• MCT79

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

KämparPå skrev 2011-02-05 12:03:15 följande:

Hur är det här egentligen med ömma bröst?

Det var ju så jag märkte att jag var gravid när jag fick mitt X.

Men jag har hört att man även kan få det vid äl. Hur länge sitter det då i?

Och ni som har ömma bröst är det hela bröstet eller bara bröstvårtorna?

Att bara gå på symtom från brösten verkar lite lynnigt... jag har när jag plussat haft lätt ömma bröst.. men det finns månader när jag inte plussat då det varit vansinnigt ömma och stora hela vägen från äl...
    det är säkert olika från person till person men jag kan inte lita på mina alls när det gäller symtom... de lever sitt eget lilla liv...
  • MCT79
    KämparPå skrev 2011-02-05 13:14:22 följande:
    Nej jag menar inte att det ska vara ett tecken på att jag är gravid. Min äl tog slut i onsdags så det  är för tidigt. Men jag undrar hur länge det sitter i från äl.
    och om ni är ömma i hela bröstet eller bara bröstvårtan.
    Jag tyckte det var det jag svarade på...  :( att jag en del månade när jag INTE plussat haft ont i brösten hela tiden från äl... andra gånger en vecka... andra inte alls..
    Haft riktigt ömma bröstvårtor vid ett par tillfällen (månader alltså) andra mer utsidan/undersidan av brösten..

Jag menade bara att bröst i allmänhet verkar leva sitt eget liv och ömma när de känner för det.
  • MCT79

Jag har ju varit aktiv här till och från... tänkte lägga in mig i listan och inge lite hopp till er andra... Plussade 2/2 och fick på VUL igår se ett litet pickande hjärta. Tidigt tidigt än såklart så än kan mycket hända!

BIM:

KämparPå: 15/2 (försök 1efter x) Vänster äl bortopererad, bukoperation.
    Hemlighet: ~ 17/2 (försök 1 efter x) Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 13/1-11
    LillaFrugan: 21/2-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    Honeybunny78: ca 27/3 (försök 3 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    Lemis: 3/3-2011 (försök nr 2 efter X.  bukop, höger äl togs bort). Jag har ett barn född -08.
    RaraS: ~9/3-2011 (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.
    Tenshioyo; 9/3 -2011 (Försök 1 efter X Januari 2010,behandling metroexat, båda äggledarna kvar,1 barn född-07)

Gravida:
    Lia82: Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen: bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    MCT79: BF 10/10 , gravid på försök 5 efter mf aug+sept, + X höger äggled. jan -10. (har båda äggled. kvar)
    Miny: BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)
    ingela0101: BF sep/okt-2011, gravid 1 år efter x med ivf-behandling (en äggl kvar)

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    angio101: pojke född 2/2-11, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")
    ZMF: X höger äl. Metotrexratbehandlad 27/1-11. Båda äl kvar. Avvaktar 3 mån innan nya försök.

• MCT79
    Lemis skrev 2011-02-18 19:44:30 följande:
    MCT79: Grattis igen! och vilken lättnad att den sitter på rätt ställe. Hur mår du?
    Ja det var skönt att se... jag mår bra! Ruskigt trött men annars bra!
  • MCT79
    ÄrtaMärta skrev 2011-02-22 15:11:52 följande:

Tog ett nytt idag såhär ser det ut borde vara BIM -2 nu eftersom min ÄL kom på dag 21 ist för dag 18 som den skulle ha gjort enligt mina beräkningar.
    Det är ju klart starkare idag! Grattis!!
  • MCT79

Hörrni tjejer... inte hugga på varann nu..

Sunflower jag vet hur det känns med ett stationärt HCG... jag började blöda i januari förra året och 21 feb uppmättes ett HCG på 138.. det var det högsta uppmätta... det sjönk fort till 50 -> 30 och sen var det stopp.
    Jag fick ingen metotrexat av samma anledning som du.. det var för lågt HCG.. utan fick vänta och vänta och vänta... Det tär oerhört hårt på psyket att ha noll kontroll över sin kropp och det som händer. Att INGET händer... sjukvården ser på, tar prover och "avvaktar" och själv kan man inte göra att smack för att hjälpa kroppen, underlätta eller snabba på.
    När slutet av april kom och mitt HCG för första gången var under 5 så var jag ett psykiskt vrak. Under tiden hann mina trådkompisar plussa och visst var jag glad för deras skull men inom mig skrek en röst MEN JAG DÅ?!..  i augusti och september plussade jag...men fick tidiga mf.. det tog inte alls lika hårt som mitt X för jag kunde ju fort försöka igen..
    Men förra våren var hemsk... att bara vänta när det ända man vill är att försöka igen.. det kändes som tiden rann iväg för mig! Jag vill bara säga att jag vet exakt hur det känns.. å det kommer bli bättre... du får åka med bara..

Jag tror du gör klokt i att backa från tråden och familjeliv, man måste tänka på något annat annars blir man galen.... Kram på dig!

• MCT79
    Tiger Af Lilja skrev 2011-03-06 08:16:24 följande:
    tackar .. men man nojjar ju så fruktansvärt och vågar inte glädjas riktigt förrän det är säkert att det bir rätt, men försöker tänka positivt utan att ha för stora förhoppningar..
    Jag hade mitt utomkveds i januari 2010 och har varit gravid 3 ggr till efter det... två ggr blev tidiga mf men de satt "rätt".. och idag går jag in i v 10! 9+0 idag!
    nu jeklar...
  • MCT79
    Tiger Af Lilja skrev 2011-03-06 08:36:45 följande:
    men stort grattis till bebisen i magen :) Hoppfullt at det kan gå rätt efter :)
    Japp... ge inte upp! En dag så!
    nu jeklar...
  • MCT79
    Mmmbop skrev 2011-03-14 15:19:37 följande:

Hej igen,

Jag mådde "bra". Jag märkte inte av sprutan alls. Mina symptom som var lite jobbiga efter var att jag blödde lite ut i buken (det gjorde rätt ont), jag hade väldigt ont "i rumpan". Som ett jätteblåmärke ungefär, så när jag reste mig upp gjorde det on i hela underlivet, men mest rumpan. Samma om jag hoppade eller stampade eller gick "för hårt". Men det har andra här inne haft utan att ha fått Metotrexat. Så det beror nästan säkert på själva x:et och blödningar och så kring det. Jag är rätt smärttålig, så det är ju individuellt. Man ska även väga in hur man mår psykiskt.

Jag var ledig en halvdag för att få sprutan (man måste ligga kvar för observation 4 timmar efter), men annars inte sjukskriven alls. Men det är som sagt individuellt. Det togs aldrig upp med mig alls, så jag gissar att olika sjukhus gör olika. Vissa verkar ju blivit sjukskrivna i två veckor efter Metotrexat. Men som sagt, jag jobbade dagen efter igen.

Ja så hade jag med.... asont mot ändtarmen... kändes som nått försökte ta sig ut den vägen...  Å jag fick inte heller några tabletter utan blödde ut i buken..
    nu jeklar...
  • MCT79

Lycka till idag kanske4a, hoppas det finns en på rätt ställe!! kram!

nu jeklar...
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3