• Tupp

Medium etc Bluff?

Jag funderar på ifall det finns någon slags seriös forskning som talar för att medium verkligen har speciella förmågor att kommunicera med de på "den andra sidan"  Själv är jag av den åsikten att det är bluff. Vad tror ni?

• Svar på tråden Medium etc Bluff?
  • satakatse

svårt det där, de finns ju program där medium har pricka in mycket rätt i olika saker, fått in namn och år osv... vilket sen har visat dig stämma när man har gjort efterforskningar...

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • Pixxiedust
    Tupp skrev 2010-01-30 18:34:55 följande:
    Jag funderar på ifall det finns någon slags seriös forskning som talar för att medium verkligen har speciella förmågor att kommunicera med de på "den andra sidan"  Själv är jag av den åsikten att det är bluff. Vad tror ni?  
    Ja kära sambo, du vet ju vad jag tror ;)
  • Memnok77
    satakatse skrev 2010-01-30 18:36:51 följande:
    svårt det där, de finns ju program där medium har pricka in mycket rätt i olika saker, fått in namn och år osv... vilket sen har visat dig stämma när man har gjort efterforskningar...
    Det jag har sett har snarare handlat om vaga utsägelser som man sedan har tolkat så att de passar verkligheten, det är ju aldrig så att ett medium säger: "Här har jag din farmor Anna hos mig, hon dog 1986 och låter hälsa att det ligger en tavla målad av picasso på din vind som ni inte har hittat" utan det är ju snarare så att någon säger: "Jag får en känsla av namnet Anna, Ann eller Anne.... känner du igen det"

Jag tycker att det verkar vara självklar cold-reading/hot reading.

Däremot är jag övertygad om att vissa medium inte medvetet luras utan faktiskt tror på sin egen förmåga.
  • satakatse
    Memnok77 skrev 2010-01-30 19:14:20 följande:
    Det jag har sett har snarare handlat om vaga utsägelser som man sedan har tolkat så att de passar verkligheten, det är ju aldrig så att ett medium säger: "Här har jag din farmor Anna hos mig, hon dog 1986 och låter hälsa att det ligger en tavla målad av picasso på din vind som ni inte har hittat" utan det är ju snarare så att någon säger: "Jag får en känsla av namnet Anna, Ann eller Anne.... känner du igen det" Jag tycker att det verkar vara självklar cold-reading/hot reading. Däremot är jag övertygad om att vissa medium inte medvetet luras utan faktiskt tror på sin egen förmåga.
    jaa, men vad jag har förstått de där med mediu, och prata med döda, är inte som ett samtal med en levande... undra varför... (kanske för att de är döda och saknar kropp)

så det kan ändå inte vara underligt att man förminner ordet, men får inte ut den helt med säkerhet.. sen så är det mycket bilder som de får till sig så som de ska berätta ur sen..
    Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • pluvdo

Jag är lite splittrad i frågan. Jag tror på spöken och ibland kan ju faktiskt medium pricka in en del saker... så vissa kanske kan känna något på något sätt...

Men så finns det bluffar också. Se bara dessa klippen med ett känt (tror jag) amerikanskt medium:

I det sista klippet förklarar hon för två förkrossade föräldrar att deras son blivit mördad... vilket sedan visar sig vara osant. Smidigt!

Något som gör mig väldigt skeptisk till medium exempelvis i programmet "Det okända" är att det ofta verkar kristet, på något sätt. Alltså, när de skall leda spöken till ljuset går de runt där med kors och så och då känns det som att... skall man tro på dem får man även tro på religion... vilket jag inte gör. Så då tycker jag det hela blir lite fånigt när de går runt där med sina kors eftersom jag inte tycker de har med "andra sidan" att göra...

Så... jag är splittrad.

• Memnok77
    satakatse skrev 2010-01-30 19:18:52 följande:
    jaa, men vad jag har förstått de där med mediu, och prata med döda, är inte som ett samtal med en levande... undra varför... (kanske för att de är döda och saknar kropp) så det kan ändå inte vara underligt att man förminner ordet, men får inte ut den helt med säkerhet.. sen så är det mycket bilder som de får till sig så som de ska berätta ur sen..
    Nej det är klart. Det finns alltid en massa förklaringar och anledningar till varför man inte kan få fram någon vettig information från "andevärlden".

Det är klart att det är väldigt lägligt att medium kommunicerar med de döda på precis samma sätt som man gör när man försöker få information från personen man läser för. Det är också väldigt lägligt att man helt enkelt kan säga: "Nej, det är dålig energi här/det fungerar inte idag, andevärlden kan man inte styra" när man inte får fram något.

Om du tänker helt logiskt nu och bortser från vad du tror/vill tro: Är det inte mer sannolikt att mediumen helt enkelt hittar på än att de har kontakt med de döda?
  • satakatse
    Memnok77 skrev 2010-01-30 19:39:38 följande:
    Nej det är klart. Det finns alltid en massa förklaringar och anledningar till varför man inte kan få fram någon vettig information från "andevärlden". Det är klart att det är väldigt lägligt att medium kommunicerar med de döda på precis samma sätt som man gör när man försöker få information från personen man läser för. Det är också väldigt lägligt att man helt enkelt kan säga: "Nej, det är dålig energi här/det fungerar inte idag, andevärlden kan man inte styra" när man inte får fram något. Om du tänker helt logiskt nu och bortser från vad du tror/vill tro: Är det inte mer sannolikt att mediumen helt enkelt hittar på än att de har kontakt med de döda?
    nja, att vissa medium har dåliga kunskaper eller dåliga dagar, är inte desamma som att mediumskap inte finns... sen på det att de har dålig självkänsla och anklagar dåliga energier är bara dåligt {#lang_emotions_dreamer}
    och sen så klart finns det de vilka vill göra sig märkvärdiga och låtsas kunna, med tanke på att det är så modernt och nästan fint att vara medium..
  • Memnok77
    satakatse skrev 2010-01-30 19:44:07 följande:
    nja, att vissa medium har dåliga kunskaper eller dåliga dagar, är inte desamma som att mediumskap inte finns... sen på det att de har dålig självkänsla och anklagar dåliga energier är bara dåligt och sen så klart finns det de vilka vill göra sig märkvärdiga och låtsas kunna, med tanke på att det är så modernt och nästan fint att vara medium..
    Men det finns ju inga som helst bevis för att det skulle finnas och det har gjorts hur många försök som helst för att hitta bevis på att det finns. Det har inte funnits en enda person som har kunnat bevisa sin förmåga, och då har det varit ganska enkla test (vilken ägodel hör till vilken person etc). Har alla dessa medium som har prövat att bevisa sin förmåga haft en dålig dag när de har försökt?

Och det är inte "modernt och nästan fint", det är sjukt obildat och nästan WT att tro på sådant där.
  • Tupp

Jag kan bli så irriterad ibland om jag ser en bit av t.ex det okända, människor som får höra hur deras anhöriga i vissa fall är och traskar runt i huset, altså de människor som medverkar är väl ofta mer eller mindre mottagliga för mediumets "förmågor" men ett mediums påståenden måste ju i så fall röra upp oerhörda känslor och jag förstår inte hur man kan få för sig att börja bluffa om sådant. Vaknar man en dag och tänkar att: -hmmm jag ska blåsa folk på ett känslomässigt plan. Det är som med trolleri eller magi det finns en förklaring som inte alltid är så spektakulär. Jag säger inte att det inte existerar oförklarliga ting men jag vill ha bevisat att dessa finns innan jag tror på det.

Ge mig beviset.

Pluvdo klippen du länkade var föresten klockrena =)

Svar på tråden Medium etc Bluff?