• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Katten2 skrev 2011-03-20 14:04:37 följande:
    Kanske 4a: Beklagar verkligen! Så himla tråkigt!
    I vilken vecka+dag var du nu, när de kunde se det i äggledaren?
    Varför fick du cellgifter och inte operation, du blöder ju? Kan det inte vara trasig äggledare då?

Jag går fortfarande som en tickande bomb... Det blir värre och värre, vaknar av smärtan på höger sida på nätterna, kan inte sova!

Pratade med en barnmorska i torsdags som var övertygad om att det var gulkroppen som gör ont... Hon hävdar att jag inte KAN känna ett X så tidigt.
    Men hallå, så här ont av gulkroppen? Och hur länge då? (Har haft ont på höger sida sedan BIM, 1 vecka nu!) Jag känner att den förklaringen inte håller, har inte haft smärtor pga gulkroppen de två gånger jag har varit gravid och det suttit rätt! (Har ett barn och ett missfall, förutom X:et i bagaget...)
    Min kropp skroker att hon har fel!!!

Har någpon av er haft smärtor från gulkroppen under tidig graviditet? Ok att man kan ha (dessutom vanligt med) ilningar i livmodern och kramp och menssmärta, men kramp och hugg på ena sidan??

Ska på VUL på fredag och då hoppas jag de tar mig på allvar när de inte kommer hitta något! Får ångest av denna väntan...
    Jag är i v 6+1 enligt senaste mens men eftersom jag har sen ägglossning är det troligare att jag är v 5+3 ungefär. Jag har känt att det är något på vänster sida sedan någon dag innan jag fick positivt dvs ca v 4+1 om jag korrigerar för sen äl. Jag tror inte ett dugg på din BM, jag har aldrig känt så här vid mina normala graviditeter. Det finns alldeles för mycket okunskap kring X, jag har fått många konstiga kommentarer hittils.

Jag fick cellgifter för att det är så tidigt och för att jag inte har ont. Det finns inga tecken på att det finns vätska eller blod i buken och därmed inget hål i äggledaren. Men visst är det en balansgång. Skönt att du har tid för Vul även om jag tycker att du ska få komma in nu om du har så ont. Och kräv att de tar HCG om de inte ser någoting. Det är konstigt att man ska behöva bråka så när man haft X en gång, som att det inte tar nog energi ändå. Det här önskar jag inte ens på min värsta fiende, känslomässigt är det fruktansvärt jobbigt. Det de såg i går var 4 mm, perfekt och rätt för tiden jag är i, känns som jag har gjort en abort, fast jag vet att jag inte har något val. Känner inte av sprutan mer än att jag är väldigt trött. Kram på er!
  • kanske 4a
    Zobeideh skrev 2011-03-19 18:53:41 följande:
    Nä va hemskt Gäller bara att vara stark nu. Vet ju va du går igenom som sagt. Och det e verkligen jobbigt.
    Vi får följas åt nu o stödja varandra.

När får du försöka igen?

Massa kramar till dig <3
    Tack vännen hur mår du idag? Jag är fruktansvärt trött och kände mig lite vimmelkantig förut, men jag har sovit en stund. Vi måste vänta 3 månader men kommer att vänta längre. Ska satsa på att gå klart min utbildning och sedan jobba lite, om jag klarar av att vänta. Det här var ju inte planerat men nu är bebisuget värre än någonsin så klart. Men det bästa för oss är att vänta ca 9 mån innan vi försöker igen. Men en dag i taget. Kram.
  • kanske 4a
    Zobeideh skrev 2011-03-20 19:04:28 följande:
    Jo jag mår bra de värsta e över lite illamående på morgonen samt att jag varit förstoppad sen jag fick spruta. Men idag känns de bra :) hade oxxå de den första dagen jag blev svimfärdig när jag reste mig upp men de försvann efter 2 dagar så får hoppas att ditt frösvinner snart vila mycket :) det med vänta kan nog vara bra sånt här tar på krafterna mitt bebissug e oxxå extremt nu men förhoppningsvis så får man en in överraskning senare. Så du får själv känna efter när du orkar gå igeonom detta igen utan ha denna rädsla för x, vilket är väldigt svårt men allt de negativa måste bort. Jag tänker själv vänta tills jag vågar försöka igen.

Men en sak som jag inte förstår e att dom flesta säger att om 3 månader får man försöka igen, varför har jag då 6 månader fattar inte varför jag har sån lång väntan
    Nej det är ju konstigt att du har fått 6 mån, 3 månader är det jag har hört och att tom det är en säkerhetsmarginal. Du har inte ont annars, börjat blöda eller så? Vad låg ditt hcg på sist och när ska du in och kolla igen? Mitt låg igår på 2700 och jag ska in och ta nytt på onsdag. Tycker det är obehaligt att veta att det tar 3-4 dagar innan det börjar ge effekt och undertiden växer det vidare. Men det är bara att ta en dag i taget. Skönt att höra att du mår bra nu. Livrädd för ett till X kommer jag vara när vi börjar igen, det här är ju mitt andra på samma sida. Men jag har ju som sagt två normala gravidtiteter emellan så jag vet ju att det går. Kram!
  • kanske 4a
    Zobeideh skrev 2011-03-20 21:36:10 följande:
    Jag får inte ens äta Ipren under dessa 6 månader :-/
    Jag fick fråga om ipren då jag hade läst om att man inte ska ta det mot mensvärken man kan få när allting ska stötas ut. Och det är pga att ipren och liknande ökar blödningsrisken. Jag fick till svar att jag bara får ta alvedon och om det inte hjälper måste jag komma in. Till mig sa de att jag får absolut inte bli gravid på tre månader eftersom det är ett cellgift och det kan bli fosterskador. Märkligt att de säger så olika överallt. Visserligen kan ju brist på folsyra ge fosterskador också så det kanske är så de menar. När jag blev opererad förra gången fick jag bara rådet att vänta minst en mens men helst tre månader. Jag fick min mens 6 veckor efter operationen och sen körde vi på. Det tog tre månader innan jag var gravid igen. Den här gången var det ju som sagt inte planerat och vi kommer vänta till jag gått klart skolan och hunnit jobba lite. Så ser planen ut nu iaf.

Annars mår jag ok, jag är fortfarande väldigt trött och mår lite illa. Ingen värk och ingen ökad blödning än. Jag vil ju börja blöda eftesom det är ett tecken på att HCG har sjunkigt och det börjar stötas ut. Men till mig sa de att det oftast stiger de första fyra dagarna men ska det börja gå ner. Därför ska jag tillbaka efter fyra dagar och sedan efter en vecka.
  • kanske 4a
    kanske 4a skrev 2011-03-21 09:10:05 följande:
    Jag fick fråga om ipren då jag hade läst om att man inte ska ta det mot mensvärken man kan få när allting ska stötas ut. Och det är pga att ipren och liknande ökar blödningsrisken. Jag fick till svar att jag bara får ta alvedon och om det inte hjälper måste jag komma in. Till mig sa de att jag får absolut inte bli gravid på tre månader eftersom det är ett cellgift och det kan bli fosterskador. Märkligt att de säger så olika överallt. Visserligen kan ju brist på folsyra ge fosterskador också så det kanske är så de menar. När jag blev opererad förra gången fick jag bara rådet att vänta minst en mens men helst tre månader. Jag fick min mens 6 veckor efter operationen och sen körde vi på. Det tog tre månader innan jag var gravid igen. Den här gången var det ju som sagt inte planerat och vi kommer vänta till jag gått klart skolan och hunnit jobba lite. Så ser planen ut nu iaf.

Annars mår jag ok, jag är fortfarande väldigt trött och mår lite illa. Ingen värk och ingen ökad blödning än. Jag vil ju börja blöda eftesom det är ett tecken på att HCG har sjunkigt och det börjar stötas ut. Men till mig sa de att det oftast stiger de första fyra dagarna men ska det börja gå ner. Därför ska jag tillbaka efter fyra dagar och sedan efter en vecka.
    Det blev lite fel där, jag fick mens 30 dagar efter operationen, inte 6 veckor efter. 6 veckor kommer från att jag lästa att risken för X är som störst de första 6 veckorna efter operationen. Jag kollade upp det eftersom vi inte orkade vänta 3 månader, men de sa också att det inte finns några generella regler. Men det var ju 2003
  • kanske 4a

Jag har ju kvar min äggledare så jag kan inte hjälpa dig. Förstår att du är orolig, men det är nog inte så mycket annat att göra än att vänta och testa igen. Kanske någon annan har erfarenhet. Kram!

• kanske 4a

Till mig sa de att man helst inte ska bada, ha sex eller använda tampong så länge man blöder, jag hatar också att ha binda.

• kanske 4a
    Sunflower Sthlm skrev 2011-03-22 10:04:25 följande:
    Hej tjejer!

Tro det eller ej men nu är mitt hcg nere på noll. 10 veckor tog det... *suck* Vilken pärs! Är så glad nu, som jag har längtat efter den här dagen. Tyckte att det var jobbigt att få mitt första X i aug förra året men det här var mycket värre kan jag säga såhär i efterhand. Så nu kanske jag kommer att hänga lite i tråden igen, beroende på hur jag mår och hur jag återhämtar mig.

Ser att det har kommit några nya under min frånvaro så för er info kan jag säga att jag behandlades med metotrexat den 1 sep förra året och fick ett nytt X i januari i år men det tog kroppen hand om på egen hand. Så nu hoppas jag att nästa graviditet kan få sitta på rätt ställe.
    Men vad skönt och höra! Nu måste du väl ändå ha oddsen på din sida, det kommer sitta rätt nästa gång. Kram!
  • kanske 4a
    Zobeideh skrev 2011-03-22 22:57:05 följande:
    Imorgon e de tillbaks till läkaren nya prover ska tass nu efter jag fått metotrexat o håller tummarna på att den har funkat o hcg har börjat minska si lite i alla fall.

De sköna e att mina armar har fått vila upp sig efter alla blodprov dom tagit så de e ju nice
    Ja men ser inte vacker ut på armarna inte. Jag har varit där nu och tagit nytt HCG. Läkaren ska ringa mig under dagen. Men den ömmande tryckande känslan jag haft på vänster sida har minskat och jag blöder mindre. Så jag tror faktiskt det har gett effekt. Jag hoppas det iaf och håller tummarna för dig med!
  • kanske 4a

Jag har ju blödit hela tiden sen förra lördagen men det har börjat minska lite. De ringde från KK nu och hcg låg på drygt 4000, så det har ju stigit som man räknar med men knappt fördubblats på fyra dagar. Så jag tror att det har ökat och börjat sjunka igen. Ska ta nya prover på lördag. Håller tummarna för dig Zobeideh!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3