Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Tårttråden del 17

nån som vet nåt bra recept på passionsfruktmousse? kan man göra som med den enkla hallonvarianten, dvs ta frysta hallon och blanda i snabbmarsan (förutsatt att man kört passionsfrukten i tex juiceextraxtor eller mixer), eller blir det helkonstigt?

det bidde inget av det...
  • Zelmilainen
    Dipsy skrev 2010-10-16 10:16:31 följande:
    sommarpar: jo nu hittade jag det...pastan är ett liknande som jag hittat på en anna sida förutom glykoset...

färskost som du använder i smörkrämen är det typ philadelhpia??
    ja hade philapelphia i min, blev jättebra
  • Zelmilainen
    Zelmilainen skrev 2010-10-15 21:45:30 följande:
    nån som vet nåt bra recept på passionsfruktmousse? kan man göra som med den enkla hallonvarianten, dvs ta frysta hallon och blanda i snabbmarsan (förutsatt att man kört passionsfrukten i tex juiceextraxtor eller mixer), eller blir det helkonstigt?
    puffar för min fråga... har sett receptet i jfls blogg, men det känns för komplicerat för mig, hehe. skulle behöva nåt enklare... *L*
  • Zelmilainen

finns länkar i ts ang butiker på nätet iaf. osäker på vart deras faktiska affärer ligger dock..

• Zelmilainen
    guppyn skrev 2010-10-18 14:33:06 följande:
    Du kan köpa ekströms mango/passionsfrktmousse som du vispar ihop med mjölk. Enklare kan det inte bli Jag har använt det och det har blivit mkt uppskattat.
    tror d säkert. har kört med färdig hallonmousse i en och det blev uppskattat. men jag ville försöka göra en tårta helt själv, utan att fuska alls *L* men får köra på ditt alternativ om jag inte hittar/får nåt bra tips på enkel egen mousse.
  • Zelmilainen
    mrsjossie skrev 2010-10-19 20:36:35 följande:
    Hej!
    Doptårtan jag hade på beställning hann klart i tid, puh!

Nu väntar beställning nr 2. En tårta till en 30åring som arbetar som brandman och ishockeydomare. Tårtan ska vara för 110 gäster (!). Hur hade ni gjort med detta tema? Antal tårtor?
    Brainstorma gärna med mig
    Vore ytterst tacksam!
    3 tårtor för drygt 35 pers? en med 30 år, en med brandman och en med hockey? kanske våningstårtor alla tre? beroende på storlek...

tycker han om nåt spec i godis/frukt/bärväg?

ejja81 skrev 2010-10-19 20:41:28 följande:
    göra doptårta!  vad har ma i å vad är lättast att göra!? 
    tycker de om nåt spec i godis/frukt/bärväg?
  • Zelmilainen
    Dipsy skrev 2010-10-19 21:01:54 följande:
    när jag gjort mmf så har jag använt mycket kokosfett vid utkavlingen...då blir det lättare att jobba med...

men som sagt så tänker jag pröva mig på socker pasta och då är min fråga....spacklar ni med grädde OCH smörkräm??? eller brukar det räcka med grädde??? har aldrig gjort en tårta med smörkräm och har ingen aning om hur det skulle smaka tillsammans med resten av fyllningarna??? så man kan även använda mazena vid utkavlingen...inte florsocker då???
    jag gillar inte grädde så om jag ska ha tårtorna blir det smörkräm supergott *mums* jag körde på 100gr färskost (philadelphia), 100 gr smör och 100gr choklad då behövs inte grädde med. och du behöver ej fodra alls om du gör mmf eftersom marshmallows innehåller gelatin (nån annan i tråden var snäll och berättade det för mig)
  • Zelmilainen
    ejja81 skrev 2010-10-20 08:51:18 följande:
    nä inget direkt,,,jag skulle vilja ha e schoklad botten med vaniljmouse i..funkar det å göra själv å blir gott tro?

så rescept på detta vore itne fel.   sen hrujag skall fixa till den ovanpå som ganering..marsipan. å köpa figurer?
    blåbärsmousse? kolla om du hittar bilder på nätet som du kan gå efter till dekorationen...
    Dipsy skrev 2010-10-20 10:13:00 följande:
    har alltid annars använt mmf och aldrig behövt fodra...men tycker den är aningen svårjobbad...så tänkte pröva på hemmagjord sockerpasta med glycerol..iof är det i msk gelatinpulver i den så då borde det inte behövas fodra???

så istället för att spackla grädde runt om så kör du alltså med smörkräm??? sätter du mycket smörkräm då??

jag brukar sätta rejält med grädde så den blir lite hög tårtan...men det borde gå med smörkrämen oxå?? det blir inte mastigt att äta då??
     vad jag läst mig till här behövs inte sp fodras om det innehåller gelatin, så det borde va lugnt. jag hade en sats smörkräm till en tårta som va i storlek med köpebottnar, men vill nog ha lite till nästa gång. smörkrämen stelnar ju dock något när den står i kylen, så en gissning är att om man gör för tjockt att det blir svårt att skära igenom... 
  • Zelmilainen
    VeraVera skrev 2010-10-20 18:06:38 följande:
    Vad är det svåraste med en våningstårta?? Vad ska man tänka på??
    nån tipsade tidigare i tråden om att i den undre tårtan ha avklippta sugrör eller liknande som stöttar upp den övre tårtan som annars lätt sjunker ner i den undre...
  • Zelmilainen
    CharmingGirl skrev 2010-10-22 15:50:31 följande:
    Måste man ha cocosfett när man gör mmf eller är det ngn som har ett recept utan?
    Det jag har och har använt mig av förr är det cocosfett i, men jag glömde att köpa idag och behöver göra mmf idag... Tänkte om jag kunde slippa dra iväg en övertrött och trotsig snart treåring till affären så är jag väldigt nöjd!
    tror d va en tjej innan i tråden som skrev att hon bara hade marshmallows och florsocker (och lite vatten), vet dock ej hur den blir.
Svar på tråden Tårttråden del 17