• Naura

    Planer för att skaffa barn till sommaren

    Hur går det för alla? Nu är vi ju några som inte alls har långt kvar. :) Själv har jag 9 dagar kvar till BF, så nu längtar man verkligen tills det är över på riktigt. :)

    Ska försöka ladda upp en bild på magen, har ett sf mått på 37 så den är rejält stor nu. Hoppas man slipper en 4,5kg bebis iaf. Har gått upp ca 20kg, men det är bara magen o nu lite svullnad i händer o fötter. Inget i ansiktet o sånt. Hoppas man går ner fort sen när bebisen är ute. :)

    Lycka till allihopa!!

  • Naura

    Hej!

    Jag har BF imorgon. Ska till barnmorskan idag för sista "ordinarie" besöket. Lär väl bli fler misstänker jag. Har inte haft en enda förvärk, och om jag haft några sammandragningar så har jag inte märkt av dom heller speciellt. Kanske att magen blir lite spänd ibland när jag reser på mig och går iväg nånstans men annars är allt som vanligt. Bara en stor kula med ett livligt barn innuti. :) Men kan inte ligga på rygg nåmer heller, känns som att jag drunknar för man får inge luft.

    Mina ben har oxå svullnat rejält nu...har ont i knäna, tror det är av vätskan, eller så är det av tyngden, har passerat 100kg strecket nu.

    Hoppas det blir denna vecka...kan vänta ännu denna vecka har jag bestämt, men sen orkar jag då verkligen inte vänta längre! Nu är jag less på att vara såhär tjock!

  • Naura

    Allt var bra för mig oxå igår. Först hördes inga hjärtljud och jag höll på att få panik, visste ju att jag kännt bebisen sparka o röra sig både på natten och morgonen, men den hade bara skruvat på sig och låg med ryggen mer åt vänster än vad den brukade. Hjärtslagen var uppe i 150-155 när vi väl hittade dom. :) Brukar ligga bland 138-142 så det var lite extra fart på den igår.  Magmåttet var 38cm och huvudet fortfarande fixerat o redo.

    Det där med att kissa på natten förstår jag inte hur folk orkar, jag har väl otroligt tur att bara behöva gå upp max 2 gånger per natt. Lite beroende på om jag dricker mkt sent på kvällen, hur sent jag lägger mig osv. Men oftast blir det två svängar men aldrig mer. Skulle dö av att gå upp hela tiden, orkar knappt lyfta mig ur sängen som det är nu. :)

    Idag har det varit lite besvärligt i magen, lite spänt och lite värk o lite allmänt tjorvigt. Vet inte om det bara är barnet som bökar omkring eller om det är lite förkänningar nu äntligen. Kanske tyder på att det är dags snart!? Har ju BF idag så nu vill jag att det ska börja hända saker!

    Sajanbollan och BeccyBoop, hur mkt har ni gått upp totalt på era graviditeter? Jag är nu på +20 ganska exakt. Blir helt deprimerad redan nu när jag tänker på hur jag ska klara av att gå ner allt igen...vill ju helst gå ner kanske 10 kg ytterligare oxå än vad jag vägde när jag blev gravid. Har läst jätte mkt om träning efteråt, och det är ju jätte mkt man inte får/bör/ska göra förrän typ om ett halvår, så man får väl nöja sig med att promenera, promenera och åter igen promenera...

    Håll nu tummarna att jag slipper vänta 14 dagar till och att kotten i magen vill komma ut innan veckan är slut!

    Kram kram

  • Naura

    Ingen bebis ännu heller...hur går det Sajanbollan?? Ligger du på BB än? :)

    BeccyBoop: Jo jag förstog. :) Måste nog oxå ta hjälp av nån viktklubb sen för att gå ner allt o lite till. Du var ju jätte duktig som lyckades gå ner 33 kg!! Längtar efter att få börja träna, men just nu skulle en lång promenad vara allt jag behöver, men ryggen orkar inte just nu.

    BF+3 idag och inga känningar alls. Ett glatt sparkande barn i magen, men inget mer. Hoppas på helgen, men just nu känns det som att den vill aldrig komma ut. Men tur att maken är ledig i helg så jag slipper ligga ensam o ha tråkigt i flera dagar till, då har vi åtmindstone sällskap i tristessen. :)

  • Naura

    Jag är på BF+6 idag så det kan ju dra igång när som helst. Var i lördags in på förlossningen för jag var osäker på om jag hade jätte mkt flytningar eller om det var fostervatten som börjat läcka. Såg på ctg kurvan att jag hade en del sammandragningar/förvärkar o har haft en del igår oxå, så det är väl ett bra tecken. Tidigare har jag inte kännt nånting alls. Men är bara trött, trött o trött hela tiden, svullen i benen o ont i fogarna så jag läääängtar verkligen tills jag slipper vara gravid mer.

    Och det "värsta" av allt, jag har inte haft en enda bristning på magen på 9 månader, men som ett brev på posten dök dom upp denna vecka. Så nu har även jag ränder på magen fastän jag trodde jag skulle klara mig utan. :(

    Är less less less på att vänta nu...nu jobbar maken till 19 mån, tis, ons o sen är han ledig tors-fre igen. Är så tråkigt att vara ensam hemma o vänta.

  • Naura

    Ingen bebis o inga tecken på nån idag heller. BF+10 idag. Min BM sa att jag kommer få en drygt 4kg bebis, så man blir lite lätt nervös när det går så mkt över tiden att den ska bli ännu större. Men ska på tisdag på kontroll o göra ctg kurva o träffa doktorn om de ska sätta igång mig om det inte hänt nåt tills dess...

    Men återigen, jag är less, less less....Känner mig som en valross.

  • Naura

    BF+12 o h*n lyser med sin frånvaro... Vaknade inatt och var säker på att NU börjar det, hade så mkt sammadragningar, och vaknade av värk både i magen o ryggen, men icket...gick över bara jag vände lite på mig o så somnade jag om.

    Sajanbollan Jag ska oxå på bedömning fast på tisdag när jag är 41+6. Hoppas verkligen de kan skynda på det hela lite.

    Mitt SF mått ligger på översta av de 3 kurvorna, och enligt min BM så är det i linje med en drygt 4kg bebis. Så jag är orolig att det blir en bjässe som ska ut till slut....hoppas de kan säga på tisdag vad dom tror o sätta igång mig lite tidigare så jag inte behöver börja föda fram en 5 kg bebis som sen slutar i akut snitt....Men min BM sa att det är ingen fara för mig, att jag är "en lång person" (170cm) och ganska kurvig/bred runt höfterna, men det känns mer som en gissning än ett kvalificerat uttalande.

    BeccyBoop: Gud vad tiden gått fort för dig, känndes som du plussade så mkt senare än mig men nu känns det som att du får säkert ditt barn före mig ändå, du har ju kommit en bra bit på vägen redan! :) Känslan av att det ALDRIG blir min tur är väldigt påtalande nu. Skönt att du inte gått upp så mkt i vikt än, själv är man ju över 25 kg nu...Hoppas allt går bra på måndag, men det gör det säkert. :)

  • Naura

    Gick ju förresten hem från jobbet två veckor före BF för att hinna vila o vänta på bebisen. Nu har jag varit hemma i 4 veckor, och imorgon börjar den 5:e...inte för att jag hade orkat jobba ändå, man är ju rejält trött o tung vid det här laget, men nu har man varit så mkt ensam o haft tråkigt i så många veckor så det vore kul med lite sällskap av sin lilla kompis i magen....Maken längtar sig oxå tokig efter den lille nu, tycker att nu har den varit i min mage nog länge, nu kan den väl komma ut så han oxå får ta del av pyret.

  • Naura

    Hej, jag lovar vara lite mera detaljerad o ska läsa allt ni skrivit under veckan, men tänkte bara meddela att på onsdag morgon med akut snitt kom det ut en STOR Freja till oss! 5005gr och 53cm lång.

    Skriver mer imorgon, om jag hinner, vi kom hem idag. :)

    Kram kram

    Tänker på dig Sajanbollan!!!!

  • Naura

    Hej igen!

    Tack så mkt BeccyBoop! Kan inte vara lyckligare än jag är nu. Hon är den vackraste lilla människa jag någonsin skådat och älskar henne mer än livet självt.

    Vi åkte in på söndag em för att vattnet gick, och de ville ha in mig på kontroll. Inga värkar eller sammandragningar, men vi gjorde en ctg kurva och allt såg bra ut så vi var på väg hem igen. Har 14 mil enkel väg till förlossningen, så jag skulle ju såklart gå på toa innan vi åkte hemåt. Väl inne på toa ser jag att vattnet är alldeles grönt/geggigt så jag bad en sköterska kolla på mig igen och vi blev kvar där på över natten och skulle bli igångsatta på måndagen. Känndes lite snopet, trodde ju jag skulle få gå hemma med värkar o åka in med ont överallt och verkligen känna att NU händer det, men nu blev vi bara kvar där, fick gå o fika o sen sova.

    Måndag blev jag igångsatt med en ballongkateter på förmiddagen, men mina värkar kom som aldrig igång av sig själv så jag fIck värkstimulerande dropp, o då låg jag i värkar hela dagen sen. På kvällen kl. 20 var jag fortfarande bara öppen 4cm så vi stängde ner allt o jag fick en sovdos och vi skulle börja om på tisdag morgon. Hela tisdagen kämpade vi med värkar, värkstimulerande dropp och hjälp av BM som var in o bråkade så jag skulle öppna mig mer o mer, och det gick sakta. Vid 3-tiden på natten först var jag öppen 10cm o vi skulle försöka krysta. Men dels var min livmoder helt slut och orkade inte jobba längre, jag var helt slut efter mer än två dagar med värkar, barnet var jättestort och tittade med ansiktet mot min mage istället för mot min rygg (vilket gör det svårare att komma ut) och hon hade navelsträngen två varv runt halsen, (vilket vi iofs inte visste då men iaf) så vi tog beslutet att vi slutar kämpa o tar reservutgången istället.

    Jag fick jätte mkt beröm för allt jobb jag orkade göra i så lång tid, och det känns jätte konstigt att till slut ändå inte få föda fram mitt barn, men snittet gick bra, jag var vaken o min man var med mig hela tiden i salen, och ut kom den vackraste lilla (stora) flicka jag någonsin sett. :) Har mått ganska dåligt, fick en ordentlig infektion, nästan 40 graders feber och går fortfarande på antibiotika, så amningen har inte kommit igång helt ännu, men nu är det ganska bra med mat i brösten efter några dagar med lite kämpig amning. Hon måste äta ersättning när hon är så stor, behöver ju jätte mkt mat för att inte gå ner i vikt, så vi blandar lite flaska o lite bröst och det funkar bra. Hon suger jätte bra.

    Oj jag kan skriva hur mkt som helst om allt vi varit med om, men nu ska jag ta hand om min lilla prinsessa som håller på att vakna här brevid mig. :)

    BeccyBoop: Hoppas det löser sig för dig så du slipper operation, låter ju jätte jobbigt! Kul att UL såg bra ut och att du ska snart få se bebisen igen. :)

    Sajanbollan: Håller tummarna att allt gått bra, du är antagligen på BB med din lilla nu kan jag tänka mig! :)

  • Naura

    Grattis till sonen Sajanbollan! Er kille var ännu större än Freja. Ser fram emot att få läsa din berättelse sen när du har tid. I skrivanders stund har jag en Freja som ammar, inte helt lätt att skriva samtidigt men några korta rader blir det iaf. Sååå mysigt med en glad ammandes unge! :)

  • Naura

    Halloj!!

    Denna tråd har ju verkigen dött ut nu när nästan alla fått sina barn. Men jag måste ju chansa att BeccyBoop kanske ser detta och vill ju såklart veta hur det går för dig?? Det måste väl närma sig nu va?

    Hoppas alla har det bra i sommarvärmen, för det har vi!!! :)

  • Naura
    BeccyBoop: Åh det närmar sig med stormsteg!! Hoppas allt går bra nu resten av tiden oxå.

    Sajabollan: Grattis till ditt nya jobb/företag! :) Skönt att kunna planera jobbet efter familjen och slippa restid.

    -------

    Här är allt bra! Min dotter Freja ska döpas på fredag, så det är fullt upp med planeringen dit. Vi har haft möhippa och bröllop för min syster och min kompis ska gifta sig nästa helg. Så det är fester hela tiden just nu! :)

    Lillan växer så det knakar, väger 7kg och är 63cm lång. Blir idag 15 veckor och har massor av brunt hår. :) Jag helammar henne fortfarande och hon är en hungrig tjej som vill äta varannan timme. Lite jobbigt när man ska planera olika saker, men är så mysigt att amma henne så jag vill inte sluta heller. Har försökt stödmata med flaska men hon haaaatar alla sorters flaskor jag köper.

    Min man har varit hemma sen veckan före midsommar och är hemma några veckor till. Sen är det vi tjejer ensamma hemma igen... kommer blir trist, är såå mysigt att vara hemma alla tre nu. Jag längtar då verkligen inte tillbaka till mitt jobb!
  • Naura

    Oj oj BeccyBoop, ÄNTLIGEN är det dags! Eller snart iaf. Det har varit en lång resa för oss sen denna tråden startades, men snart har vi alla våra bebisar här. :)

    Imorgon är det dags för BVC 4 månaders koll, hon blev 4 månader igår. Väger nog en bit över 7kg och skulle gissa på 64cm lång eller nåt sånt. Vi får se imorgon! :)

    Hoppas allt går bra för dig när det är dags, håller tummarna. Hör gärna av dig sen så får vi veta vad det blev och hur allt gick.

    LYCKA TILL! :)

    P.S Vi hade ingen kudde i vagnen åt dottern första månaden typ, tänkte inte alls på att dom måste ha en.... men hon överlevde ändå utan platt huvud! D.S

  • Naura

    Sajanbollan, ja han var verkligen stor! Har vuxit iväg snabbt från min tjej med tanke på att de nästan vägde lika mkt när de föddes. Dottern vägde 5005g. I måndags var vi oxå på 4 mån kontroll, då vägde hon 7655g o var 66cm lång. :)

    BeccyBoop: Hur känns det? Nåt på G än??

  • Naura

    GRATTIS BeccyBoop!!! Härligt jobbat! Skönt med en snabb förlossning och inte allt för många dagar över tiden. Hoppas du mår bra, förstår att ni njuter för fullt hela familjen! Vilket fint namn ni valt. :)

Svar på tråden Planer för att skaffa barn till sommaren