• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Majbebbe: tack för orden men testade negativt nyss! Då har man försökt precis ett år imorgon nu då! Och mensen måste komma nu så inte nästa försök går till intet. Ska ha äl dagen innan jag åker till Turkiet men blir mensen sen blir äl också det ju :(

• AlexandraViberg
    angio101 skrev 2012-06-04 17:01:53 följande:
    Grattis majbebbe!

Petra: jag var 35 när jag fick mitt X 2010, 36 när Björn föddes och nu 37 när Signe kom och jag känner verkligen igen känslan av att tiden rann iväg när vi väl började försöka, pushade på medan maken ville vänta (hela 9 månader en eeevighet när man är 35). Men bara för att vi är i mid30s behöver det inte ta lång tid...
    Nä! Att vara ung är ju inte heller någon garanti.
    Jag trodde att det skulle gå snabbt för att man är ung och de som är äldre tar för givet att det ska ta längre tid.
    Men i själva verket är det ju individuellt.. Jag har fortfarande ingen gravidmage efter ett år och jag fyller 23 i år och mannen är det inget fel på fick vi veta nu under utredningen.. Han är förövrigt bara ett år äldre.
    Så det finns inga garantier för något tyvärr :/
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • AlexandraViberg

Petra: jag skulle få första barnet vid 23 och även gifta mig gravid med det! Mja jag gifte mig ju gravid men det var ju ett x och jag var 17 när första barnet kom. Mina planer dog med!

Jag tror det kommer bli bra ändå! :)
    "you can do it"

• AlexandraViberg

Ja det är "börja om" som är det som är "jobbigt". Men nu kan ju dottern istället hjälpa till om det blir något. Det vill hon så på det sättet är det positivt såklart. Och de förstår ju på ett annat sätt det där med att ta hänsyn osv!

Ja som sagt! Blir ju bara glad om det blir något alls :)

• AlexandraViberg

Mischa: men sådana sköterskor/läkare vill man ju bara ska gå i pension eller ta semester eller vad som helst om de inte kan bemöta patienternas frågor och oro utan att tro att man är dum i huvudet.. Suck

• AlexandraViberg

Tycker det är sjukt hur olika allt verkar hanteras. Jag åkte in akut, inte för att jag hade ont men för att jag hade blött lite, aldrig rött men massa brunt kom ut i omgångar och jag var orolig så efter 3 samtal lyckades jag få komma in. Jag lämnade urinprov, antar att de tog en sticka i det och det visade ju gravid såklart och sen togs ett blodprov och det konstaterade att jag hade så mycket hcg som man ska ha, fick aldrig någon siffra dock.
    Sen var det vul och hon sa "det finns ingen graviditet i livmodern" och sedan ringde hennes telefon (det var jourdoktorn) och hon sa "nej, jag sitter här med en tjej som verkar ha ett x" och sedan när hon tittat en stund till så sa hon till mig att det verkar vara ett utomkvedshavandeskap men jag vet inte vart så vi får kolla uppe på kvinnokliniken (detta var sent på kvällen så de hade stängt egentligen). Jag grät och grät och senare fick vi komma upp dit och jag sa till mamma som var med mig för att maken jobbade "den sitter i höger äggledare.." och läkaren började titta med deras special vul och sa "där, i höger sitter den" och sen var det bara "du kommer imorgon kl 8 för operation"

Inte ens snack om fler prover eller annan medicinering för att få bort det. Ingenting alls, inte ens innan hon hittat vart den fanns. För henne var det så självklart var det var och hur de skulle ta bort det innan hon ens konstaterat vart den satt.. Det var INTE kul att ringa maken och berätta detta. Jag hade äntligen samlat mig och ringde och han började gråta och jag kan inte låta bli att gråta speciellt när män gråter.. så vi satt på varsitt golv och grät i telefonen. Sedan hade han tydligen misshandlat en av dotterns gosedjur! Älskade man <3

De opererade bort den morgonen efter med äggledaren och så var det klart liksom och läkaren fick jag aldrig träffa igen ens med frågor för hon "slutade för dagen".. Jag ville ju fråga om de var in och tittade något i vänster äggledare och såg om det var igen växt där.. Man tycker att de lika gärna kan kolla det när dom är där, men det gjorde dom inte enligt journalen, de hade bara tittat på utsidan av den.. dummisar!

• AlexandraViberg
    Tjingeling77 skrev 2012-06-12 14:19:39 följande:
    Åh vad skönt för er.
    Ja vi får se vad dom säger när jag ska dit nästa vecka på återkontroll. Kanske att det är att bara köra på om allt är som det ska.
    Jag har oxå hört lite olika, men de som inte har behövt operera bort någon äggledare har inte behövt vänta lika länge. Men vi får väl som sagt se...

Tack tack i alla fall.
    Jag opererade bort min äggledare och vi frågade vår relativt unga, väldigt trevliga manlig läkare och han sa; "alltså.. de säger ju 3 månader, men det är ju faktiskt egentligen bara bullshit, det finns inga egentliga belägg för det, jag ser ingen som helst anledning till varför ni ska vänta, så kör på en gång"

En sak om man fått metoterax behandling eller vad det nu heter, med gifter. Men det finns inget farligt med det, det enda jag har LÄST är att om man blir gravid på en gång så KAN man få ont där man har ärret efter äggledaren när livmodern växer.. Men det känner jag ändå är en risk, nu efter 5 år har jag fortfarande ont i mitt kejsarsnitt så..
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3