• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • minneli
    norpansnorpan skrev 2010-06-01 21:01:44 följande:
    minelli:
    Maja har gjort många katetriseringar och de brukar gå in med 3-4 slangar (båda ljumskarna) och hon får alltid stora blåmärken och har fått knöl 2 gånger.
    Har gått tillbaka på några veckor, både knölar och blåmärken (eller bankmärken som Maja säger )
    Skönt att höra!=)
  • Fujji

Hej på er!

Nu är vi hemma från Göteborg och det känns så skönt att denna operation är över! Dock har vår lilla Majken  blivit mycket orolig, hon gråter mer och kan inte sova ordentligt, har ni haft erfarenheter av detta efter op? Kan förstås förstå att det varit mycket för henne...Har ni något tips om vad man kan göra?

Hon får bara alvedon nu som smärtlindring, det är så svårt att veta vad som är  vad när hon är ledsen.

• 2små2stora
    Fujji skrev 2010-06-02 14:42:02 följande:
    Hej på er!

Nu är vi hemma från Göteborg och det känns så skönt att denna operation är över! Dock har vår lilla Majken  blivit mycket orolig, hon gråter mer och kan inte sova ordentligt, har ni haft erfarenheter av detta efter op? Kan förstås förstå att det varit mycket för henne...Har ni något tips om vad man kan göra?

Hon får bara alvedon nu som smärtlindring, det är så svårt att veta vad som är  vad när hon är ledsen.
    Johanna var så länge efter operationen det tog flera månader innan hon sov ordentligt. Du kan förstärka alvedonen med ipren och se om det blir bättre.

Vi var på hjärtUL igår med bebisen i magen och den är än så länge hjärtfrisk men det ska göras en kontroll till runt v.30 och se att hjärtat fortfaraned slår synkroniserat. Det är en 3:e liten kille i magen Så Johanna bli ensam prinsessa bland prinsarna.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ziggystardust
    Klunsen111 skrev 2010-06-01 18:29:04 följande:
    Harry är hjärtfrisk nu!! Så skönt!! Vi ska dock tillbaks till en "vanlig" läkare angående hans vikt om sådär 5-6 månader.
    Så härligt! Imre är väl egentligen det också men hans hjärta är fortfarande lite förstorat så vi ska på kontroll om ett år igen.
  • Klunsen111

Allt var bra! Alla klaffar och shuntar och kammare och allt vad det heter!! Så skönt att man nästan inte kan fatta det!!

• minneli

Idag var vi på barnmottagningen för Mollys läkare ville titta på henne efter katetiseringen i gbg. Hon upptäckte lite vätska runt hjärtat som ingen i gbg sa någonting om när de gjorde ultraljudet efter ingreppet. De sa även att det inte behövdes ngt ultraljud på 3 månader men Mollys läkare ville göra ett ändå. Nu ville hon till och med kolla en extra gång på lördag. För hon tyckte det var för långt att vänta till måndag och för kort tid att vänta tills imorgon. Alltid ska det vara ngt!

Det positiva är iaf att hon har ju inte spytt ngt sen ingreppet, annars spydde hon minst en gång per dag och mkt. Så nu hade hon gått upp ett halv kilo på en vecka. Innan dess har vi ju kämpat på och hon har bara gått upp ett kilo på 6 månader.

Så nu får vi se vad de säger på lördag, jag som räknade ner dagarna tills vi slapp ge henne medicin på kvällarna och då bara behövde ge på mornarna. Men medicinen är vätskedrivande och var därför bra för vätskan runt hjärtat.

Någon som har erfarenhet av vätska kring hjärtat?

• 2små2stora
    minneli skrev 2010-06-03 17:30:33 följande:
    Idag var vi på barnmottagningen för Mollys läkare ville titta på henne efter katetiseringen i gbg. Hon upptäckte lite vätska runt hjärtat som ingen i gbg sa någonting om när de gjorde ultraljudet efter ingreppet. De sa även att det inte behövdes ngt ultraljud på 3 månader men Mollys läkare ville göra ett ändå. Nu ville hon till och med kolla en extra gång på lördag. För hon tyckte det var för långt att vänta till måndag och för kort tid att vänta tills imorgon. Alltid ska det vara ngt!

Det positiva är iaf att hon har ju inte spytt ngt sen ingreppet, annars spydde hon minst en gång per dag och mkt. Så nu hade hon gått upp ett halv kilo på en vecka. Innan dess har vi ju kämpat på och hon har bara gått upp ett kilo på 6 månader.

Så nu får vi se vad de säger på lördag, jag som räknade ner dagarna tills vi slapp ge henne medicin på kvällarna och då bara behövde ge på mornarna. Men medicinen är vätskedrivande och var därför bra för vätskan runt hjärtat.

Någon som har erfarenhet av vätska kring hjärtat?
    Min tjej fick vätska kring hjärtat.
  • Gunsan75

Alice hade perikardvätska också. Det är vanligt efter operationer tydligen. Det kan ta ett tag för det att försvinna upp till flera månader, men så länge det inte fylls på med mer eller stör hjärtats funtion så gör de inget åt det. Fylls det på kan det bli aktuellt med perikarddränage.

JAg blev också orolig när ALice hade det, men nu är det borta:)

• minneli
    Gunsan75 skrev 2010-06-03 19:36:33 följande:
    Alice hade perikardvätska också. Det är vanligt efter operationer tydligen. Det kan ta ett tag för det att försvinna upp till flera månader, men så länge det inte fylls på med mer eller stör hjärtats funtion så gör de inget åt det. Fylls det på kan det bli aktuellt med perikarddränage.

JAg blev också orolig när ALice hade det, men nu är det borta:)
    Tack, det lät bra, får se hur det ser ut på lördag, men jag kan inte förstå hur det ska hinna försvinna tills dess...
  • 2små2stora
    minneli skrev 2010-06-03 19:42:20 följande:
    Tack, det lät bra, får se hur det ser ut på lördag, men jag kan inte förstå hur det ska hinna försvinna tills dess...
    De vill nog se att det inte ökar på sig.  För min dotter tog det ca 3 veckor innan det var borta helt.
Svar på tråden Hjärtebarnen