• Förtjust

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

BF-/Födelsedagslista hittar ni här!

• Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • en vacker dag
    AnnaMa skrev 2010-02-18 22:35:40 följande:
    Linaenn: Grattis! S skickade dock ett sms till Micke redan igår, så jag visste redan. Så härligt att ni har en lilla pojke här, och dessutom före bf, inte illa! __________________________________________________ ______________________ Jag har nu lagt upp bilder på Molly i mitt galleri ifall ni är intresserade av att se hur hon ser ut. Jag är hemma igen, har en kraftig infektion och har påbörjat en 10dagars antibiotikakur. Har haft feber i 5dygn, så jag kände att jag behövde komma hem, gosa med Jonna som jag inte hade träffat sedan måndags och bara ta det lugnt. Det är så jobbigt att vara på sjukhuset. En glad nyhet är i alla fall att molly slipper övervakning (i foten, som kollar sysesättning, puls etc), detta innebär att vi kan ta henne till vårt rum, så det är riktigt skönt. Nästa mål är att bli kvitt sonden, för när hon slipper den så kommer vi nog att få åka hem. Men hon kämpar på med flaskan, jag har inte kunna amma pga min höga feber och infektion.
    Krya på dig Annala.
    Galet så söta barn du/ni har!
  • VeganMaria

Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre.

Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll...
    Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :)
    Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
  • VeganMaria

Förresten så har jag BF idag och väntar på att ungen ska checka ut ;)

• eah

Stort Grattis till de nya trådbebisarna!

Veganmaria Amningsnapp finns på apoteket och vissa livsmedelsbutiker, så kolla där.

Använde mig av amningsnapp med Edvin och det var nog det som räddade amningen för vår del, då denna gjorde det lättare för E att få ett bra grepp. Denna gång har jag dock klarat mig från att använda amningsnapp vilket är otroligt skönt då det är lite extra meck med att använda dessa och även lite söligare.

• Thelma82
    VeganMaria skrev 2010-02-19 10:49:55 följande:
    Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre. Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll... Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :) Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
    Ja, EDA kan leda till att värkarbetet blir utdraget. Jag valde dock EDA trots att jag blev tvungen att kopplas till dropp pga att det inte kom några värkar alls från början. Tänker att det ju ofta går att göra något åt saken om värkarna påverkas av bedövningen.
    OT så tog min EDA bara på halva sidan, men det gick bra ändå
    ♥ Klara 091129 ♥
  • TaBz

Veganmaria; Tror inte de har amningsnappar på bb... Vissa tycks till och med skeptiska till dem. Man får ofta varningar om att de är svåra att vänja av med. (Vilket jag inte kan förstå, även om så vore fallet är det väl "bättre" att amma med napp ett tag än att inte amma alls? Om man vill amma alltså.) Själv tyckte jag inte det var så svårt att sluta. Hilma föredrog ju helt klart att ammas med den men det är en kort avvänjningsperiod i det stora hela.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att amma ett spädbarn och en större bebis, och personligen tycker jag nästan det var bäst på slutet. När barn och mamma blivit proffs på amning, och det dessutom inte handlar så mycket om mat, blir det en mer ömsesidig och frivillig handling på något sätt. Efter att barnet börjat äta annan mat också blir ju amningen mer och mer ett komplement, och ett sätt att koppla av, vara nära, trösta etc. Inget tvång, ingen oro, inga läckande bröst och allt det där som kan höra den första tiden till. 
    Nu tycker jag iofs inte att 18 månader är så fasligt lång tid men jag vill ändå säga att amning sällan står i vägen för att man ska kunna jobba! Kan barnet inte äta ersättning/urpumpad mjölk/barnmat de timmar mamman jobbar går det tex att partnern tar med bebisen till mammans jobb för en lunchamning (har vänner som gjort så redan från 3 månader). 
    Jag helammade 5-6 månader, men var hemma längre. I takt med att hon började äta mer och mer annan mat ändrade amningen karaktär förstås, det var väl mellan 7-11 månader ungefär. När jag började plugga vart det väl bara  någon slurk på morgonen, en liten mysstund när jag kom hem och så kanske en vid läggning. Bortsett från de första månaderna då jag ammade nästan jämt har hon bara velat ammas några minuter per tillfälle. Hon har aldrig fått flaska i sängen/på natten så när det behövts har jag hellre ammat. 
    Fördelarna med amning är många tycker jag, det är så himla smidigt och enkelt när man väl kommit igång. Men det är inte alla barn som vill ammas så länge heller och det krävs ju ömsesidighet för att det ska funka. För egen del ammar jag gärna nästa barn lika länge men det handlar ju inte bara om mig. En del barn tappar intresset och väljer själva att sluta tidigt.
  • TaBz

Puh så långt det blev... :-S

Vill säga grattis till alla nya bebbar också! Kollade in Molly Annala, tyckte hon såg stor ut på bilderna! Hoppas hon får komma med er hem snart. 
    Här känns det mer och mer osannolikt att jag någonsin ska föda den här bebisen spontant... Förstår det du sa carrots, att man får för sig att den ska tillbakabildas eller nått. Hoppas din är punktlig veganmaria!
  • katt tass

Tycke det såg ut som att det fanns amningsnappar att köpa på BB, har jag fel så finns de ju på apoteket på sjukhuset. Använde de till första barnet då hon hade så liten mun och svårt att greppa bröstet. Tyckte det mest var meckigt och skippade dem så fort det bara gick. Sen ammade vi tills hon var 13 månader. Jag började jobba vid 8½månad och då ammade jag bara på kvällen, det var jättemysigt att få sätta sig och mysamma när jag kom hem från jobbet från ca 11 månader så var det enda amningen på dygnet.

Grattis till de nya bebisarna i tråden!

Usch vad långdraget det blev för dig Annala, krya på dig!

♥Elin 070214 & Tove 100102♥
  • AnnaH

Det är väldigt vanligt att EDA stannar upp värkarbetet och ofta sätts värkstimulerande dropp efter att EDA lagts. För mig stannade det inte upp nu med andra barnet men den tog bort krystvärkarna så det var tur att jag fött innan och visste hur jag skulle krysta ändå. Endast till sista krystvärken satte de lite värkstimulerande för att den värken skulle bli mer effektiv. För mig har EDA ändå varit till stor nytta båda förlossningarna men det är ju mycket vanligt att man får någon oönskad effekt av den.

Jag ammade 10 månader med Evina. Första 8 månaderna tog hon inte flaska så då ammade jag till varje måltid samt på natten. (Bröstmjölk el ersättning rekommenderas som måltidsdryck även när man börjat med mat.) Sista två månaderna ammade jag de tider jag var hemma, men alltid kväll och natt. Bollade samtidigt både mitt vanliga jobb på ca 40% och städjobb 6 - 9 på vardagar. Det städjobbet ångrar jag att jag tog för stressen i kombination med att jag påverkades rätt mycket av amningshormonerna gjorde att jag inte orkade amma längre. Jag hade massor med mjölk och amningsstunderna var så mysiga så jag hade helst fortsatt. Fördelarna med att långtidsamma är väl att det ger ett litet extra skydd genom antikropparna som barnen får genom bröstmjölken. Sedan tycker många att det är mysigt med amningsstunder ett par gånger per dag för att tanka närhet, speciellt om mamman gått tillbaka till jobbet och inte är hemma så mycket eller om man i övrigt lever i ett hektiskt tempo. 

Tyvärr trivs jag inte alls lika bra med amningen denna gång som med Evina. Har inga som helst amningsproblem egentligen och lillen har gått upp 300 - 600 g per vecka (ökat 2 kg på 5 veckor) men jag tycker mest det är söligt denna gång och längtar efter att få ha min kropp för mig själv igen efter 2,5 års som gravid och ammande. Men jag ska inte gå tillbaka till jobb efter 3 månader denna gång och tänker skippa stressiga morgonjobb så även om jag trappar ner tidigt hoppas jag orka amma morgon och kväll några månader därefter. Tror inte det är någon direkt risk att jag ska tappa mjölken för det fanns inga sådana tendenser med Evina och ser jag till min mamma så delammade hon mig i 4 år utan problem.

---

Linaenn: Grattis! {#lang_emotions_flower} Tror dock du blandar ihop mig med någon annan för Liam föddes inte med handen uppe vid huvudet.

Annala: Har inte hunnit gratta dig heller. Stort grattis till lilla Molly! {#lang_emotions_flower} Förstår att Jonna är stolt men att hon saknar dig. Tur att hon är i en ålder då de lätt anpassar sig. Värre för dig kan jag tänka mig men jag hoppas ni snart är hemma och får komma in i en ny vardag tillsammans. Krya på dig!!

♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4