• Grip

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

FYY, jag är helt chockad!!!!
    Jag ringde precis till Carlanderska för att boka en tid för utredning i januari. Jag berättade om mitt x i mars etc och då säger damen att vid x så brukar man rekomendera att man gör ivf!! Det har jag aldrig hört!!!!!! Jag har bara hört att man skall ringa och be om ul så fort man testat positivt, men inte att man rekomenderar IVF!! Anledningen är att det finns en ökad risk för att det sker igen, men är vi ju alla här inne plågsamt medvetna om...
    Jag är helt omtumlad och måste smälta detta..

• Grip

Tack för era svar, nu känns det ju inte helt knasigt längre! Jag får helt enkelt tänka själv och inte låta mig styras helt av vad hon sa.

Jag köper ju att man måste göra IVF om båda äggledarna är skadade/borta, men inte om man har båda kvar.
    Jag föstod det som att risken för att det skall ske igen är såpass förhöjd (kanske främst om man har kvar sin äggledare?) att man bör överväga IVF för att undvika det. Jag vet inte. Jag skall dit i januari så får vi se.

Det är ju många här inne som blivit gravida igen efter x!
    Jag vill gärna undvika IVF in i det sista, det känns som ett fruktansvärt jobbigt alternativ känslomässigt!

Usch, jag är så ledsen idag så mina tankar sticker iväg åt alla håll därav detta spretiga inlägg.

• Grip

Hej!
    Min första mensdag är nuför tiden bara en supersvag ljusrosa/brunaktig flytning. Jag är okäker på om det alltid varit så, eller om jag är extra noga med att kolla nu sedan x:et, för det är knappt märkbart.
    Hoppas dock att så inte är fallet för dig, Chicky!
    Vet inte hur det är med äl-smärtorna, men det låter ju rimligt. Jag tycker bara att jag känner av det nu på den sidan som jag hade mitt x, knappt på andra.

• Grip
    Supers skrev 2011-11-01 17:41:28 följande:
    Hej tjejor, 

HÄr händer det grejor..
    Aropå IVF så skickade min läkare på huddinge sjukhus en remiss direkt efter operation, men han menade på att vi givetvis ska försöka själva först.
    Nu bor jag ju i borås och här säger dom att vi helst ska ha försökt i 1 år...så det är bara och vänta.
    Samtidigt som jag längtar efter att bli gravid så är jag livrädd....som ni säger..den rädslan kommer nog aldrig försvinna förrän man har sin lilla bebis i famnen.

Tant röd ska komma på besök till helgen  och jag tror att den gör deetoxå...misstänker att jag inte haft någon ägglossning denna månad...
    Men men....vi får väl sätta igång ordentligt efter nyår kanske...

Ha det gott allihopa :) 
    Hej, Supers!
    Vad händer efter nyår just?
    Jag kom på att jag vid något tillfälle frågade om du hade vägarna förbi Gbg så kunde vi ta en fika. Jag skäms lite att jag inte följde upp detta.. Men om du är i stan någon gång, kanske kommer ner o julhandlar någon vardag så kan vi ju ta en fika efter jobbet kanske?
    Hur går det med jobbletande förresten?
  • Grip

Jag har också använt testlagrets tester och det tycker jag funkar bra. Men första gången jag använde dom så missade jag stegringen för jag testade bara en gång per dag på morgonen. Nu har jag lärt mig hur de funkar på mig så jag testar mitt på dagen, och när det börjar närma sig och jag ser att det börjar stegra så testar jag även på kvällen.
    Denna månad skall jag försöka hålla mig ifrån dom, blir lite stressad av dom. Jag säger absolut inte att de är dumt att använda dom för nu vet jag ungefär på vilken dag jag har äl! Tänkte även köra på varannan dag principen, och under hela cykeln. Tänkte som du, Kanske 4a, att det skall ju räcka så! Skall försöka avdramatisera det hela och hitta lite spontanitet i sexlivet igen!  Flört
    Skit med mens, Supers.
    Jag hoppas att vi ogravida här i tråden får fina plus i julklapp! (eller gärna innan..)

• Grip

Supers: jag förstår att du oroar dig men du får försöka lita på läkarna och koppla bort det. Var inte han orolig så skall inte du vara det! Och som du säger, de har ju koll på dig!
    För egen del så har jag en dålig dag idag. Har nog äl imorgoneller onsdag, men av någon anledning känns det redan som att det är kört. Varför skulle det funka nu? Det har det ju inte behagat göra någon gång tidigare..Rynkar på näsan

• Grip

Det gör jag med.
    Ja, bergodalbanan känner jag igen, kan gå upp och ner flera gånger per dag!
    Idag skall jag masa mig till gymet och gå på body combat, det är ju alltid ett bra tidsfördriv!
    Gör du själv något för att bli lite "gladare" och tänka på annat? Tips emottages tacksamt!Glad
    (egentligen får jag inte klaga, på fredag åker vi till Gran Canaria.. Cool)

• Grip
    Lemis skrev 2011-11-14 12:26:45 följande:
    Då är vi två. Jag ska ha äl nån gång denna veckan. Jag känner en stor hopplöshet redan. Men det är som en bergodalbana. Håller tummarna att vi blir många som fixa det där plusset.
    Hur känns det idag? Jag har åtefått lite hopp, kanske beror på det fina vädret? Skall försöka vara positiv idag, lyssna på glad musik och inte lyssna på alla som snacka graviditeter, förlossningar och nyfödda.. Skrattande
  • Grip
    Ella Jade skrev 2011-11-14 17:25:10 följande:
    Hej alla! Skönt o hitta denna tråd. Går från BF juli hit istället. Vart väldigt jobbiga veckor med inget klart besked om det är ett x eller norm grav, första barnet då, ingen har kunnat säga. Fick höra i torsdags att de kan vara normal grav efter blodprov. Fick dock ont fredagen o hamna på akuten o opererades i lördags för x. Höger äl försvann. Den andra var i jättebra skick tack o lov! Är sjukskriven nu o längtar till ja blir bra igen. Om allt går vägen bör väl nästa ÄL vara om ca 6 veckor. Låång väntan, gaah :). Hur långt efter op fick ni första mens??
    Hej, Ella Jade! Tråkigt att se dig här, jag hoppas att du återhämtar dig snart! För mig kom mensen 5 veckor efter operationen. Däremot så blödde jag i några dagar ca 5 dagar efter operationen också.
  • Grip

Har ni bara ett ärr? Jag har 4 st ca 1,5 cm. Ett vi naveln, två på vardera sida och ett ungefär på blygdbenet.
    Det vid naveln syns knappt, de andra 3 är lite "bulliga" men det kommer nog ge med sig med tiden. De sitter under bikinin också så jag störs inte så mycket av dom. Opererades förresten i mars.

Ego: jag har äl idag tror jag, fick utslag på äl-stickan igår. (jag som inte skulle testa.......) Ikväll skall vi packa inför sol-semestern, men vi får väl ta en paus i packandet då.. Flört
    Hur går det för er andra? Lemis och Supers, hur är det med nedstämdheten? Hoppas den bara var tillfällig. Det var ju i måndags, och måndagar är man ju generellt lite extra knäckt tycker jag!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3