• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Gunsan75
    WhiteAngels skrev 2010-07-06 14:13:29 följande:
    men han har haft det alltid typ...
    Det där bedömer försäkringsbolaget efter att fått läsa journalerna. Finns det anteckningar om det vid födseln eller tidig ålder så kommer de hävda att det är medfött.
    Finns inga symptom eller anteckningar om hjärtfelet från det så kan du ha tur och få igenom det:)
  • WhiteAngels
    Gunsan75 skrev 2010-07-06 14:30:23 följande:
    Det där bedömer försäkringsbolaget efter att fått läsa journalerna. Finns det anteckningar om det vid födseln eller tidig ålder så kommer de hävda att det är medfött.
    Finns inga symptom eller anteckningar om hjärtfelet från det så kan du ha tur och få igenom det:)
    Läkaren hos barnkardiologen sa själv att det var medfött.
    Hans klaff är dåligt och ett hål som växer hela tiden.Detta upptäcktes bara av en slump.
  • 2små2stora

TryggHansa tror jag  har en gräns på 6 år och det som inte gett symtom eller upptäckts före det räknar de inte som medfött eller något sådant. 

På J så finns det inga anteckningar om bradykardier i någon av alla miljoner undersökningar hon genom gick pga allergierna. Alla de normala  BVC kontrollerna gjordes utan anmärkningar och det var nog det som gjorde det. Hon är troligen född med AV-block 1 eller 2 som blev till ett grad 3 ungefär när hon var 1 år.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Gunsan75

Lika med Alice..

Man trodde att hennes andningsproblematik var astma och allergirelaterat och inte hjärtsvikt så vi får ersättning fast det troligen är medfödd hjärtmuskelsjukdom hon hade. Idag kan de inte säga om hon haft det hela tiden eller fått det av en hjärtmuskelinflammation som inte upptäckts.

• 2små2stora

J har tyvärr kvar sina astmaproblem som de trodde skulle försvinna med hjärtop

• Gunsan75
    2små2stora skrev 2010-07-06 19:21:12 följande:
    J har tyvärr kvar sina astmaproblem som de trodde skulle försvinna med hjärtop
    Vad tråkigt..
    Alice har inte haft "astma"besvär alls efter transplantationen och under sviktmedicinering. Hon var nog "bara" felbehandlad innan man upptäckte hjärtsjukdomen.
  • Solgläntan

Hej!
    Det var länge sedan jag skrev här inne och många nya har kommit till! Jag har en flicka med truncus och imorgon bär det av till Liseberg. Undrar om ni andra fått höra något om vad som gäller med karuseller för våra hjärtbarn? Vi fick nämligen information om att hon inte "får" åka något som kan ge blodtrycksfall. När hon blir större gäller det exempelvis fritt fall mm. Nu är hon bara 3 år så det blir ju inte aktuellt på den här resan men det skulle vara intressant att höra om fler fått "restriktioner" på detta?
    Mvh Marie

• 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2010-07-06 21:07:28 följande:
    Vad tråkigt..
    Alice har inte haft "astma"besvär alls efter transplantationen och under sviktmedicinering. Hon var nog "bara" felbehandlad innan man upptäckte hjärtsjukdomen.
    Ingår inte kortison i sviktmedicineringen? Det är ju det som behandlar astman också,
  • Gunsan75

Nä kortison ingår inte i sviktmedicineringen vad jag vet. Dessutom är det inte så pass stora mängder som inhaleras utan hon fick kortison som verkar mer lokalt på slemhinnorna i luftvägarna.
    Alice fick Furix som sviktmedicinering som drev ur vätska så inte hjärtat hade lika jobbigt att pumpa runt.
    Hennes luftrörsvidgande mediciner förvärrade i stället sjukdomen som vi inte visste att hon hade.

• 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2010-07-07 16:38:51 följande:
    Nä kortison ingår inte i sviktmedicineringen vad jag vet. Dessutom är det inte så pass stora mängder som inhaleras utan hon fick kortison som verkar mer lokalt på slemhinnorna i luftvägarna.
    Alice fick Furix som sviktmedicinering som drev ur vätska så inte hjärtat hade lika jobbigt att pumpa runt.
    Hennes luftrörsvidgande mediciner förvärrade i stället sjukdomen som vi inte visste att hon hade.
    Johanna får större mängder kortison när hon får det i tabletter (betapred)  än när hon inhalerar det.

Vad trist att astma medicinen har ställt till det mer för henne.

Kom på att det är mot avstötning man brukar ge kortison inte svikt. 
Svar på tråden Hjärtebarnen