• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hoppas den ska sitta rätt för er båda tjejer! Nu är det er tur :)

Själv gick jag in i v.29 i fredags och imorgon ska jag på andra mötet om förlossningssätt med förlossningsläkare då mitt snitt ärr gör förbaskat ont redan.. Så hoppas på att få beviljad igångsättning så man får övervakning på trycket i livmodern från första värken! :)

Har idag 80 dagar kvar till BF, har alltså avklarat 200 dagar. Känns så overkligt! Vi försökte i närmre 500 dagar och nu har det gått 200 dagar av graviditeten. Händer det verkligen liksom? :)

The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • AlexandraViberg

Jag har min sovandes Alicia på snart 12 veckor i min famn, trots en äggledare mindre efter x i januari 2012. Efter två år kom hon till oss! Min kvarvarande äggledare var kladdig men spolningen spolade väg och efter en mens var jag gravid! Så hoppet finns trots x och bara en äggledare! Den som är kvar kompenserar den som är borta och kan ta ägg från båda sidor!

Lycka till allihop! Jag önskar er alla en bebis att älska!

• AlexandraViberg

Dags för syskonförsök. Och kan inte släppa tanken på att det är kört om något fastnar i min kvarvarande äggledare nu. Suck att det här ska hunta en resten av livet.. :(

• AlexandraViberg
    pandoraDiem skrev 2015-03-11 08:45:38 följande:
    Lycka till! Själv försöker jag igen nu efter mitt x och visst känner jag igen de där tankarna. Just nu tänker jag att det är utanför min kontroll, vilket både är läskigt men samtidigt får det mig att slappna av lite. Håller tummarna för oss båda :)
    Ja jag var livrädd efter mitt såklart. Men det släppte efter några månader. Blev gravid efter ett halvår. Tog 9 mån att bli gravid med x.et. Så gick ju "lätt" sen.. Blev gravid då efter spolning så då litade jag ju på att det skulle sitta rätt. Som tur är ska jag till vår barnlöshetsläkare 30/3. Ska kolla läget lite. Kanske kan slappna av efter det :)
  • AlexandraViberg

Lite olika i olika landsting när man får börja utredning. I regel efter ett år och efter sex månader om man närmar sig 40 år.

Beklagar väldigt mycket det som hänt. Kämpa på! Vi lyckades nio månader efter x. Nu har vi börjat försöka göra syskon och jag är lika nervös som efter x.et att graviditeten ska hamna i min kvarvarande äggledare så jag blir helt steril. Men det är bara att köra på. ????

• AlexandraViberg
    majbebbe skrev 2015-04-09 11:24:23 följande:
    Ge det ett år du, även om det är grymt jobbigt och man behöver bli besviken varje gång det inte går. Jag blev gravid nästan exakt ett år efter mitt x (har ett barn innan x och väntar vårt 3:dje nu). Mitt x opererades och de tog vänster äl. Kan dock tillägga att jag efter barn nr 2 fick en oplanerad graviditet som slutade i ett mf och att denna graviditet blev till på 1:a försöket så jag tror helt enkelt att min kropp behövde tid att läka/återställa sig efter x-et/operationen.
    Tog nio månader efter x och förlorad äggledare. Spolade äggledaren och åt mediciner och då blev dottern till. Vi tänkte att nästa blir väl ett hoppsan barn nu då. Men verkar inte så. Bara försökt några månader men redan varit till vår fertilitetsläkare och pratat om allt. Får hjälp efter sommaren om det inte tagit sig då. Vafan? Jag blev gravid på p-piller när jag var 16.. Hon är nu 8 år gammal och man undrar varför det ska vara så jävla svårt när man väl planerar. :P
  • AlexandraViberg

Man KAN ha för tunn slemhinna i livmodern men låter som att greppa efter halmstrån att ha både det och dålig äggledare.

Jag fick x efter nio månaders försök. Sen 9 mån efter x blev jag gravid igen. Hon fyller strax två år!

Jag gjorde under barnlöshetsutredning en spolning av andra äggledaren och det var stopp i början men han spolade upp det, jag fick en mens och sedan var jag gravid. Dock åt jag även medicin mot bakterier som gjort min tapp kroniskt inflammerad. Nu är vi på försök tre med syskonförsök. Får se hur lång tid det tar. :)

Tappa inte hoppet! Jag hade nästan gett upp när det äntligen hände! :)

• AlexandraViberg
    pandoraDiem skrev 2015-05-18 19:38:47 följande:

Tack för stödet tjejer! Har satt upp augusti som en stolpe. Innan dess ska jag försöka att inte oroa mig och analysera för mycket. Om jag fortfarande inte är gravid till dess tänkte jag ansöka om att få göra en utredning. Ibland är det svårt att hoppas så tack så mycket för era historier :)

Hur länge har ni försökt nu? :)
    When you feel like giving up, think of the reason why you held on so long.
  • AlexandraViberg
    pandoraDiem skrev 2015-05-19 05:40:37 följande:
    Blir ett år till sommaren. Läste dock precis att man inte fått ha blivit gravid under det året för att få starta utredning. Får se, kanske betalar för den, blir ju inte direkt yngre.
    De räknar inte utomkveds som graviditet dock. Inte här iallafall.
  • AlexandraViberg

Hej tjejer!  Jag var en av dom som till slut fick sin bebis. Lyckliga mig!
    (Jag har tidigare ett barn med annan man fött 2007 genom kejsarsnitt)

Nu har vi försökt få syskon sedan februari, hade förhoppning att kroppen fattat galoppen nu och vi skulle bli gravida snabbt och enkelt. Tji fick jag.
    Ännu är det inte så lång tid vi försökt såklart. Hoppas slippa vänta lika länge som senast. bara

Nåväl, efter mitt x så försökte vi i 8 månader innan vi till slut fick spolning (påbörjade utredning 4 mån efter x) och efter den (samt några andra mediciner) så fick jag mens en gång och blev sedan gravid. Kan tillägga att det först bara pyste genom luft i äggledaren men att han spolade så pass att det blev full passage.

Dottern kom för strax över 2 år sedan genom kejsarsnitt och jag är nu såklart lite fundersam på om äggledaren påverkades av det även denna gång då jag vet att de var där och konstaterade att jag bara hade en äggledare (läsa journaler innan är tydligen inte lika spännande som att se saker med blotta ögat under operation). Då jag tror att de påverkades under första snittet eftersom jag inte haft andra logiska faktorer för stopp i äggledarna (ex könsjukdomar osv).

Någon som varit med om att de fått stopp igen?
    Ja egentligen får jag väl veta efter sommaren när vi har tid hos fertilitetsläkaren igen men spekulera går ju ;)

• AlexandraViberg
    pandoraDiem skrev 2015-07-07 15:54:57 följande:

Spekulera gör man alltid, går liksom inte att låta bli :) kan tyvärr inte så mycket om spolning och sånt så kan inte hjälpa till att spekulera :) hoppas ni slipper vänta så länge till iaf.

Tycker förresten om citatet längst ner, behövde lite sån pepp just nu

Det citatet gjorde så jag överlevde första rundan av ofrivillig barnlöshet, så det har fått hänga kvar. Inte mycket men lite hoppfullt i alla fall. <3

Supers: Håller alla tummar för dig! Vet att du kämpat länge!

Idag är jag less, så så så otroligt många på min fb som klagar över sina graviditeter.. Var lite tacksamma tack. :(
  • AlexandraViberg
    pandoraDiem skrev 2015-07-08 17:33:09 följande:

Ja ibland funderar jag bara på att skippa fb eller bara skriva något klagande över min oförmåga att bli gravid. Men då låter man väl bara bitter, vilket jag verkligen kan vara vissa dagar.

Jag brukar i regel skriva att jag gärna tar deras krämpor.. Men tror inte någon av mina vänner missat att vi har problem. Vi har varit väldigt öppna med det sen utomkvedshavandeskapet för att få mer förståelse och öka medvetenheten kring ofrivillig barnlöshet. Roligt de gånger andra får problem och väljer att vända sig till mig för råd och ventilation :)
  • AlexandraViberg
    Supers skrev 2015-07-29 20:32:47 följande:

Min högra äggledare sprack efter utomkveds 2011 och jag kan än idag känna lite hugg o smärta. ..märkligt o ha ont när det inte finns nått där men då har jag ju endometrios oxå :/

Jag hade "fantomsmärtor" ett bra tag. Kan känna att det som pirrar ibland men vet inte om det är exakt där såklart. Idag var jag på zonterapi och när han tryckte på zonen för livmoder och äggledare på den sidan jag inte har någon så gjorde det svin ont i foten men inte på samma punkt på andra sidan. Så kroppen är nog inte helt i fas när den förlorat ett organ.

Om man tror på sång alltså =P
  • AlexandraViberg
    Supers skrev 2015-07-30 10:54:35 följande:
    Har oxå gått nga ggr på zonterapi & känt samma sak. Ja det är märkligt hur det är, pirrningar känner jag oxå av emellanåt.

Tror absolut på sånt, blir bara så himla dyrt i längden :/
    Åh jag har tack och lov gratis! Mammas make är zonterapist. Så han brukar trycka på mig. Blev dock glad att det inte gjorde ont där jag har äggledare. Innan spolningen av den månaden innan jag blev gravid med dottern så hade jag jätte ont där med.
  • AlexandraViberg

Uppdatering för mig, fick mitt x januari 2012 efter många försök. Fick sedan plus i slutet på september 2012 igen. Hon är snart 2½ år gammal. Nu har verkstaden varit igång i snart ett år och vi har börjat med ägglossningsstimulering. Dock när jag var och kollade nu senast hur många äggblåsor som blivit så var det samma vanliga visa. Ägg på fel äggstock. Min äggstock som har en äggledare verkar inte göra ett skit, ingen aktivitet alls i princip.. Inte ens en pytte blåsa trots stimulering. Blev rekommenderade IVF. Sååå ja.. vi ska ta nån månad till med stimulering och sedan blir det IVF. Kul. Så jävla less. Trodde verkligen att jag var botad när jag väl lyckades bli gravid men det var tydligen bara en jävla lucky shot. Antingen pga stt vi gjorde en spolning precis innan och äggledaren ville dansa runt lite efteråt och fånga ägg från fel sida eller så vann rätt äggstock just den månaden. Less på att ha ätit mediciner, göra vul och se att de är på fel sida och ändå tvinga sig själv att ta en jävla spruta i magen för att få äggen att släppa på fel sida och man vet att det är typ lönlöst.. Trots det skickade vi in 5 trupper på 36 timmar... All for nothing. igen.

Sådär, det var min bitterhet! :P

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3