• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Nä Petra, man kan välja bara nupp, dvs utan blodanalys delen. Kub är kombinerat ul (nupp) och blodprov. Man kan alltså välja, nupp kostar här uppe i norrland 1600 och kub 2000.

• AlexandraViberg
    Hëllef skrev 2012-10-28 13:38:43 följande:

Håller tummarna för att den visar det den ska visa Vad dyrt för KUB, här i Gbg kostar det 1500, gratis om man är över 35.
    greeneyes skrev 2012-10-28 14:22:25 följande:
    Vad konstigt att det kostar. Jag fick höra kub när jag var 25 utan kostnad (bor i Sthlm). Min barnmorska kanske trixade lite för min skull?

Mja, finns lite mer "konkurrens" där nere, här uppe finns det ETT ställe och det är UMEÅ, dit alla får åka privat, så de kan ju ta lite mer då eftersom de är ensamma om att utföra det. Eller möjligtvis att Piteå också gör men det är ju ännu längre bort. Tar två ½ timmar till Umeå från oss, funderade på att åka till Stockholm men då kostar resan (43 mil) också så det blir samma summa ändå.

Många landsting har det gratis till alla, här får man det bara om man är 35+, landstinget gör det inte ens på de som är yngre om man betalar utan man måste söka privat för att göra det.

Så vet inte om vi bara ska göra nackuppklarningen där de hittar 80% av alla med DS eller om man ska ta hela KUB då de hittar över 90% av alla. Vi är ju som sagt inte i riskzon, så det kanske "räcker" med nupp, åh andra sidan är det "bara" 400 kr dyrare med kub.
    Svårt att bestämma sig!
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • AlexandraViberg
    greeneyes skrev 2012-10-28 14:49:42 följande:
    Alexandra: Alltså, jag tycker att om ni valt att göra det så borde ni göra Kub. Annars kommer ni att sitta där - ifall något är fel och det inte upptäcks - och ångra er. Trots allt är det inte så mycket extra det kostar i det långa loppet. 10% är ändå 10%.
    Fast det är ju en sannorlikhetsbedömning, får man dålig bedömning går man ju vidare till fostervatten. Men får jag en bedömning på 1:20000 på nupp så behövs det ju inte, men får man 1:120 så får man ju göra fostervatten sen. kan ju inte visa hur mycket fel som helst utan blodprov eller tänker jag fel?

Ja jag får fundera i vilket fall, detta hade aldrig hänt om han inte erbjudit sig att betala :P haha jävla ilandsproblem alltså.
  • AlexandraViberg
    majbebbe skrev 2012-10-28 15:32:18 följande:
    Vad nyfikna ni är då här var vi helt överens om att vi inte ville veta vad det är för kön och sonen har inga problem med det. Men vi har ju förebilder av båda sorter som gör att han tycker att både lillasyster och lillebror låter bra.
    Haha ja, dottern har nog inget emot det ena eller det andra. Känner bara att det blir mer verkligt om hon får veta vad det är och även för att hon inte ska gå och i smyg ställa in sig på att en bror är nog bäst och blir jätte besviken när det kommer en syster :P

Tror vi tar bort den biten ur hennes 6-års fas i livet så kanske allt blir enklare :D
  • AlexandraViberg

Jadu det är svårt. Tycker ju inte att det borde vara så svårt om man får dåliga siffror på nupp att bara göra en blodanalys i efterhand men så funkar det nog inte i praktiken. Pappa betalar nupp så får lägga till 400 för kub, men kanske är värt! Ska fråga vad barnmorskan tycker är vettigast med hänsyn till ålder osv. :)

• AlexandraViberg

Eftersom vi inte tänkt göra detta från början så kommer vi nog kunna leva med att det visar fel också. Dvs om barnet kommer ut sjukt, det hade det ju gjort om vi inte kollat också :)
    Men klurigt ändå på något vänster.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3