• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • 2små2stora
    minneli skrev 2010-05-14 11:22:58 följande:
    Till oss sa hon att vi skulle höra med dem nere i göteborg så skulle då skriva ett intyg så både jag och min sambo får vård av sjukt barn samtidigt. Först var det meningen att Mollys läkare här hemma skulle skriva intyget men hon kom på att det var bäst att de i gbg skrev det. Vi ska inte bo på rondald utan på Odin.. eller var det hette, Clarion Odin kanske. Ja nåt sånt.
    De skriver ut intygen utan problem i gbg. Även om man bara ska ned på endags undersökning så skriver de ut för båda föräldrarna.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Fujji

Vi åker från Uppsala och ska skrivas in kl: 11.00. Känns som man borde få från dagen innan då. Tack för era svar. :)

• 2små2stora
    Fujji skrev 2010-05-14 14:58:40 följande:
    Vi åker från Uppsala och ska skrivas in kl: 11.00. Känns som man borde få från dagen innan då. Tack för era svar. :)
    Då behöver ni från dagen innan vi åker från strängnäs och får från dagen innan men det beror lite på det egna landstinget också för det är de som betalar.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • mammi85

Hej alla!
    Hoppas att allt är bra med er och barnen.
    hoss oss är det bra , var på ultaljud den 14 april och allt såg bra ut och hennes sista medecin anelapril togs bort, så efter 1 år av medecenring så var vi glada. För ca 2 veckor sen så kom det brev på posten från läkaren att när man tog blodtrycks på henne så hade hennes värde varit något för högt, jag ringde och sa att min dotter var ledsen och rädd och om det hade kunnat påverka och då säger han ja men han vill ändå att hon ska få tillbaka enelarpril tills vidare. Jag känner mig kluven och har ring nu i en vecka och väntat på svar om hon kan göra en blodtrycksmätning när hon är lugn för attse den riktiga värdet , man känner sig överkörd av vården , dom vill bara pumpa i henne medecin som har konstga biverkningar , jag litar inte på dom, det var ju faktis dom som missade min dotter hjärtfel trots unersökningar. Nu är jag kluven , hur skulle ni har gjort...

• Gunsan75
    Fujji skrev 2010-05-14 14:58:40 följande:
    Inga problem.. Prata med Siv på hjärtmottagningen bara.
    Vi åker alltid dagen innan och de står för hotellkostnaden. Vi är också från Uppsalas landsting. Tar ju ändå minst 5 timmar ner, nästan mer om man ska stanna o sträcka på benen.
  • minneli
    mammi85 skrev 2010-05-14 16:20:38 följande:
    Hej alla! Hoppas att allt är bra med er och barnen. hoss oss är det bra , var på ultaljud den 14 april och allt såg bra ut och hennes sista medecin anelapril togs bort, så efter 1 år av medecenring så var vi glada. För ca 2 veckor sen så kom det brev på posten från läkaren att när man tog blodtrycks på henne så hade hennes värde varit något för högt, jag ringde och sa att min dotter var ledsen och rädd och om det hade kunnat påverka och då säger han ja men han vill ändå att hon ska få tillbaka enelarpril tills vidare. Jag känner mig kluven och har ring nu i en vecka och väntat på svar om hon kan göra en blodtrycksmätning när hon är lugn för attse den riktiga värdet , man känner sig överkörd av vården , dom vill bara pumpa i henne medecin som har konstga biverkningar , jag litar inte på dom, det var ju faktis dom som missade min dotter hjärtfel trots unersökningar. Nu är jag kluven , hur skulle ni har gjort...
    Inte lätt att veta hur man skulle ha gjort men jag tror att jag fortsatt gett medicin men krävt att de tog blodtrycket på henne en gång till så fort som möjligt.
  • WhiteAngels

Hej!
    Känner mig vilsen som mamma just nu.Har skrivit tidigare i tråden angående upptäckt på blåsljud på min 6 åriga pojke.I dag var vi på barnkardiologen.Jag gick där i från med tårar.....
    Det visar sig att han har ett medfött hjärtfel samt hål i hjärtat.Ett hål som blir strörre och större med tiden.Vilket måste opereras någon gång i hans liv.Samt har han Biskupid aortaklaff.Läkaren kunde inte säga om han måste opereras om 1 år eller om 3 år eller om 10 eller 20 år...Men någon gång måste han......
    Jag är lessen ,apatisk och rädd just nu.Fast jag innerst inne vet att han kommer att kunna leva som vanligt ändå.Men just tanken på att inte veta NÄR han ska behöva en operation....Och med dessa fel,är han oxå då ett hjärtbarn?Finns här kanske fler med barn som har samma hjärtfel?

• Tifastar
    WhiteAngels: Klart han är ett hjärtbarn när han har dom felen. Du är så välkommen hit till tråden. Här stöttar vi varandra i vått och torrt.
  • idamarja
    Fujji skrev 2010-05-13 22:45:28 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har typ tusen saker jag undrar över känns det som...Hade velat ha lite mer tid nu innan op för förberedelse. Kan man tvätta nere i Göteborg på Ronald McDonald? Får man hotell först samma dag man kommer ner eller får man från dagen innan, vi har inskrivning på fredag om en vecka kl: 11.00. HUr fungerar det med föräldrapenning, får man tillfällig nu eller måste jag ta av mina föräldradagar? Jag ammar, finns det pump att låna för att behålla mjölken? Ammade ni efter operationen eller hur fungerar det?
    ser att du har fått svar, tänkte bara säga att när det gäller rum på ronald finns det inga garantier för nått, men verkar det vara fullt den dagen ni kommer så får ni rum på hotell odin, fast då måste ni fixa själva o få nån betalningsbekräftelse från hemsjukhuset.dom bokar inga rum eftersom det e ständig kö på ronald så får man ett så fort det finns ett ledigt.
    sist vi var ner så var det osäkert in i det sista, när vi åkte från gällivare hade vi inte rum, så ja fick fixa rum på hotell odin, det var ambulansflyg ner så sambon var den som flög med sonen, jag fick flyga regulärt, o när jag mellanlandade på arlanda hade ja fått mobilsvar att vi fått ronaldrum, så det var bara att skynda o ringa sambon o be honom hoppa i en taxi till ronland. det e himla jobbigt att inte veta, men man förstår ju att det e så hårt tryck på ronald, många sjuka barn.
    så det beror inte på hur långt du har till göteborg, vi tillhör nog ett par av dom som har längst resa, men vi fick ingen särbehandling för den skull.
  • mini00

Hej!

Som jag berätttat tidigare så föddes min son med flera hjärtfel, opererades när han var 2 veckor gammal och spenderade sin första levnadsmånad på sjukhus. Nu när vi har varit hemma i lite över en månad så börjar jag se lite mönster hos honom. T.ex. så är han en ängel när vi är hemma och gråter aldrig, men när vi är ute i stökiga miljöer (café t.ex.) så bökar han mycket och gråter. Det kan även vara svårt att amma honom vid dessa tillfällen. Sen så fort vi kommer hem så blir han lugn igen. Han är också väldigt mammig.

Ni som har opererade barn som stannat länge på sjukhus och på intensiven (min son var nedsövd i 8 dagar eftersom han var tvungen att ligga kvar med hjärt- och lungmaskinen efter operationen), märker ni också av detta beteende hos era barn? Vad gör ni för att ge dem extra trygghet och närhet?

Samtidigt som jag förstår att han mår bäst hemma, så vill jag ju inte isolera mig med honom utan jag vill vänja honom vid att vara ute. Är det möjligt?

Tacksam för er hjälp!

Svar på tråden Hjärtebarnen