• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lilla Frugan: Tycker det låter bra att det gör spolning. Här i landstinget så trodde de jag var dum i huvudet som ville ha en spolning efter operation när jag har båda äggledarna kvar...

• acinna

Uppdaterar efter vårt RUL. Blev flyttad 5 dagar, vilket vi var beredda på.

BIM:

KämparPå: 15/2 (försök 1efter x) Vänster äl bortopererad, bukoperation.
    Hemlighet: ~ 17/2 (försök 1 efter x) Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 13/1-11
    LillaFrugan: 21/2-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    Honeybunny78: ca 27/3 (försök 3 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    Lemis: 3/3-2011 (försök nr 2 efter X.  bukop, höger äl togs bort). Jag har ett barn född -08.
    RaraS: ~9/3-2011 (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.
    Tenshioyo; 9/3 -2011 (Försök 1 efter X Januari 2010,behandling metroexat, båda äggledarna kvar,1 barn född-07)

Gravida:
    Lia82: Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 25/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen: bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    MCT79: BF 10/10 , gravid på försök 5 efter mf aug+sept, + X höger äggled. jan -10. (har båda äggled. kvar)
    Miny: BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)
    ingela0101: BF sep/okt-2011, gravid 1 år efter x med ivf-behandling (en äggl kvar)

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    angio101: pojke född 2/2-11, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")
    ZMF: X höger äl. Metotrexratbehandlad 27/1-11. Båda äl kvar. Avvaktar 3 mån innan nya försök.

• acinna

LillaFrugan: Grattis! Vi håller tummarna nu att det sitter på rätt ställe!

• acinna

LillaFrugan; Eftersom jag inte förstod förrän på BIM+9, vilket gjorde att jag var i v. 5+2 innan jag själv visste att jag var gravid, så fick jag remiss på hcg-prov i v. 5+5 och 6+0. Sedan lyckades vi tjata oss till VUL i vecka 6+0 också. (Då var Pyret i vecka 5+2 enligt hur de räknat om nu.) Då syntes tydligt att ägget kom från höger sida (hade X i vänster) och att hinnsäcken satt i livmodern. Fick nytt VUL i vecka 7+0 och då syntes hjärtat, sedan fick jag nytt igen i vecka 9+1.

Läkaren blev så trött på att vi fått tjata oss till VUL. När vi ville ha tid drog de öronen åt sig när jag frågade hur länge jag skulle överleva om äggledaren sprack. Eftersom jag jobbar 4 mil från sjukhuset så skulle det ta nära en timme innan ambulansen fått mig till sjukhuset, och det sjukhuset får inte göra operationen utan bara stabilisera (iallafall efter vad de sa själva) och då har jag en timme till i ambulans till det större sjukhuset. När de hört det DÅ tog det hus i helsike och jag fick tid för VUL direkt! 

• acinna

KämparPå: Jo, det är det de säger, men mycket svårare att få genom. Läkaren jag träffade på gynjouren tyckte det var fruktansvärt att vi inte fått en tid direkt, utan var tvungna att tjata oss till en tid. Och då visste de precis vilka vi var eftersom jag låg inne på gynavdelningen först 10-11/9 och sedan 16-18/9 och sedan ville ha ett nytt VUL 22/11. Är så tacksam att min sambo inte ger sig i första taget!

• acinna

RaraS: Säg inte för mycket. Vi hade sex samma dag som ÄL borde varit och dagen efter. Bara det att ÄL kom 5 dagar! efter den borde... Men, det tog sig i alla fall! Men... så gick jag över 9 dagar efter BIM innan jag förstod!

• acinna

Marlyn: Välkommen hit, trots anledningen!

Ont hade jag aldrig, men jag åkte till akuten i v. 5+2 med en liten blödning.
    När det gäller operation kan det bli två olika. Antingen får man typ kejsarsnitt, eller titthålsoperation. Får man "kejsarsnitt", vilket de oftare tar till om äggledaren hunnit spricka av X:et, så tar det längre tid på sjukhus, och längre tid att läka.
    Själv opererades jag med titthål i v.10+0. Jag fick vänta 25 timmar med dropp på att få en operationstid för att jag var för pigg och inte hade ont. Sedan opererades jag på eftermiddagen, och var tillbaka på salen 3-4 timmar senare. Låg kvar över natten och fick åka hem efter lunch dagen efter operationen. Så jag låg inne ungefär 2 dygn. Jag har båda äggledarna kvar, trots att de inte tror att den opererade kommer att läka ihop helt.
    Jag blev sjukskriven en vecka, eller egenligen 12 dagar. Från torsdag (då de la in mig) till söndag veckan efter. Jag opererades fredag eftermiddag.
    Efter operationen så följde de mitt hcg-värde tills det var nere under 5. Det tog knappt 3 veckor. När värdet var under 5 så sa läkaren att det var oki att försöka efter nästa mens, vilket vi också gjorde. Sitter nu med ett Pyre i magen och är på söndag halvvägs genom graviditeten!

Lycka till, och jag hoppas mitt svar kunnat ge dig lite svar på dina frågor! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3