• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

LillaFrugan skrev 2010-11-24 19:41:13 följande:
    Beklagar ditt MF!
    Men den graviditeten satt rätt vad jag förstår? Vilken vecka var du på?

Mika1980: Att de lät dig gå så många veckor efter att de konstaterade att du inte hade en graviditet i livmodern???
    När mitt X upptäcktes så gick det inte många dagar alls innan jag fick metrorexat, på nyårsafton upptäcktes den och den 6 januari fick jag första sprutan om jag inte minns fel.
    Jag fick dock en spruta nån dag senare då hcg värden inte gick ner i den takt läkaren tyckte att den borde ha gjort.
    Hej,

Man vet inte om det satt rätt, bara att livmodern var "jätte"-tom, med tunna slemhinnor. Vilket jag tyckte var lite konstigt eftersom jag knappt blött något, speciellt inte med klumpar eller så. Bara lite bruna och röda "flytningar" om vartannat...
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 19:46:13 följande:

Men oj, när plussade du då? Borde inte läkarna undersöka det mer med tanke på att livmodern är så tom om du inte ens blött mkt?

Jo, jag ska nog åka in till gynakuten imorgon innan jobbet. Jag plussade i onsdags i förra veckan, men då hade jag haft jättestarka ÄL-tester sedan måndagen, så det är ca 10 dagar sedan. Fick 2-3 veckor på CB digital i söndags och ett hyfsat starkt streck på testlagrets tester i måndags när jag kissat för en timme sedan
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 19:54:10 följande:
    Ok, och de gjorde ett VUL och konstaterade att det var tomt och att det var tunna slemhinnor?! Tyckte inte läkaren själv att det är konstigt om du inte blött mkt? Jag blir så förbannad över läkare som verkar ha brist på kompetens! Speciellt om du har smärta åt ngt håll så måste de fölaj upp det, lycka till imorrn och kräv att de tar ett hcg på dig och följer upp med prover tills du vet att de går ner!

Ja, det ska jag göra, tack för alla tips och allt stöd! Jag hör av mig när jag vet mer
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-24 20:37:25 följande:
    LillaFrugan: ja jag blev alldeles kall när hon sa "och här är hjärtat som tickar", fräste ifrån och sa att jag inte vill höra sådant, började gråta och mådde verkligen skit. Hon insåg nog sin miss och verkade lite skamsen sen. När jag 30  minuter fick injektionen tänkte jag: nu dödar jag min bebis..
    Usch, fruktansvärt...

Har du en gyn som kollar om du har ägglossning på rätt sida? Jag har lite svårt att göra det hos min eftersom hon är så fullbokad jämt. Skulle vilja kolla att jag har ÄL överhuvud taget eftersom jag har PCO och kan få felaktiga ÄL-utslag. Vart tänkte du göra IVF?
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-24 20:57:19 följande:
    Mmmbop: Ja jag går hos en privat gynekolog, dessvärre är han också fullbokad för jämnan eftersom han har gått ned i arbetstid, så ibland får jag remiss för att göra vul på Sophiahemmet, brukar höra av mig när jag får mens - ibland kan han ta emot mig runt äl och ibland får jag remiss som sagt. Vet inte om han tar emot nya patienter.  Du kan ju ringa runt till privata gynekologer och höra om de har avtal med försäkringskassan, då betalar man inte så mkt och högkostnadskort gäller. Jag har på ett år fått äl på höger sida en gång (som jag sett genom vul, har kollat ca 10 av 12 mån) - då hade jag både på vänster och höger samtidigt = anlag för tvillingar. Det var ju inget jag tänkte sörskilt mkt på när jag hade båda äggledarna, men nu är ju situationen annorlunda och jag kommer nog få göra ivf. Det får jag ju inte göra i Sverige som sagt, så jag funderar på Copenhagen fertility center, de är relativt "billiga", kostar ca 30 000 kr exkl mediciner - som går loss på ytterligare 20 000 kr om man inte hittar en snäll läkare som vill översätta recepten.

Trist att du har PCO, fick du pergotime innan du inseminerade sist?
    Tac för snabbt svar. Jag ska höra med min gynekolog, om jag förvarnar kanske det fungerar. Men på grund av PCO:n så kan ju mina ägglossningar variera från dag 15 till dag 25 typ =) Jag har pratat med MamaMia också och dom kunde eventuellt hjälpa mig också.

Nej jag tog faktiskt ingen Pergo, och uppenbarligen funkade det ju ändå. Iaf så långt att jag blev gravid (ett tag). Jag är normalviktig (58kg/175cm) så gyn trodde inte det skulle göra skillnad. Tydligen gör det inte det för smala PCO:are. Men det skulle ju vara bra att veta med säkerhet innan eftersom det kostar 10 000:- per gång... (öppen donation). Men visst är jag glad att det ändå tog! Det visste jag ju inte om det skulle göra alls. Men som sagt, jag hoppas det inte blir ett X av det.

Ok, jag var inne på CFC och kollade också innan. så priset de ger för en IVF (17 500 DDK) är inte totalsumman? Är det massa extragrejs också? Lite ful prissättning isf. Hoppas verkligen någon snäll svensk läkare kan skriva ut recepten åt dig. Min brorsa ska bli läkare, är synd och skam att han inte är klar än...
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 21:04:10 följande:
    Mika1980: Jag fick precis ett mail från moderator som sa att mitt inlägg blivit borttaget efter att jag citerat i nått inlägg som blivit borttaget där vi diskuterade om privata gyn. Fick du oxå ett meddelande och undrar vad det var för fel med det alltså att vi skrev sånt?
    Hej LillaFrugan! Det var mitt fel! Kom på att det kanske inte var så snällt mot min gyn att ge ut henne med namn i en tråd. Hon kanske skulle bli helt nedringd! Tänkte att Mika redan fått tipset så då kunde jag ta bort det. Visste inte att det tog bort ditt inlägg också. F'låt!
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-24 21:06:45 följande:
    Oj vad aktiva ni varit medan jag varit iväg!
    Hälsar InaV och Mmmbop välkomna till vårt gäng. Beklagar omständigheterna att ni är här...

Har varit iväg och äntligen fått göra ett VUL! Och...har bestämt mig för att avboka 3D-ultraljudet på fredag. Eller ska jag kanske välja att säga att skjuta upp det ett tag.

VUL visade att ägget kom från höger sida denna gången (hade X.et i den vänstra äggledaren) och någonstans långt ner i hinnsäcken låg vårt lilla Pyre!!! Har inte fattade det ännu, men vi båda gick därifrån med ett fånleende på läpparna. Är lovad att få göra ett nytt VUL om en vecka eller två eftersom fostret var väldig litet.

Blev lite skeptisk över läkarens kommentar när jag sa att det satt i livmodern var att det är knappt det. Hoppas hon menade att det var väldigt tidigt och att fostret mätte knappt 7 mm idag.
    Grattis!!!!! Fantastiskt! Nu håller vi alla tummar som finns att ni får se ett hjärta nästa gång!
  • Mmmbop

Hej på er alla och jag vill börja med att tacka er allihopa för alla tips och råd.

Var på gynakuten i Solna imorse och träffade en underbar läkare som tog mig helt på allvar, tyckte att det var bra att jag letat information själv och tyckte Göteborg gjort ett uselt jobb.

Det tog honom ungefär 10 sekunder att hitta "en avvikelse" på vänster äggstock, en bubbla på 11 mm. Mitt hcg är 600 ungefär och jag ska in och ta prov på huddinge på lördag och sedan tillbaka till solna på måndag för Metatrexat (heter det så). Så förhoppningsvis kommer min äggstock klara sig! Nu håller jag alla tummar jag har att "bomben" i min mage inte spricker i helgen. Men läkaren sa att risken för det var under 0,5 % annars hade han lagt in mig direkt.

TACK allihopa!

Acinna: Grattis att allt ser bra ut! Underbart!

Mika: Jag tror jag ska skippa pergo så länge, jag kollar med ultraljud när jag får stegring för att se om det finns ett ägg, sedan följer jag glada-gubben-stickorna. Det har ju fungerat en gång... Fast på fel ställe.

Undra om det är vanligare med X vid insemination? Att katetern irriterar äggstockarna eller nåt... Har du hört talas om fler som inseminerats som fått X?

• Mmmbop

Tack! Och jag menade naturligtvis äggledaren =) Lite för snabb när jag skriver

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3