter hemma, men det är inte dom vi plockar tussar på golvet från utan mig.... :S
    Kommer du underfund med något ang detta får du gärna skriva till mig! Jag orkar inte längre engagera mig så mycket i alla symtom, känner mej helt apatisk till båda mina sjukdomar just nu. :(
  • Hoppetossan 79

klistrar in mitt inlägg här med

Jag har problem med vad jag tror är Hypothyreos men har problem med att få vården att ta det på allvar!

Har följande symtom:
    Enorm trötthetskänsla som inte går över av att sova (när jag vaknar efter att ha sovit en hel natt så känns det som om jag inte sovit på en vecka) Nedstämdhet. Humörsvängningar. Kort stubin. Huvudvärk, ibland diffus. Nedsatt sexlust. Förstoppningar och andra problem med mag-tarmkanalen. Torr hud. Kännsla av att kroppen går på sparlåga Frusen Undertemp konstant (ligger alltid under 37 när jag är frisk) Känner mig konstant trött tröghet koncentrations. och minnessvårigheter Sömnsvårigheter öronsus till och från svårt att se i mörker (vill helst inte köra i mörker) påsar under ögonen och svullna underben dåliga sköra naglar som bara går sönder (senaste två-tre åren) ökat i vikt (troligen pga att jag självmedicinerar med socker för att ta mig genom dagen) Svettningar på natten (enda symtomet som jag inte hittat bland de vanliga symtomen) Har flera gånger haft "halsinfektioner" som inte lett till något mer -bara feber och ont i halsen. Har tidgare (10-15 år sedan) varit inlagd för kraftig infektion i sköldkörteln) m.m. m.m.

Har tagit prover flera gånger de senaste tre åren och enligt VC är proverna bra. Nu har de dock äntligen gått vidare och idag tog jag prover på TPO

En sak som jag reagerat på är att de hela tiden sagt att T4 ska ligga mellan 8-14 och på alla sidor jag hittar på nätet står det 10-22 eller 9-22. Jag ligger på 8,6 vilket ju faktiskt skulle tyda på en underfunktion.

Någon som har samma problem? Eller vet mer?

Är det någon här som fått diagnosen typ 2 i Sverige? Hos vilken läkare?

• SannaStina

Dömestad och Kimberlicious - tack för era svar om ert håravfallsproblem.
    Att det till hör sköldkörtelshärvan vet jag men har ju i min enfald tänkt att håravfall är ett av alla symtom man kan ha som obehandlad hyper-/hypotyreospatient. När man sedan får behandling så slutar det...

Jag får väl se vad endokrinologen säger på måndag för detta är ett stort problem för mig just nu.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Lindreas

Hörrödu, Hoppetossan! Hej! Ser att du också haft nattliga svettningar, vilket inte verkar tillhöra de normala symptomen! Jag har svettats som en galning, det har varit rena floderna i sängen, men det gick ner när jag börjar med Levaxin! Dessutom har jag också märkt att jag väldigt lätt blir bländad när jag kör bil, mest på kvällarna såklart, men även dagtid. Det har jag dock inte märkt någon förbättring av ännu...

Min läkare ringde idag och sa att jag måste dubbla dosen Levaxin, från 50ug till 100... Det konstiga var, att när jag frågade honom hur värdena såg ut så sa han att första provet så låg t4 på 3.9, nu låg det på 2.6. Ska det sjunka? Jag fattar ingenting. Dessutom bryter han kraftigt på polska, så jag hade lite svårt att höra vad han sa, vilket inte gjorde saken bättre. :D Barnmorskan som tog proverna tyckte inte att jag hade några direkta alarmerande värden, men tja... Jag är mest förvirrad nu.

Som grädde på moset så tog läkaren också upp det blåsljud jag har på hjärtat också och sa att vi måste hålla koll på det under graviditeten och förlossningen så det inte ställer till det för mycket, samt att det INTE var bra att jag blir andfådd väldigt lätt. Hm. Jaha? Vart ska det här sluta???

• Susie

Hej Hej!

Jag har ju en stark misstanke om att jag har problem med sköldkörteln men inte åt vilket håll.
    Har en telefontid till min läkare som ska ringa mej och diskutera provsvaren. Vad jag vet så togs endast TSH, kanske T4, det får jag ju veta imorrn. Vad jag undrar......Vilka prover kan man gå vidare med om TSH visar normalt? Hur är det med TPO som Hoppetossan skriver om att hon "tjatat till sig"?
    Undrar också det här med det sänkta referensvärdet på TSH, det sänktes väl i slutet av 2009, men vad sänktes det till? Nån som har koll? Har för mej till 2.5 eller likn?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16