• MCT79

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

acinna skrev 2012-01-04 11:53:02 följande:
    Lemis: Grattis! Håller tummarna nu!!!

ThereseA: Jag blev gravid utan att ens försöka (en kondom som sprack) och av olika anledningar valde vi medicinsk abort då. Med vårt X blev jag gravid på första försöket, och jag blev gravid på första försöket efter operationen och har nu en dotter på 5 månader. Så jag har haft väldigt lätt för att bli gravid.

MTC79: Helt rätt! Är äggledaren man haft X i bortopererad betyder det att risken för att få X på andra sidan inte är högre än annars.
    Jag har båda mina kvar, men de skar upp den vänstra där X:et satt. Då har jag större risk att få ärrbildning där och kunna få ett X igen. Ovanpå det blev jag gravid efter 5 veckor och då hann den inte läka ordentligt innan. Det ger en jätterisk för mig att få X på vänster sida, medan jag har "normal" risk på höger sida. Vår dotter kommer från höger sida, så vi vet att den fungerar!
    Då tänkte jag inte helt galet då.. =)
    Jag har ju en förhöjd risk på höger sida.. men vänster ska ju vara ok! De gånger jag plussat har det dock släppt från vänster så det kan ju vara så att det är stopp helt på höger sida...
    Väntar tvillingar! 32+1 idag!
  • MCT79
    Mammzoy skrev 2012-01-04 14:35:29 följande:
    Hej.

Lemis: stort grattis:)

Funderar på en sak som ni kanske kan. Biologi var inte mitt bästa ämne.

Om jag släpper ett ägg från den sidan där jag inte har någon äggledare påverkar det min mens på något sätt?! Kan den bli senare? Blir den annorlunda?

Tack o hej
    Näe det ska det inte göra... hela menscykeln är ju hormonbaserad. När äggstocken släpper ägg så vet den ju inte om det finns något äggstock som fångar upp den eller inte.
  • MCT79
    Lemis skrev 2012-01-04 17:48:08 följande:
    Tack för alla grattis, är så sjukt glad, emn även rädd ibland. man känner ju efter lite extra om man har ont osv. Vill ju inte ha fler X.

Ni som är och har varit gravida när har ni fått göra vul? Jag fick ju ett brev där min läkare skrev att jag skulle kontakta tidigt nästa gång jag blir gravid.   Har ringt hela eftermiddagen idag men inte kommit fram, upptaget, imorgon är jag ledig så då kasta jag mig på telefon. 
    Jag har gjort vul i 6+1 till 6+3 sådär... å då har man kunnat se att det sitter rätt och även hjärta.
    När jag plussade denna gång kollade vi redan  5+1 för vi skulle till new york och jag kunde inte slappna av... hoppades få se en uppklarning i livmodern i allafall.. så man visste om man skulle söka sjukvård eller inte om man fick ont!
    Men jag fick se en hinnsäck motsvarande 5+5 då! :)
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-01-07 13:06:09 följande:
    Inseminerades i dag, temphöjningen kom i dag också - undrar om det var för sent :/
    Ägget ska ju kunna leva och vara mottagligt 24 timmar efter att det släppts... nu kan inte jag tempning alls men den stiger efter äl eller?
    Väntar tvillingar! 32+4 idag!
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-01-07 20:38:10 följande:
    Jag fick heller inget återbesök, trots op med kejsarsnitt och infektion i buken som följd. Jo, äggen ska kunna leva 24 h, men jag har så svårt att förstå när ägglossningen inföll, om den har gjort det. Har testat med stickor från testlagret och i förrgår visade det ganska starkt testatreck, men inte lika starkt som kontrollstrecket. Sedan blev det lite svagare för att i eftermiddag åter bli något starkare. Det här med temp tar jag inte så allvarligt, men brukar nog få något höjd temp efter äl.
    Då låter det ju som ägget släppte igår eller kanske i natt.... borde väl kunna funka??
    Väntar tvillingar! 32+4 idag!
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-01-09 18:50:36 följande:
    Heterosexuella par faller under vårdgarantin, vilket innebär hjälp inom 3 mån. Lesbiska par får vänta ca 1 1/2 år. Så har du mot förmodan inga äggledare kvar får ni hjälp fort, så det är ju bra. Ni kanske tom kan få hjälp med ivf redan nu om ni skulle vilja pga att du förlorat en äggledare. Ja jag önskar att man kunde få hjälp som ensamstående här, jag har ju svårigheter att bli gravid pga att jag endast har en äggledare och motsatt äggstock verkar vara dominant - men ingen hjälp får man för det. Förlåt om jag låter bitter, tycker bara att det är så orättvist.
    Förstår dig Mika... man undrar vad som hände med hälso och sjukvårdslagen...

"Mål är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet"
    Väntar tvillingar! 32+6 idag!
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-01-09 19:19:54 följande:
    Honeybunny: visste inte att det var så, vad frustrerande att bli framflyttad sådär! MCT: jo det låter ju fint, men tror inte att inseminationer/ivf räknas som vård (?). De kunde ju såklart inte skicka hem mig när min äggledare brast och säga: trist för dig men du är singel så vi hjälper inte dig - utan jag hade ju rätt till vård som alla andra enligt Hsl. Men fertilitetsbehandlingar är en annan femma..
    Iofs men ändå. Kötid borde vara densamma.
    Väntar tvillingar! 32+6 idag!
  • MCT79
    Nelliepop skrev 2012-01-11 10:36:44 följande:
    Vad tror ni tjejer.... ????

2 svaga svaga gravtest.... Var i morse o tog blodprov hcg.. De ringde nu och de ligger på 10. 

5 veckor sen min x operation...

Tror ni det är en ny graviditet på g?? Eller kan det vara gravhormoner kvar sen sist...    
    har du testat negativt efter op?
    Väntar tvillingar! 33+1 idag!
  • MCT79
    Nelliepop skrev 2012-01-11 10:48:07 följande:
    Ja det gjorde jag med clerblu digitala.
    Okej... enklast är väl att testa med clearblue digitalt igen.. man "ska" ju inte jämföra olika sorters tester med varandra.
    Annars låter u 10 i blodet väldigt lågt för att ge utslag på sticka.... under 2 är ju "ej gravid". Efter mitt X ägglossade jag igen när hcg var runt 5...

Egentligen omöjlig att svara på vad det är... om det är ny grav så måste det vara extremt tidigt..
  • MCT79
    Nelliepop skrev 2012-01-11 10:55:47 följande:
    Det var testlagrets test.. mycket mycket svagt...

Hon som ringde tyckte det lätt konstigt att hcg hormonerna inte var nere efter snart 5 veckor..

Det är väl bara att vänta o se nu vad som händer...

Men 10 i hcg måste det ju vara extremt tidigt...

Tog det lång tid för dig att få tillbaka mens o äggl efter????          
    Jag opererades aldrig utan hade en sk tubarabort. Min äggledare finns således kvar.
    Mina obehag och mina blödningar startade 22 januari 2010... ganska exakt en månad senare var jag fortfarande utan säker diagnos men blödde då ut i buken och hamnade på sjukhus.
    Blödningen var såpass liten och hcg såpass lågt (runt 130) att det bestämdes att min kropp skulle få städa upp själv.
    Jag fick veta i mitten av maj att mitt hcg var under 2... nån vecka före hade jag en något rikligare blödning som jag i efterhand tolkar som mens.
    Plussade supersvagt på "bim" nån vecka in i juni men sen kom mensen.
    Så 3-4 månader beroende på hur man räknar tog det....  Men då städade min kropp själv. Din har ju fått hjälp så då går det säkert fortare...=)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3